Svein-Eriks bedrift har fått 500.000 kroner på seks år
Uten å eie en eneste aksje har Martin Rønning AS fått over en halv million i utbytte. Det har resultert i seks firmaturer.
– Vi byttet forsikringsselskap i 2013. Det var pris og selve tjenesten som var avgjørende, fordi vi tidligere hadde betalt mer for skadeforsikringen. Kundeutbytte så vi på som en ren bonus som kom i tillegg.
Det forteller Svein-Erik Ryen fra Heggedal i Asker.
Han er driftsleder hos maskinentreprenøren Martin Rønning AS. En bedrift som har spesialisert seg innen grunn, terrengarbeid og landskapsutforming.
– Det var først etter å ha hatt forsikringen i et år at vi innså hvor mye ekstra vi fikk ut av det, sier han.
Får 100.000 kroner i 2019
Maskinentreprenøren startet opp i 1995 og har vokst fra to til 21 ansatte. I fjor omsatte selskapet for 46,5 millioner kroner.
– Det skjer mye i denne bransjen og det hender man må benytte seg av skadeforsikringen. Vi har ti gravemaskiner og fem lastebiler, og da er det viktig å ha gode forsikringer, sier Ryen.
I løpet av de siste seks årene har bedriften fått over en halv million kroner i kundeutbytte fra Gjensidige.
– I år får vi utbetalt over 100.000 kroner og det er veldig bra. Vi har fått rundt 80.000 kroner i året tidligere, sier Ryen.
Firmatur til Skottland
Siden 2013 har kundeutbyttet hos Martin Rønning AS resultert i totalt seks firmaturer for alle ansatte med følge.
– I høst blir det tur til Edinburgh for hele gjengen med kulturelle innslag og god mat. Vi hadde fått til noe sosialt med mindre penger, men det blir noe helt annet når vi får såpass mye i utbytte, sier Ryen og legger til:
– Vi er utrolig fornøyde med ordningen. Og så lenge Gjensidige har en konkurransedyktig pris ute i markedet synes vi det er flott at vi som kunde kan være en del av et slikt fellesskap.
1,1 milliarder til norske bedrifter
I ti år på rad har Gjensidige, som eneste norske forsikringsselskap, delt overskuddet med sine kunder.
Ordningen fungerer så enkelt som at Gjensidiges største eier, Gjensidigestiftelsen, deler hele aksjeutbyttet sitt med selskapets kunder når Gjensidige går i pluss.
– Dermed trenger man ikke eie aksjer for å få en del av overskuddet, så lenge bedriften er kunde hos Gjensidige, sier Lars Gøran Bjerklund, konserndirektør for næringsliv i Gjensidige.
– Det vil derfor gi verdi for kundene å plassere størsteparten av engasjementet sitt hos oss. Hva man får i utbytte har ingenting med hvorvidt man har hatt skader eller ikke. Dette er en tilleggsfordel som går til alle våre kunder i Norge når det går bra.
Han forklarer at jo mer du plasserer, desto mer får du av overskuddet. Han viser også til at Gjensidige er et stort finanskonsern som driver med mye mer enn bare forsikring. Utbyttet blir generert av all driften fra år til år.
– Noen ganger går det ikke fullt så bra, mens andre år går det bedre enn forventet. Vi merker at ordningen engasjerer kundene. De er svært fornøyde med å kunne ta del i dette fra år til år, sier Bjerklund.
I år har kundene fått tilbake 14,1 prosent av forsikringsbeløpet de gikk inn med i fjor. Det utgjør 2,2 milliarder til alle selskapets kunder i 2019. Av dette går 1,1 milliarder til næringslivskundene.
Siden innføringen av kundeutbytte i 2007 har Gjensidige betalt ut totalt 19 milliarder til sine kunder.
Dette er kundeutbytte
Kundeutbytte er en fordel man oppnår som skadeforsikringskunde i Gjensidige.
- Gjensidige er det eneste forsikringsselskapet i Norge som deler overskuddet med kundene.
- Størrelsen på det totale kundeutbyttet varierer fra år til år.
- Om det blir kundeutbytte, og hvor stort det blir, avhenger av hvordan det går med selskapet og hvordan finansmarkedet ser ut.
- Utbyttet som utbetales til kunden regnes som prosent av det kunden har betalt i forsikringspremie året før.
Sist oppdatert: