Flyplass. Fly.

Streik ved flyplasser i Europa: Dette har du krav på

I fjor ble norske flyplasser rammet, nå er det trøbbel andre steder. Det kan skape bry for reiseglade nordmenn.

Juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet.
Thomas Iversen. Foto: Forbrukerrådet

Streik ved europeiske lufthavner kan føre til forsinkelser og innstilte fly. I tillegg kan det føre til store følgeforsinkelser på andre flyplasser enn de som er rammet av streiken.

En reiseforsikring dekker ikke forsinkelser og kanselleringer som skyldes streik, informerer produktsjef Anne Stake Løvdahl i Gjensidige.

– Dette innebærer at flyreisen og eksempelvis hotellovernatting, eller annet du ikke får benyttet som følge av streiken, ikke dekkes av forsikringen, sier Løvdahl.

Men som passasjer har du alltid rett til å bli transport til endelig destinasjon raskest mulig, og uten noen kostnad, minner juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

– Flyselskapet skal ordne nye billetter til deg når det skjer avvik. Hvis de ikke gjør det, kan du selv legge ut for nye billetter slik at du kommer deg av gårde, sier han.

Juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet.
Thomas Iversen. Foto: Forbrukerrådet

Ventetid? Da har du disse rettighetene

Hva som er raskest mulig varierer, og hvis det ikke er noen ledige seter må du belage deg på å vente.

– Du har i så fall rett på mat og drikke i ventetiden, samt hotell og flyplasstransport hvis du må vente over natten, informerer Iversen og legger til: 

– Merk at streik på lufthavnene, for eksempel hos flyvelederne, er noe som i utgangspunktet ikke gir deg rett på kompensasjon etter standardiserte satser.

Hvis en forsinkelse forårsaker at du mister en annen flight, plikter flyselskapet til å kompensere med nye billetter slik at du kommer til destinasjonen så raskt som mulig.

– Under høysesong kan det imidlertid være utfordrende å finne ledig sete til de mest populære feriedestinasjonene, noe som kan resultere i litt venting, sier han og minner om at Forbrukerrådet kan kontaktes for råd og veiledning.

– Hvis reisen er kjøpt med kredittkort, kan også kortselskapet kontaktes og hjelpe deg videre i prosessen, supplerer Gjensidiges Anne Stake Løvdahl.

Dette dekker reiseforsikringen

Produktsjef Anne Stake Løvdahl i Gjensidige.
Anne Stake Løvdahl

Hvis flyet, eller et annet transportmiddel du sitter i forsinkes med 1,5 time eller mer, dekkes merutgifter til blant annet overnatting og transport – gitt at forsinkelsen skyldes værforhold, teknisk eller mekanisk feil, trafikkuhell eller nødlanding.

– Enkelte av reiseforsikringene våre dekker også endring av leiebilavtale ved forsinkelser som forhindrer deg i å hente til avtalt tid, sier produktsjefen og legger til:

– Tilsvarende gjelder for ett forhåndsbetalt arrangement eller overnatting ved forsinkelser som fører til at du ankommer reisemålet minst åtte timer senere enn planlagt, sier produktsjefen i Gjensidige.

Produktsjef Anne Stake Løvdahl i Gjensidige.
Anne Stake Løvdahl

Blir bagasjen forsinket, alternativt ikke kommer frem på grunn av personalmangel eller andre årsaker, dekker reiseforsikringen kjøp eller leie av nødvendige klær og utstyr.

– Oppsøk flyselskapets ankomstservice og spør om å få en PIR-rapport. Denne må du ha for å få dekket innkjøpene dine. Husk på at innkjøpene må dokumenteres, så ta vare på alt av kvitteringer, oppfordrer Løvdahl.

Sist oppdatert: