Online Trygghet
Med Online Trygghet får du hjelp til å overvåke og beskytte opplysningene dine mot ID-tyveri og misbruk på nett. Tjenesten er inkludert i Innbo Pluss, Innbo Ung, YS Innbo og Tekna Innbo.
Få hjelp til å overvåke og beskytte opplysningene dine
Ingen av oss kan regne med å bruke internett helt uten å legge igjen digitale spor etter oss. Når du besøker nettsteder, legger du igjen opplysninger om deg selv og disse opplysningene er verdifulle for svindlere og kan misbrukes. Det kan få enda større konsekvenser enn om noen bryter seg inn hjemme hos deg.
Derfor tilbyr vi tjenesten Online Trygghet som en del av forsikringene Innbo Pluss, Innbo Ung, YS Innbo og Tekna Innbo. Med Online Trygghet kan du få du hjelp til å overvåke og beskytte opplysningene dine mot ID-tyveri og misbruk på nettet. Hvis du har blitt rammet av ID-tyveri, får du hjelp av en rådgiver til å begrense økonomisk tap. Du kan invitere opptil fem av familiemedlemmene dine til å bruke Online Trygghet. Tjenesten leveres av Tenerity.
Du kan invitere opptil fem familiemedlemmer til å bruke Online Trygghet.
Dette får du gjennom Online trygghet
Overvåking
Du kan registrere opptil 54 ulike opplysninger hos Online Trygghet:
- Personopplysninger som navn, adresse, telefonnummer og e-postadresse.
- Kort- og bankopplysninger.
- ID-dokumenter som passnummer, førerkortnummer og fødselsdato.
Tjenesten gjør et søk på det åpne nettet og det mørke nettet innen 24 timer. Deretter fortsetter tjenesten å gjøre regelmessige søk helt automatisk.
Denne overvåkningen gir deg en oversikt over hvilke av opplysningene dine som ligger ute på nettet. Ved hvert funn får du et varsel om hvor opplysningen er funnet. Funnet kan medføre enten en lav, middels eller høy risiko for misbruk. Du får råd om hva du kan gjøre for å sikre dine opplysninger best mulig.
Forebygging
Når du har en bruker hos Online Trygghet finner du alle varslene dine under «Oversikt» sammen med råd for å sikre dine opplysninger og kontoer på nettet. Online Trygghet har rådgivere som du kan kontakte via e-post eller telefon, dersom du ønsker flere råd for å beskytte deg mot misbruk eller fjerne uønsket innhold fra nettet.
Som bruker av Online Trygghet, får du en månedlig oppsummeringsrapport med oversikt over dine varsler og registrerte opplysninger.
Hjelp
Hvis du ønsker hjelp til å rydde opp etter et ID-tyveri, har vi erfarne rådgivere som kan overta saken for deg. Det første rådgiveren gjør er å forebygge mer misbruk. Så jobbes det for å kartlegge omfanget av misbruket og hindre økonomisk tap.
Du får også hjelp til å ta tilbake kontrollen over hackede brukerkontoer og fjerne innhold fra nettet som
- uønskede bilder og videoer
- falske profiler opprettet i ditt navn
- krenkende kommentarer eller trusler i sosiale medier
- søkeresultater av opplysningene dine
Ofte stilte spørsmål om Online Trygghet
Online Trygghet gjør kontinuerlige søk av opplysningene dine på det åpne nettet og det mørke nettet. Dersom de registrerte opplysningene dine blir funnet i overvåkningen, vil du automatisk få et varsel på e-post.
Ja, opplysningene dine er trygge. Tenerity lagrer alle opplysninger på sikre nettsteder. De registrerte opplysningene dine er kryptert i databasen deres. Dette betyr at de kan ikke leses selv om en hacker mot formodning skulle få tilgang til brukerdatabasen.
Tenerity gjennomfører sikkerhetstester regelmessig med hjelp av eksterne sikkerhetsspesialister. Dette gjøres for å være sikker på at tjenesten har den beste mulige beskyttelsen mot dataangrep.
All informasjon som du legger inn i plattformen overføres på en sikker måte og Tenerity bruker avanserte sikkerhetssystemer med programvare som oppdager og hindrer angrep av plattformen.
Nederst på nettsiden til Online Trygghet finner du personvernerklæringen til Tenerity. Her kan du lese hvordan de oppfyller GDPR-kravene til lagring av personlige opplysninger.
Tenerity leverer tjenesten Online Trygghet. Selskapet har 40 års erfaring med å skape gode kundeopplevelser. Løsningene deres brukes av totalt 70 millioner forbrukere gjennom 3000 samarbeidspartnere over hele verden. Deres mål er å skape langvarig og god kundelojalitet. Dette gjør de ved å tilby sikkerhets- og livsstilprodukter til sine samarbeidspartnere, blant annet til Gjensidige. De utvikler, administrerer og gjennomfører lojalitets- og kundeprogram som styrker internasjonale merkevarer - inkludert mange av de største og mest respekterte selskapene innen finans, forsikring, detaljhandel, energi, reise og telecom.
Tenerity har i flere år levert tjenestene sine til kunder som har innboforsikring og barneforsikring hos Gjensidige. Gjennom tjenestene ID-sikring og hjelp ved nettmisbruk, hjelper rådgivere fra Tenerity personer med å fjerne uønsket innhold fra nettet. De bistår også personer som har blitt rammet av ID-tyveri og nettmisbruk
Med Online Trygghet, kan Tenerity tilby enda en sikker tjeneste for Gjensidige sine kunder – overvåkning av opplysninger på internett.
Du kan lese mer på Teneritys nettside.
Tenerity lagrer opplysningene hos Amazon Web Services sine datasentre i Irland og Frankfurt.
Når du endrer eller legger til nye opplysninger, gjør Tenerity et foreløpig søk på det mørke nettet og et fullstendig søk innen 24 timer på det åpne nettet. Resultatene fra søket finner du i oversikten din hos Online Trygghet. Etter at du har registrert opplysningene dine, vil de fortsette å overvåke opplysningene automatisk helt til du gjør endringer i innstillingene.
Du kan få hjelp av en rådgiver ved å ringe Tenerity på 67 57 58 20 eller sende en e-post til support@online-trygghet.no.
- Tjenesten Online Trygghet krever sikker innlogging via BankID.
- Tenerity innehar PCI- and ISO-sertifiseringer som dekker de fysiske sikkerhetsmålene
- Tenerity følger alle gjeldende regler for datasikkerhet. Dette innebærer at opplysningene du registrerer i plattformen til Online Trygghet blant annet er beskyttet med kryptering, hashing, brannmurer, og systemer for å oppdage og forebygge inntrenging (Intrusion Detection/Prevention System (IDS/IPS).
- De ansatte i Tenerity, inkludert rådgivere som jobber på kontaktsenteret, har ikke tilgang til noen av opplysningene dine.
- Informasjonen er lagret i et spesielt kryptert datahvelv med sikkerhetssystemet Hardware Security keys (HSM).
Du kan velge om du ønsker å bli varslet via SMS (avsendernavnet er Tenerity) eller e-post (avsendernavnet er noreply@online-trygghet.no). Du får ett varsel for hvert søkeresultat. Ønsker du å få varsler på SMS, logg inn i Online Trygghet-plattformen og gå til siden «Notifikasjoner» og kryss av i boksen «Varsler via SMS».
Varslene har tre forskjellige fargekoder for å indikere risikonivået for at opplysningene kan bli misbrukt. Disse er: grønt, gult og rødt. Grønt betyr lav risiko, gul er middels, og rødt betyr høy risiko for misbruk.
Du får også månedlige rapporter som gir deg en god oversikt over alle varslene du har fått. Hvis du ikke ønsker å få rapporter, gå inn på siden «Notifikasjoner» og fjern krysset fra boksen «Månedsrapport».
For å invitere et familiemedlem, gå til «Min profil» hos Online Trygghet (ikonet øverst til høyre) og klikk «Vis profil». Fyll deretter ut navn og e-postadressen til den du ønsker å invitere. De du har invitert vil så få en e-post fra Online Trygghet som forteller dem hvordan de kan aktivere en brukerkonto. Hvis du sier opp innboforsikringen din hos oss, mister du og familiemedlemmene dine tilgangen til Online Trygghet.
Du kan invitere opp til fem andre familiemedlemmer til Online Trygghet. De må ha fylt 15 år og være registrert på samme adresse i folkeregisteret som deg. De vil få samme tilgang til tjenesten som deg, med mulighet til å få hjelp fra en rådgiver til å fjerne uønsket innhold fra nettet eller rydde opp etter et identitetstyveri.
Du kan bare registrere egne opplysninger hos Online Trygghet. Familiemedlemmene dine må selv registrere opplysningene sine på sin egen bruker hos Online Trygghet.
Tenerity er underlagt GDPRs regler om sikkerhet ved behandling av personopplysninger og følger disse. Skulle et sikkerhetsbrudd allikevel oppstå, er Tenerity ansvarlig og forholder seg til vanlig norsk erstatningsrett.