– Vi er ikke så vant til vinter som vi liker å tro
I Norge må vi regne med vinterføre. Likevel kommer det like overraskende på oss hvert år.
Falck Redning har om lag 40 prosent flere oppdrag om vinteren enn om sommeren. Og det er kategorien startvansker/flatt batteri som er klart størst.
– Generelt mistrives bilbatterier i kaldt vær. Dessuten har moderne biler mye utstyr som trekker strøm. Varmeelementer i ruter, seter og ratt øker komforten, men bruker mye strøm. Hvis du i tillegg først og fremst kjører småturer, vil ikke batteriet rekke å lade. Til slutt har det ikke mer å gi, forklarer operativ leder Tommy Uttakleiv i Falck Redning.
Løsningen er å være litt mer sparsommelig med bruken av det elektriske utstyret. I tillegg bør man av og til ta en lengre kjøretur for å lade batteriet ordentlig.
– Du kan også skaffe deg en batterilader, som er en effektiv og ikke altfor kostbar løsning, sier Uttakleiv.
Problemer for elbiler
Eiere av elbiler, derimot, risikerer ikke å finne bilen med flatt batteri (så fremt stikkontakten er plugget inn). Men disse bilene har også et separat batteri som driver startmotoren, og dette får ikke strøm fra den eksterne laderen. Dermed vil også elbileiere kunne oppleve startvansker.
Mens vi er inne på elbiler: Ifølge Falck er rust på bremseskivene et vanlig syn.
– Grunnen er at kjørestilen er annerledes i en elbil enn en «fossil» bil. Man bruker bremsepedalen mindre i førstnevnte, og det fører til at fukt og salt får ligge og godgjøre seg i fred for bremseklossene, opplyser Uttakleiv.
Ustø på vintervei
Hvordan står det så til med ferdighetene på snø og is? Ifølge Uttakleiv er mange flinke til å kjøre etter forholdene, men det er også mange som overvurderer egne evner som sjåfør.
– Vårt inntrykk er nok at vi ikke er så flinke på vinterføre som vi kanskje tror. Det kan virke som om en del ikke tar inn over seg at kjørestilen må tilpasses kjøreforholdene. Mange forventer å kunne kjøre rett på samme hva de støter på. Dermed havner de i uføret, sier Uttakleiv.
Han understreker viktigheten av å tilpasse fart og kjørestil til forholdene. Samtidig slår han et slag for et hjelpemiddel alle burde ha i bagasjerommet.
– Med en sammenleggbar spade i bilen er man selvhjulpen i mange situasjoner. Ofte vil man kunne grave seg ut av en brøytekant eller en snøfonn på egenhånd. For selv om vi prøver å hjelpe alle så raskt som mulig, er det viktig å huske at det sjelden står en kranbil til disposisjon umiddelbart, sier Uttakleiv.
Nyttig å ha i bilen om vinteren
Isskrape | Jekk | Ekstra spylervæske |
Snøkost | Varseltrekant (obligatorisk) | Hansker |
Låsespray/-olje | Slepetau | Mobillader |
Startkabler | Førstehjelpsskrin | Nødhammer |
Feltspade | Refleksvest (obligatorisk) | Lommelykt med ekstra batterier |
Varme klær og pledd | Reservekanne | |
Liten pose med grus eller sand og ev. kjetting | Reservedekk (en del nye biler har andre løsninger) |
Slik går du frem om du står fast
Med bilforsikring i Gjensidige får du veihjelp i Norge og Norden uansett årsak og uten egenandel.
1. Få oversikt over situasjonen og alle eventuelle passasjerer
2. Ring vårt assistansenummer 915 03100 eller kontakt oss via Gjensidige-appen
3. Hold deg og alle passasjerer varme og trygge mens dere venter på hjelp