Du er ekstra utsatt for identitetstyveri når du reiser
Svindlere og nettkriminelle tar ikke ferie, advarer Tina Jerstad i Tenerity. Her er fem tiltak som gjør deg vanskeligere å lure.
Mer enn 150 000 nordmenn har blitt utsatt for ID-tyveri i løpet av de siste to årene. Ifølge myndighetene er det sannsynlig at vi vil se en økning i antall bedragerier. Omfanget av skadene er også forventet å bli større og kan føre til alvorlige konsekvenser dersom du blir rammet av ID-tyveri.
Svindlere og nettkriminelle utnytter sårbarheter og spiller på følelser. De kjenner systemene og manipulerer deg til å gi fra deg passord og personopplysninger. Feriemodusen gjør oss ekstra sårbare — og er du reisefot kan distraksjoner rundt deg svekke konsentrasjonsevnen din. Innloggingssiden du tror du besøker, kan fort vise seg å være falsk.
Her er fem punkter du bør følge for å unngå identitetstyveri:
1. Sikker kontopålogging stopper svindlerne
Smarte svindlere skjuler seg bak kjente merkevarer eller offentlige etater du stoler på. De ønsker å utnytte dine personopplysninger for å kjøpe varer eller få tilgang til nettbanken din.
Andre ganger ønsker de kun tilgang til dine digitale kontoer for å angripe kontaktene dine.
For at du skal få en sikker pålogging på alle dine kontoer og stenge de kriminelle ute, bør du gjøre følgende:
- Aktiver 2-trinnsbekreftelse, spesielt på e-postkonto og i sosiale medier.
- Ha ulike passord på alle dine kontoer. Vurder å bruke et passordverktøy som både oppretter og oppbevarer passord for deg hvis du synes det er vanskelig å huske alle sammen.
- Aldri del dine passord med noen andre.
2. Vær forberedt på smishing og phishing
Se for deg at du slapper av på stranden. Så tikker det inn en SMS på telefonen din. Meldingen er fra Skatteetaten med beskjed om at du har penger til gode på skatten. Det eneste du må gjøre er å «Klikke her for å motta din tilbakebetaling».
Det er veldig fristende å klikke på en lenke i SMS for å sjekke om det er penger å få igjen på skatten. Foran PC'en på hjemmekontoret hadde du sannsynligvis vært i en annen modus – årvåken og bevisst på hva du gjør. På solsengen med mobiltelefonen i hånden er innstillingen nokså annerledes.
Klikker du på en lenke og legger igjen dine opplysninger på et falskt nettsted, kan det bli starten på et ID-tyverimareritt.
Får du en henvendelse du ikke hadde forventet eller er du i tvil om den er ekte? Ikke svar på meldingen, men let opp telefonnummeret og spør om SMS eller e-posten du har fått er ekte for å være på den sikre siden. Prøv å ikke klikke på lenker i e-post, skriv heller adressen manuelt inn i nettleser.
3. Bruk helst 4G, 5G eller VPN når du er på reisefot
Tilgang til nettet finnes nesten overalt. På toget, flyplassen og i kafeer. Spørsmålet er ikke lenger hvor man kan få tilgang til nettet, men heller hvordan.
Hvis du besøker en nettside gjennom en åpen tilkobling (Wifi), vil andre som bruker samme nettverk kunne se brukernavnet og passordet ditt hvis de vet hvordan dette gjøres.
Bedragere kan også sette opp falske Wifi-nettverk som de eksempelvis kaller «cafe_gratis_wifi» i håp om at uvitende skal logge seg på. Slik får de full tilgang til innholdet på enheten din.
Det kan derfor være en god ide å kun bruke 4G, 5G eller VPN (Virtuelt Privat Nettverk) når du er på offentlige steder, spesielt hvis du skal logge deg inn på en konto som inneholder sensitive opplysninger eller bruke nettbanken.
4. Vær en bevisst bruker av sosiale medier
Hele moroa med sosiale medier er å dele opplevelser og informasjon, men når vet man om man har delt informasjon som kan bli misbrukt?
I følge NorSIS har 40.000 opplevd ID-tyveri i sosiale medier. Blir du eller en av dine Facebook-venner hacket, kan hackerne også se alt du deler på din profil. Vær derfor bevisst på at din informasjon kan havne i feil hender på nettet. Her er fem tips om hvordan bli en bevisst bruker av sosiale medier i ferien (og ellers):
1. Unngå å legge til GPS-posisjonen din på innlegg (geotagging). Dette forteller nøyaktig hvor du er.
2. Pass på at dine personopplysninger forblir personlig.
3. Ikke del ting du ikke vil at hele verden skal se.
4. Logg av kontoene når du er ferdig med å bruke sosiale medier.
5. Opprett digital postkasse
En digital postkasse gir deg tilgang til posten din uansett hvor du befinner deg. Her mottar du blant annet post fra offentlige etater samtidig som det er et sikkert sted å oppbevare verdidokumenter.
Gjenpartsbrev fra kredittopplysningsselskapene sendes også til digitale postkasser. Mottar du et gjenpartsbrev er det et tegn på at noen har foretatt en kredittvurdering av deg, typisk ved et kredittkjøp eller søknad om lån. Din digitale postkasse gir deg derfor rask beskjed hvis noen har kjøpt varer på nettet med dine opplysninger.
På norge.no finner du en faktaside om digitale postkasser.
Sist oppdatert: