Snipp snapp snute for flymodus?
Om alt går etter planen, kan reisende i EU snart bruke mobilene sine i lufta.
I desember i fjor åpnet EU-kommisjonen for at flyselskapene skal kunne tilby 5G-teknologi om bord i flyene på enkelte flygninger.
– Selv om vedtaket foreløpig kun gjelder noen fly, kan dette være starten på at mobilforbudet på fly gradvis vil bli avviklet – i det minste når det gjelder 5G, sier kommunikasjonsrådgiver Anders Liland i Luftfartstilsynet.
Kan brukes som ellers – bare ikke helt enda
Det innebærer kort og godt at du og jeg kan bruke mobilen som normalt under flyturen. Vi kan sende tekstmeldinger, ringe og «surfe på» mobildata. Men veien dit er omfattende og krever tid, påpeker Liland.
– Merk at dette ikke er noe Luftfartstilsynet regulerer direkte. Implementeringen av 5G på fly krever installasjon av egne 5G-basestasjoner om bord. Dette skyldes at en mobiltelefon i luften ikke kan nå en basestasjon på bakken. Uten en egen 5G-basestasjon om bord, er 5G-bruk ute av rekkevidde, sier han og fortsetter:
– Å oppgradere et fly til å støtte 5G innebærer installasjon av både utvendige og innvendige antenner som kan kommunisere med bakkenettverket eller satellitter. Dette krever et samarbeid mellom flyselskapene og teleselskapene, og det er ikke gitt at alle flyselskaper vil velge å tilby 5G om bord.
For at mobilens 5G skal virke i luften, må altså flyet ha sin egen basestasjon med utvendige og innvendige antenner. Og per nå er ikke flyene utstyrt med slike basestasjoner.
– Helt til flyselskapet opplyser om noe annet må vi fortsatt bruke flymodus, presiserer Liland.
I tilfelle du trenger en påminnelse om hvorfor..
Vi har alle hørt om mobiltelefoner som har vært i drift under en flytur uten å forårsake noen problemer.
– Men det er alltid best å være på den sikre siden. Når er mobiltelefon er aktiv om bord på et fly, vil den kontinuerlig prøve å nå en basestasjon. Hvis den ikke klarer det, vil den øke sendereffekten til maksimum i et forsøk på å etablere kontakt.
Og det er uheldig å ha en eller flere telefoner i et fly som «roper» etter en basestasjon med full effekt, slår kommunikasjonsrådgiveren fast.
– Dette skaper unødvendig «støy», og i verste fall kan denne støyen forstyrre flyets interne systemer. Flymodus er gjeldende så lenge det blir opplyst om det. Så, for sikkerhetens skyld, er det best å holde seg til flymodus inntil videre, avslutter han.
Hva sier flyselskapene?
På spørsmål om SAS og Norwegian kommer til å tilby 5G-teknologi om bord i flyene sine gis følgende svar:
– Dersom det blir aktuelt må vi da ta stilling til det og evaluere sammen med andre bransjeaktører, men også med våre passasjerer. Skulle telefoni innføres om bord, kunne man også tenke seg at det ble innført med visse retningslinjer, sier pressesjef Tonje Sund i SAS Norge.
– Akkurat nå har vi ingen planer om å tilby 5G. Dessuten har vi allerede valgt å installere WiFi på flyene våre, for å kunne tilby kundene å være online når de flyr med oss. Vi jobber med å oppgradere WiFi-kapasiteten om bord, slik at vi kan tilby en bedre opplevelse enn per i dag, sier kommunikasjonssjef Charlotte Holmbergh i Norwegian. Hun legger til:
– Selv om 5G tillates om bord er det ikke gitt at teknologien kommer til å fungere optimalt. 4G/5G er ikke identisk over Europa, og en mobiltelefon fungerer ikke like bra på 5G i Spania som hjemme i Norge. Det er altså ikke sikkert at det er en bra løsning for å være online om bord. Men vi utelukker ikke at det kan bli aktuelt i fremtiden, og vi jobber kontinuerlig med å forbedre reiseopplevelsen om bord for våre reisende.