
Hånd i hånd for å hjelpe bønder som sliter økonomisk
Sammen med Norsk Landbruksrådgiving tester Gjensidige en rådgivningstjeneste for å støtte bønder med økonomiske problemer.
Økonomiske problemer kan være en stor belastning. Som bonde, med mye arbeid og ansvar, kan konsekvensene bli store. Over tid kan det gå ut over både helse, familie, drift og dyr.
I samarbeid med Norsk Landbruksrådgiving (NLR) tester Gjensidige ut en kostnadsfri rådgivningstjeneste med økonomisk veiledning.
– Vi tror det er kjempenyttig å dele problemene man strir med. Å få et blikk utenfra på driften, hjelp med å gi en god oversikt over den økonomiske situasjonen, og ikke minst komme med konkrete tiltak som kan forbedre økonomien både på kort og lang sikt, sier Halle Arnes, fagkoordinator for HMS i NLR.
Mindre bekymring, bedre helse
En undersøkelse Gjensidige foretok blant norske bønder høsten 2024 viser at 40 prosent av de spurte bekymrer seg for økonomi. Langt flere bekymrer seg over økonomi enn både sin egen og familiemedlemmers helse, både fysisk og psykisk. I Gjensidige ser man alle disse bekymringene i sammenheng:
–Vi mener at økonomi, bondens psykiske helse og god gårdsdrift henger tett sammen. Derfor ønsker vi å bidra mer på dette området, sier Anne Thorine Brotke, landbruksansvarlig i Gjensidige.
Nå etablerer Gjensidige økonomisk rådgivning fra NLR som en fast tjeneste. For å kunne bruke tjenesten må man ha forsikret sin landbruksproduksjon hos Gjensidige.
– Vi mener dette er god skadeforebygging. Veiledningen er tilpasset de som opplever økonomiske problemer, og som ønsker å ta forebyggende grep. De som har benyttet seg av tilbudet hittil har oppgitt krevende økonomi, høye faste kostnader, dårlig lønnsomhet og behov for å vurdere et veivalg, som årsaker til at de ønsket rådgivning, sier Brotke.
Slik fungerer det
- Først har du og en rådgiver i NLR en innledende samtale der dere avklarer behov og om tjenesten er egnet for deg.
- Så vil du bli bedt om å sende over relevant informasjon om gården og drifta, for at dere skal få en god oversikt over situasjonen din.
- Deretter vil du få snakke med en økonomirådgiver, i hovedsak over video. Sammen finner dere tiltak du kan gjøre for å forbedre den økonomiske situasjonen både på kort og lang sikt.
- I etterkant får du tilsendt en rapport med tiltakene og funnene dere har gjort i veiledningsprosessen.
Merk at du må ha forsikret landbruksproduksjonen din i Gjensidige for å kunne benytte tjenesten.
Kontroll på økonomi virker skadeforebyggende
Brotke understreker at det å ha kontroll på økonomien er god skadeforebygging.
– Over tid kan økonomiske problemer være en så stor belastning at gårdbrukeren til slutt ikke orker å gjøre jobben sin. Dette kan også gå ut over vedlikehold som er viktig for å unngå ulykker og skader, og investeringer som må til for fremtidig drift, sier hun.
Det er viktig å ta tak i problemene før de vokser seg for store, påminner Brotke. Det kan være nyttig å bruke nettverket sitt, NLR eller andre i sitt rådgivningsapparat hvis man kjenner på at det butter.
– Denne nye måten å samarbeide med Gjensidige på er spennende og et viktig bidrag til landbruket. Med rådgiving innenfor økonomi, vil du få bedre kontroll på egen drift, egen økonomi og ta de riktige valgene i det daglige, sier Bjarne Holm, direktør i NLR.
Holm forteller at deres organisasjon ønsker å hjelpe alle som har behov:
– NLR er klar til å bidra. Med NLRs brede fagkompetanse skal vi kunne levere rådgiving og videre oppfølging der det er behov for det, understreker Holm.
Sist oppdatert: