Slik tar du vare på tilhengeren
Tilhengeren din skal tåle tung last, vind og vær. Godt vedlikehold er viktig for både holdbarheten og sikkerheten.
– Ute på veien ser jeg en del tilhengere med knuste lykter eller lys som ikke virker, manglende reflekser og dårlige dekk. Og jeg hører ofte uttalelser av typen «hengeren blir brukt sjelden, så den er så god som ny». Men de mekaniske delene på hengeren holder seg faktisk best ved jevnlig bruk, sier Gjensidiges bilekspert, Jan Fleinsjø.
I mars 2022 kom det nye regler som åpner for å kjøre i inntil 100 kilometer i timen med henger. Du må selv sørge for å få hengere din godkjent for denne hastigheten. Deretter kreves regelmessig EU-kontroll på samme måte som for personbiler. Utover dette er det ingen lovkrav om kontroll av tilhengere.
– Du har likevel ansvar for at hengeren er kjøreklar. Det vil si at tekniske og mekaniske deler tilfredsstiller de generelle kravene som stilles til en registrert tilhenger, sier Fleinsjø.
Lys
Knust glass og lyspærer som ikke virker byttes med én gang. Ellers vil hengeren være både ulovlig og trafikkfarlig. I tillegg er hele glass og pakninger viktig for å forebygge irr og rust.
Reflekser er en del av det lovpålagte sikkerhetsutstyret. De har lett for å bli bøyd, knekke eller bli knust. Tørk av skitt og smuss jevnlig og bytt ødelagte reflekser.
– Husk at tilhengeren skal ha reflekser på sidene. I mørke veikryss er de avgjørende for at andre trafikanter skal kunne se hengeren din, sier Fleinsjø.
Elektriske koblinger
Hvis en ny pære ikke vil lyse, kan det skyldes dårlig elektrisk kontakt i enten lykten eller i tilhengerkontakten som du kobler til bilen. Litt kontaktrens på «pinnene» i kontakten gjør ofte susen.
Kan du se ledningene i overgangen til støpselet på tilhengerkabelen? Her kan det trenge vann inn i støpselet. Da bør du få ledningen/støpselet reparert. Et forebyggende råd er å alltid dra i selve støpselet og ikke i ledningen når du skal koble hengeren fra bilen.
– Lokkene som dekker kontaktene på hengerfestet og hengeren beskytter mot fuktighet, skitt og salt. Pass på at de lukker godt når hengeren ikke er i bruk, sier Fleinsjø.
Bremser
Bremsene har godt av at hengeren blir brukt. Stillstand over tid kan føre til at de går i lås.
– Hvis bremsene har hengt seg opp, kan du løsne dem ved å rugge hengeren frem og tilbake. Etterpå bør neste stopp være en verkstedsjekk. Det er uansett et godt tips å la et verksted sjekke bremsene med jevne mellomrom, for eksempel i forbindelse med EU-kontrollen av bilen, sier Fleinsjø.
Håndbrekket kan også låse seg hvis hengeren står ubrukt over tid. Hvis du ikke skal benytte hengeren på en stund, kan du droppe håndbrekket og heller legge støtteklosser foran og bak hjulene, er ekspertens råd.
Er sikkerhetsvaieren som du legger rundt tilhengerfestet hel og godt fastgjort til håndbrekket? Hull på strømpen åpner for slitasje på enkelttrådene. Til slutt kan vaieren ryke – og i verste fall vil hengeren være uten nødbrems hvis den hopper av kula i fart.
På tilhengerdraget er det en støtdemper. Den er dekket av en trekkspillformet gummimansjett som må være hel, slik at det ikke kommer inn smuss og skitt.
– På selve hengerdraget er det et par fettnipler. Her kan du smøre støtdemperen ved hjelp av en fettpresse, for eksempel én gang i året, råder Fleinsjø.
Kulegrepet
Det skal være lett å feste og løsne kulegrepet på hengerfestet uten å måtte bruke krefter. Et slitt kulegrep kan byttes ut, men jevnlig smøring er et mye billigere tiltak.
Hjullagre og akslinger
Det er ganske vanlig at folk ikke tar hensyn til hengerens tillatte totalvekt, ifølge Fleinsjø. Det fører til dårligere kjøreegenskaper og kan resultere i farlige situasjoner på veien. I tillegg belaster det hjullagre og akslinger, som sjelden er dimensjonert for overvekt fra produsentens side.
– Det er ofte vanskelig å få med seg at hjullageret er ødelagt. Men jevnlige verkstedsjekker vil avdekke sånt, sier Fleinsjø.
Dekk
Selv om du bruker hengeren sjelden og dekkmønsteret er godt innenfor kravene, kan det være nødvendig med nye dekk. Over tid blir gummien hard – og veigrepet dårligere. Aldringsprosessen påskyndes av ytre forhold som UV-stråling, veisalt og temperatursvingninger.
– Hvis hjulene er eksponert for sol, kan du beskytte dem med en plate eller lignende når tilhengeren ikke er i bruk, tipser Fleinsjø. – Videre er det viktig å sjekke lufttrykket. En klassisk felle er at du laster hengeren full på den første turen om våren – for så å oppdage at lufta har gått ut av dekkene i løpet av vinteren.
Renhold
Akkurat som bilen må hengeren vaskes – om enn ikke like ofte. Men lykter og reflekser bør alltid være rene, og det er viktig å spyle undersiden godt, fremhever Fleinsjø.
– I tillegg er det smart å holde bunnplaten ren. Organisk materiale, som for eksempel hageavfall, vil over tid tære på platen, sier han og anbefaler bruk av presenning for å beskytte hengeren mot nedbør og løv og nåler fra trær. Spenn opp duken med støttebjelker, enten originale eller noen du har laget selv. Da gir den ikke etter for regnvann eller snø.
Pass på ved sjøsetting
En vanlig feil er å rygge båthengeren så langt uti vannet at det kan komme vann inn i det elektriske anlegget. Du bør heller ikke utsette bremser og vaiere på undersiden av hengeren for vann, særlig ikke saltvann.
– Fjern den elektriske platen bak på hengeren før du rygger ut i vannet. Pass på at vannet ikke kommer over navet på hengerhjulene. Trekk ut kontakten mellom henger og bil under sjøsettingen, sier Fleinsjø.
Sprekker i skaphengeren
En skaphenger har sammenføyninger som må være tette for å unngå vannlekkasje og eventuelt frostsprengning.
– Ellers gjelder rådet om å vaske også slike hengere – og kost gjerne på deg en polering i tillegg. Men husk at konstruksjonen ikke er laget for å bære et menneske. Bruk heller en langkost og en stige hvis du ikke kommer høyt nok når du skal fjerne løv eller vaske taket, sier Fleinsjø.
Forsikring av tilhenger
En tilhenger er omfattet av bilens ansvarsforsikring. Denne forsikringen er lovpålagt, og den dekker skader som hengeren forårsaker på andres eiendom eller andre personer. Det er ansvarsforsikringen på bilen som hengeren er koblet til som gjelder.
I tillegg bør du vurdere en egen tilhengerforsikring, mener Fleinsjø.
– I Gjensidige kan du velge forsikringer som er begrenset til henholdsvis brann og tyveri. Men du kan også velge full kasko, som i tillegg dekker hærverk, sammenstøt/kollisjon, utforkjøring og velt, sier han.