Fot på gasspedal i bil.

Bør du skru av en-pedalsfunksjonen nå?

Det er praktisk å bruke gasspedalen som brems. Men er det lurt på glatta?

– Det er ingenting i veien for å bruke en-pedalsfunksjonen på vinterføre, sier rådgiver Jan Harry Svendsen i NAF.

– Jeg vil definitivt råde deg til å skru av denne funksjonen når det er glatt, sier Gjensidiges bilekspert, Jan Fleinsjø.

To eksperter på kollisjonskurs! Dette må vi til bunns i. Men først: Hva er en-pedalskjøring?

Bremser med gasspedalen

En-pedalskjøring fungerer slik at du både akselererer og bremser med gasspedalen. Når du slipper opp pedalen, vil motoren (ikke bremsesystemet) bremse mykt og til slutt stanse bilen helt. Hvis du tilpasser kjøringen din til trafikkbildet, kan du oppleve å kjøre langt uten å måtte bruke bremsepedalen.

Løsningen har også en annen funksjon. Batteriet vil bli tilført noe av energien som oppstår når motoren bremser. Dette kalles regenerering eller regenerativ bremsing.

Derfor sier NAF ja til en-pedal

Jan Harry Svendsen
Jan Harry Svendsen i NAF

For noen år siden gikk NAF ut med en advarsel mot å bruke en-pedalsfunksjonen. De begrunnet det med bremseeffekten som oppstår når du letter trykket på gasspedalen. På glatt føre kunne den føre til låste hjul, skrens og en farlig situasjon, var budskapet.

– Nå nyanserer vi bildet. De siste årene har vi testet mange elektriske biler, og konklusjonen er at en-pedal ikke utgjør et problem så lenge du kjører normalt. Med det mener vi jevn kjøring uten «bråslipp» på gassen, sier Svendsen i NAF.

Slipper du gassen raskt, kan du oppleve at bilen lugger mot underlaget. NAFs erfaring er at førerassistentsystemene på nyere biler likevel er så gode at de vil avverge en mulig farlig situasjon før den oppstår – og uansett før du rekker å reagere på det som skjer.

Jan Harry Svendsen
Jan Harry Svendsen i NAF

Derfor sier Gjensidige nei til en-pedal

Jan Fleinsjø
Jan Fleinsjø i Gjensidige

– Resultatene fra NAFs tester er helt sikkert til å stole på. Jeg vil likevel skru av eller i hvert fall dempe en-pedalsfunksjonen på glatt føre, sier Gjensidiges bilekspert, Jan Fleinsjø. Han utdyper:

– På glatt føre vil jeg at bilen skal reagere slik jeg intuitivt forventer. Det innebærer at når jeg slipper gassen, fortsetter bilen å rulle i stedet for å bremse. Jeg vil ikke være nødt til å bruke gasspedalen for at bilen skal rulle. Det blir «motsatt» av det jeg er vant til, og jeg føler at jeg ikke har full kontroll over kjøretøyet, sier Fleinsjø.

Han mener risikoen for at bilen lugger mot underlaget alene er et argument mot en-pedal på vinterføre.

– Joda, bilen henter seg nok fort inn, men jeg rekker likevel å bli utrygg i et lite sekund. Det synes jeg er ubehagelig, sier Gjensidiges talsperson.

Jan Fleinsjø
Jan Fleinsjø i Gjensidige

Kjørestilen betyr uansett mest

Ekspertene er enige om at det er opp til den enkelte å velge en-pedal eller ikke. Det viktigste er at du er komfortabel med innstillingen du velger.

– Det generelle rådet om å tilpasse kjørestilen gjelder uansett. Avpass farten til forholdene og trafikkbildet, og hold god avstand til bilen foran. Da har du tid til å justere farten på en myk og trygg måte, enten e-pedalsfunksjonen er av eller på, sier Fleinsjø.

Hold bremsesystemet ved like

Som nevnt over er det motoren som bremser når du bruker en-pedalsfunksjonen. Hvis du sjelden må bruke bremsepedalen, er det uheldig for bremsesystemet.

– Det består av bevegelige deler som har godt av å bli brukt. Det gjelder ikke minst bremseskivene, som ruster veldig fort hvis «saltlaken» fra norske vinterveier får ligge i fred og godgjøre seg. Dette gjelder spesielt for elbiler, sier Svendsen.

Hans råd, enten du kjører med eller uten en-pedal, er å bremse hardt en gang i uken eller hver fjortende dag.

– Og da mener jeg hardt – slik at ABS-en slår inn. Da får de bevegelige delene «brukt seg» ordentlig. I tillegg blir saltrester, skitt og tilløp til rust fjernet fra bremseskivene. Men du må selvsagt forsikre deg om at du er på et trygt sted før du legger deg på bremsen.

Bruker ekspertene en-pedalsfunksjonen?

Til slutt lurer vi på: Hva gjør ekspertene selv? Bruker de en-pedalfunksjonen om vinteren?

– Jeg synes en-pedalsfunksjonen kan være behagelig på sommerføre. Men jeg skrur den altså av når vinteren melder seg for alvor. Da er jeg ekstra oppmerksom de første dagene. Det tar alltid litt tid å bli vant til at bilen fortsetter rett frem når jeg slipper gassen, sier Fleinsjø.

– Hva med deg, Svendsen?

– Hehe. Hos meg er en-pedalsfunksjonen avskrudd. Men jeg må skynde meg å legge til at det gjelder hele året. Jeg liker rett og slett å kjøre bil på «gamlemåten» – med aktiv bruk av gass- og bremsepedal. Den regenerative effekten av å kjøre med en-pedal er uansett så liten, at det energitapet lever jeg godt med.

Sist oppdatert:

Mer om:

På veienMotor