Trenger bilen ekstra antirust?
Biler er fremdeles laget av mye metall som ruster. Bør du legge penger i ekstra antirustbehandling?
De klassiske rustholkene er nok sjeldnere å se på veiene i dag enn for 20–30 år siden. Produsentene har blant annet tatt i bruk nye legeringer, sinkbad og nye metoder for sammenføyning av deler. Likevel kan du være sikker på at også nyere kjøretøy ruster, både el- og fossilbiler. Ikke minst i Norge, hvor vinterens «saltsørpe» tærer på bilene.
Omfanget av problemet avhenger naturlig nok av hvor i landet du bor, veiene du kjører på, hvilken bil du har – og selvfølgelig om den er behandlet med antirustmiddel (understellsbehandling).
– Det saltes mest på de store inn- og utfartsårene og i byområdene. Salt og smuss samler seg gjerne rundt hjuloppheng og innunder deksler, hvor rusten får kose seg i ro og mak, påpeker bilteknisk konsulent Jan Fleinsjø i Gjensidige.
Kjører du mye på veier som er strødd med sand eller grus, kan bilen bli mer utsatt for rust fordi hjulene virvler opp sand/grus som lager små sår i lakken og understellet.
Gjennomrusting er sjelden problemet
Det skal likevel noe til før de store rustskadene gjør seg gjeldende. Audun Bergerud jobber som teknisk konsulent i NAF. Han forteller at stort sett alle biler har fått en form for antirustbehandling på fabrikken. Fordi norske forhold er mer krevende, får enkelte merker en ekstra antirustbehandling når de ankommer Norge.
– Alle bilmerker har en gjennomrustgaranti på for eksempel åtte eller tolv år. Gjennomrusting er imidlertid sjeldent, i hvert fall i garantiperioden, sier Bergerud.
Rustskader på vitale deler
En bil kan imidlertid få omfattende skader uten at det er snakk om gjennomrusting.
– I Norge beholder vi bilen vår i mange år, faktisk mer enn ti år i snitt. Hvis du vil at bilen skal være i god stand så lenge som mulig, kan det lønne seg med en antirustbehandling, sier NAF-eksperten
Dette har også Jan Fleinsjø og Gjensidiges samarbeidspartnere erfart.
– Verkstedene jeg er i kontakt med sier at de fleste biler er i mye bedre stand i dag enn tidligere. Men de snakker først og fremst om karosseriet – ikke områdene rundt hjulopphengene. Her er det mange deler av stål og jern som er utsatt for rust. Kanskje burde flere vurdere å få disse områdene behandlet? Dette er vitale deler, understreker Fleinsjø og minner om at det går fint an å behandle biler som er noen år gamle.
Han påpeker samtidig at ekstra understellsbehandling er vanligere på rammebiler, der karosseriet og understellet er i separate deler – i motsetning til selvbærende karosseri som de fleste privatbiler har i dag. Disse bilene er laget for tøffere forhold,
– Eksempler på slike biler er varebiler, pickup-er og lignende, sier Fleinsjø.
Antirust ikke nødvendig for garantien – heller tvert imot
Det er uansett ikke nødvendig med ekstra antirustbehandling for å beholde produsentens gjennomrustgaranti. Faktisk er det i visse tilfeller omvendt, advarer Audun Bergerud. Han forteller at antirustbehandling ut over det som er gjort fra importør eller forhandler, kan komme i konflikt med garantivilkårene på gjennomrustgarantien. I verste fall kan den bortfalle.
– Leverandører av antirustbehandling tilbyr selvfølgelig egne garantier. Men du bør uansett forhøre deg med forhandleren eller importøren før du foretar ekstra behandling, oppfordrer han.
Et annet aspekt er at rust, selv om den er mer overfladisk, forringer bilens verdi.
Rene biler ruster mindre
– Spørsmålet om antirustbehandling dreier seg til syvende og sist om kostnader, sier Gjensidiges ekspert. Han understreker at det er mye du kan gjøre selv for å ta vare på bilen din i hverdagen. I forbindelse med rust handler det mye om vask.
– Vær nøye med bilvasken, og husk å spyle understellet, hjulkasser og rundt hjuloppheng. Det kan også være lurt å få profesjonell hjelp iblant. Firmaer som driver med understellsbehandling kan demontere deksler og få fjernet grus og annen forurensning fra steder hvor vi vanlige bileiere ikke så lett kommer til, sier Fleinsjø.
Sist oppdatert: