Trafikkskilt på grensen mellom Tyskland og Sveits.

Dette må du vite om bilferie i Europa

Med egen bil kan du utforske kontinentet etter innfallsmetoden. Men noe bør være planlagt på forhånd.

Jan Fleinsjø
Jan Fleinsjø i Gjensidige

– Det beste med bilferie er at du ikke behøver å planlegge så mye. I Europa trenger du aldri kjøre langt før en ny opplevelse plutselig dukker opp bak en sving, sier bilekspert og rådgiver Jan Fleinsjø i Gjensidige.

Litt planlegging kan likevel lønne seg. For eksempel bør du sette deg inn i trafikkreglene som gjelder i landene du skal besøke. Dessuten innebærer all bilkjøring risiko, påpeker Fleinsjø.

– Du kan for eksempel få problemer med bilen. Så gjør hva du kan for å redusere denne risikoen – og sørg for å vite hva du må gjøre hvis du likevel trenger hjelp underveis, sier han.

Her er Fleinsjøs råd for bilferien i Europa:

Jan Fleinsjø
Jan Fleinsjø i Gjensidige

Førerkort

EØS-modellen – førerkortet i bankkortformat – er gyldig i alle EU- og EØS-land. Norge var veldig tidlig ute med digitalt førerkort på mobilen, men i Europa må du kunne fremvise den fysiske utgaven.

– I noen land på Balkan og i Øst-Europa er det påkrevet med internasjonalt førerkort. Dette kan du skaffe deg hos motororganisasjonene NAF, MA og KNA. Sistnevnte har laget denne oversikten over landene som krever internasjonalt førerkort, sier Fleinsjø.

Oblater og miljømerker

I mange europeiske land kan vi se frontruter fulle av fargerike små klistremerker. Disse bekrefter at bilens eier har betalt en avgift for å kjøre på en bestemt motorvei eller i et definert byområde. Dette er noe også tilreisende må ha i orden. Hvis du mangler en påkrevd oblat, kan resultatet bli en bot på alt fra noen hundrelapper til flere tusen kroner.

– Motorveioblater og miljømerker kan kjøpes før avreise eller underveis på for eksempel bensinstasjoner. Hvis du vet at du skal kjøre på en bestemt strekning eller i en by med kjørerestriksjoner, kan du besøke nettsidene Miljøoblat og GreenZones. Der finner du informasjon og kan kjøpe oblater og miljømerker, sier Fleinsjø.

– De fleste landene opererer med graderte miljømerker. Bilens vekt og motor er avgjørende for hvilken farge det er på merket – og for hvor og når du kan ferdes med bil, påpeker Fleinsjø.

Bysoner med trafikkbegrensninger

I Italia vil du i mange gamle bydeler se skilt med påskriften «Zona traffico limitato». Som regel er det satt opp et videokamera i nærheten.

– Skiltet betyr at du ikke har lov til å kjøre inn i sonen. Unntaket er hvis hotellet ditt har en avtale med myndighetene om parkering. Spør hotellet på forhånd, sier Fleinsjø.

Trafikkregler

Les deg opp på de viktigste trafikkreglene i landet du skal besøke før du krysser grensen. Nettsiden og appen GoingAbroad inneholder trafikkreglene for hvert enkelt europeisk land (med unntak av Balkan og flere østeuropeiske land).

– Stort sett er trafikkreglene ganske like, men det er noen forskjeller. Visste du for eksempel at det i Frankrike er påbudt med alkometer i bilen? Du får kjøpt promilletesteren ved grenseovergangene, opplyser Fleinsjø.

I flere land er det fotobokser også på motorveiene. Det kan være nyttig å vite for dem som er vant til å ligge ti over fartsgrensen på motorvei i Norge. I tillegg er noen land sparsommelige med skilt som angir fartsgrenser.

– Hvis bilen din ikke viser den aktuelle fartsgrensen i dashbordet, kan det være smart å på forhånd sjekke hva som gjelder på strekningen du skal kjøre, sier eksperten.

Parkering er et kapittel for seg, spesielt i de store byene – og i hvert fall hvis du ikke kan språket.

– Les deg opp på forhånd og lær deg de vanligste «parkeringsfrasene» på skiltene. Et tips er at du parkerer i utkanten av byen og tar offentlig transport til sentrum. Det er ofte både enklere og billigere, sier Fleinsjø.

Får du parkerings- eller fartsbot, må du betale den. Tiden da man kunne «stikke av» fra en bot i utlandet, er definitivt over.

Ladestasjoner

I de fleste land ligger ikke ladestasjonene like tett som i Norge. Men i Vest-Europa er ladeangst i stor grad ubegrunnet, i hvert fall hvis du har en bil med god rekkevidde og kjører i sentrale strøk, konstaterer Fleinsjø.

– Men husk at kjøring på motorvei sluker mye energi sammenlignet med loffing på sideveier, sier han og deler disse tipsene:

– I Google Maps kan du legge inn reiseruten din og få opp ladestasjonene på veien. Da kan du på forhånd laste ned ladeappene du trenger slik at du slipper å knote med dette på stedet. Det finnes også flere apper som funglerer på ladestasjoner i hele Europa, for eksempel PlugSurfing, PlugShare og Shell Recharge, sier Fleinsjø.

Flere selskaper har ladestatsjoner i både Norge og på kontinentet. I tillegg fungerer flere norske «samleapper" og ladebrikker i (deler av) utlandet, for eksempel appen Elton og brikkene til Elbilforeningen og NAF. 

– Dessuten har Tesla et godt utbygd ladenetterk som er åpent også for andre bilmerker, sier Fleinsjø.

Forsikring

På bilferie legger du fort store avstander bak deg. Det er viktig at forsikringen gjelder hele veien. Øk kjørelengden om nødvendig, er rådet fra Fleinsjø.

– Hvis du opplever et uhell og bilen har overskredet kilometergrensen, kan du få redusert erstatning. Det er lett å logge inn på gjensidige.no og justere kjørelengden før avreise. Du kan også gjøre det underveis. Men har uhellet først skjedd, er det for sent å øke kjørelengden, sier han.

Gjensidiges bilforsikringer gjelder i hele Europa med unntak av Kosovo, Russland og Belarus. Fleinsjø anbefaler at du laster ned Grønt kort hvis du skal kjøre egen bil utenfor Norden.

– Grønt kort er et internasjonalt bevis på at du har gyldig ansvarsforsikring på kjøretøyet ditt. Hvis du leier bil trenger du ikke Grønt kort, da er ansvarsforsikring som regel inkludert i leieavtalen, sier han og legger til at reiseforsikringen også må være på plass ved avreise.

Les også: Dette gjør du hvis bilen stopper i Europa

Veihjelp

Tommy Uttakleiv i REDGO
Tommy Uttakleiv

Ansvarsforsikring er den eneste bilforsikringen som er lovpålagt. Men Fleinsjø ville hatt store betenkeligheter med å dra på bilferie uten en skikkelig kaskoforsikring som dekker de fleste skader og uhell som kan skje – og som inkluderer veihjelp.

Administrerende direktør Tommy Uttakleiv i bilbergingsselskapet REDGO (tidligere Falck) opplyser at veihjelp sikrer deg assistanse i nær sagt alle situasjoner som kan oppstå på bilturen i Europa:

  • Du får hjelp av bergingsbil på stedet
  • Hvis det er nødvendig, blir bilen din fraktet til verksted for reparasjon

– Har du veihjelp gjennom forsikringen i Gjensidige og trenger assistanse, ringer du +47 915 03 100. Telefonen er bemannet døgnet rundt av operatører som sørger for at du får hjelpen du trenger, sier Uttakleiv.

Jan Fleinsjø legger til at bilforsikringen også kan dekke hotellopphold og leiebil mens du venter på at bilen blir reparert. Et alternativ er at Gjensidige betaler merkostnaden for at reisefølget drar hjem – og tar regningen for hjemtransport av bilen når den er reparert.

Tommy Uttakleiv i REDGO
Tommy Uttakleiv

Gode forberedelser før avreise

Problemer kan oppstå uansett, men risikoen er mindre hvis bilen er i god teknisk stand. Er det lenge siden den var på service, bør du gjøre en avtale med verkstedet før avreise, anbefaler Fleinsjø.

Han legger til at gul refleksvest til fører og passasjerer er påbudt i de fleste europeiske land. Og hvis bilen mangler varseltrekant, kan du få bot. I tillegg bør du ha førstehjelpsutstyr (som du vet hvordan du bruker) i bilen.

– Husk også å pakke bagasjen forsvarlig. Hovedregelen er å plassere tunge ting nederst og mest mulig i midten av bilen. Men lette gjenstander må også sikres. En vannflaske kan gjøre stor skade om den treffer noen i bakhodet ved en bråbrems, sier Fleinsjø.

Sist oppdatert: