
Sjekk disse før dekkskifte på elbilen
Elbiler er ekstra utsatt for rust på bremseskivene. Sjekk dem når sommerdekkene skal på.
Bremseskivene på bakhjulene ruster på de fleste biler. Elbiler er likevel mer utsatt, spesielt hvis du til vanlig bruker regenerering under kjøring, forteller rådgiver Jan Fleinsjø i Gjensidige.
– Regenerering vil si at motoren bremser og tillbakefører noe av energien som oppstår til batteriet. Kjører du med kraftig regenerering, er det nesten bare gasspedalen som er i bruk. Det betyr at bremseklossene ikke «tørker» vann, salt og skitt av bremseskivene. Det øker risikoen for rust.
– Når jeg bruker enpedalsfunksjonen i bilen min, passer jeg på å legge inn lange og kraftige oppbremsinger en gang iblant for å fjerne smuss og overflaterust, sier Gjensidiges mann.
Slik forebygger du skiverust
Har du kjørt gjennom høst og vinter med bremser som er brukt minimalt, er det ekstra viktig å ta en sjekk når dekkskiftet skal gjøres. Når vinterhjulet er tatt av bilen, er det lett å inspisere bremsene og bremseskivene, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.
– Ser du at det er mye rust, så gjør ferdig hjulskiftet og ta bilen på en kjøretur hvor du gjør noen skikkelige oppbremsinger. Sørg for å gjøre dette i kontrollerte former på en øde veistrekning eller liknende, råder han.
Mange frykter at bilens bremser kan ta skade ved hyppig bråbremsing, ifølge Sødal.
– Men du ødelegger ingenting – snarere tvert imot. Jevnlige oppbremsinger sørger for at bremsene hele tiden er i stand til å yte sitt maksimale. Slike kontrollerte oppbremsinger er faktisk en god investering i økt sikkerhet.
Anbefaler årlig service
Er det fremdeles mye rust på bremseskivene etter du har prøvd denne metoden, bør du få dem undersøkt.
– Hvis du er usikker på hvor omfattende rusten på bremsene har blitt, er det lurt å ta en tur til et av våre sentre eller et verksted og få sjekket dem, sier Sødal.
En bremsesjekk vil avsløre om bremseskivene må byttes eller om andre deler av bremseopplegget må repareres. Bremseservice hos en profesjonell aktør innebærer også at bremseklossfestene og kaliperne, som klemmer bremseklossene mot skivene, blir renset og smurt.
– Det er viktig å passe på at bremsene fungerer ordentlig. En årlig bremseservice forebygger rust – og kostnader ved utskifting, som fort kan bli høye, sier kommunikasjonsrådgiveren.
Jan Fleinsjø skriver runder på at jevnlig vedlikehold er viktig.
– Vi vil nok se at en del elbiler får påvist feil på bakbremsene i forbindelse med periodisk kjøretøykontroll fremover, sier han.