To barn som "gamer".

Gamere er fristende mål for svindlere

Falske meldinger og fiktive tilbud rettes ikke kun mot voksne. Mindreårige gamere er også attraktive for kriminelle.

Lav impulskontroll og dårlig dømmekraft i kombinasjon med fristende gratisspill – et drømmescenario for hackerne. Gamingindustrien vokser i rekordfart. Med tre milliarder spillere i verden er tyvene på plass og utnytter gamere der de kan, advarer Tina Jerstad, kommunikasjonsrådgiver i Tenerity.

– Blant gutter i 15- og 16-årene oppgir 14 prosent at de har blitt lurt. Kun syv prosent av jentene sier de har falt for falske henvendelser, sier hun og viser til tall fra Medietilsynet.

Spillkontoer har høy verdi for kriminelle

Kommunikasjonsrådgiver Tina Jerstad i Tenerity.
Tina Jerstad

Ifølge Jerstad er yngre gamere sårbare for svindel på nettgrunnet manglende erfaring.

– Nettannonser som dukker opp med budskap som «Vinn V-bucks her» heiser ikke de røde flaggene i tide. Ei heller har de lært seg å ignorere meldinger som forteller at «din konto er usikret, forny passordet her så du ikke blir stengt ute».

En spillkonto har mye verdifullt innhold. Ikke bare for spilleren selv, men også kriminelle, minner kommunikasjonsrådgiveren.

– Spillkontoen anses som en omsettelig handelsvare på ulovlige handelsplasser på det mørke nettet av tre grunner. Den kan ha inneholde verdifulle skins (utsmykninger til et våpen, klesdrakt eller andre virtuelle gjenstander i spillet som får deg til å se kulere ut), spillvaluta og ikke minst; den er ekte, sier hun.

Kommunikasjonsrådgiver Tina Jerstad i Tenerity.
Tina Jerstad

Tre vanlige feller skapt for mindreårige gamere:

  1. Salg av falsk spillvaluta. «Free coins» appellerer gjerne til de yngre og uerfarne spillerne, som ikke klarer å vinne valuta i spillet – enten fordi de ikke bruker nok tid på spillet eller ikke er gode nok. Da er det lett å falle for fristelsen av å tråle nettet etter gratis valuta i stedet, og ende opp med å betale for noe du ikke får.
  2. Falske meldinger og nettsteder. Tyven sender en falsk melding med lenke som ber spiller bekrefte en passordendring. Lenken i meldingen fører dem til en falsk påloggingsside som ber om deres «gamle» påloggingsdetaljer. Når svindlerne får tilgang til disse opplysningene, logger de umiddelbart på offerets konto, stenger bruker ute, laster ned kreditter, virtuell valuta og verdifulle skins og selger det deretter på nettet.
  3. Nedlastbare apper med skadevare. Det finnes tusenvis av denne svindelvarianten, hvor alle er skapt for å lokke brukere til å klikke på nedlastningsknappen fra et falskt nettsted. Laster du ned spill fra kilder utenom det offisielle nettstedet til spillutvikler, er det stor sjanse for å få skadelig programvare i stedet. Den kan skape kaos, styre eller overvåke enheten, samle påloggingsopplysninger og stenge barnet ute fra spillkontoen.

Tips for å gi barnet en trygg spillhverdag:

Sikkerhet på enheten

  • Bruk foreldrekontroller på barnets mobil/spillkonsoll og PC for å hindre at barna laster ned tvilsomme apper eller betaler for abonnementstjenester uten at du som forelder må skrive inn et passord først.
  • Alltid ha siste versjon av operativsystemet oppdatert, og installer og oppdater antivirusprogrammer og brannmur på PC.
  • Ikke lagre kortinformasjon på nettet, spesielt på gamingsiter

Kontosikkerhet

  • Alltid bruk totrinnsverifisering på spillkontoene til barna slik at de må skrive inn et passord mottatt på epost/SMS for hver ny pålogging. Dette gjør det vanskeligere for uvedkommende å stjele spillkontoen til barna.
  • Ha et sikkert og godt passord på spillkontoen.
  • Sjekk sikkerhetsinnstillingene — kan alle se innholdet barnet publiserer på sosiale medier? Sett kontoene til lukket slik at det er kun venner og familie som kan se innholdet.
  • Begrens hvem barna kan chatte med inne på personvern-innstillingene
  • Bruk foreldreinnstillinger for å luke bort spill som ikke egner seg for yngre barn

Kostnadsfri bistand til tenåringer

Produktsjef Ann-Mari Boge i Gjensidige.
Ann-Mari Boge

Hjelp ved ID-tyveri og nettmisbruk inngår i Gjensidiges barneforsikring, opplyser produktsjef Ann-Mari Boge. Fra fylte 13 år og inntil fylte 26 år kan ungdommen få bistand over telefon eller per mail, helt gratis. Foreldre kan også ringe inn på vegne av barna sine, og tjenesten er åpen døgnet rundt alle dager i uken.

– Her blir du møtt av en IT-rådgiver som gir råd til hvordan du kommer deg ut av situasjonen. Ønsker du heller at rådgiveren tar hånd om det hele, er det helt i orden. Disse rådgiverne har solid erfaring med å både få tilbake kontrollen over identiteten din og fjerne uønsket innhold fra nett, sier Boge og påminner:

– Bare følelsen av å ikke stå alene i problemene, men at du har noen «i ryggen», betyr ofte mye i slike situasjoner.

Produktsjef Ann-Mari Boge i Gjensidige.
Ann-Mari Boge

Politiet er synlig på nettet

Politiets nettpatruljer er til stede på sosiale medier og spillplattformer. De har egne kontoer på spillplattformer som Discord, Twitch, Fortnite og Minecraft. Politiet oppfordrer barn til å snakke med dem både i åpne chatrom og sende meldinger via Messenger og/eller SikkerChat. Har barnet ditt opplevd noe kriminelt på nett? Tips politiet eller anmeld forholdet.

Kilder: barnevakten.no og Tenerity

Sist oppdatert: