Yrkesskadeforsikring på hjemmekontor: Hva er dine ansatte egentlig dekket for?
Hjemmekontor har blitt en fast del av arbeidshverdagen for mange. Derfor er det viktig å forstå hvordan yrkesskadeforsikringen fungerer i denne nye arbeidssituasjonen – og hva du kan gjøre for å sikre deg selv.
Hva skjer dersom man skader seg mens man jobber hjemmefra? Er du like godt dekket som på kontoret? Svaret er ikke alltid like enkelt, forklarer Produktsjef Dordi Tingvoldli i Gjensidige.
– For at en skade skal dekkes av yrkesskadeforsikringen, må tre vilkår være oppfylt: Du må være i arbeid, i arbeidstiden, og for arbeidsgiver, sier hun. Dette gjelder uansett om man jobber fra kontoret eller fra hjemmet.
Men på hjemmekontor byr dette på utfordringer, siden grensen mellom arbeidstid og fritid ofte er uklar.
– Noen vasker klær, lager lunsj eller går ut med søpla i løpet av arbeidsdagen. Slike aktiviteter faller utenfor det som regnes som arbeid for arbeidsgiver, og vil derfor normalt ikke dekkes, utdyper hun.
Høyesterettsdom skapte presedens
I 2024 behandlet Høyesterett en sak som har blitt sentral i diskusjonen rundt yrkesskader på hjemmekontor. I saken hadde en kvinne skadet seg alvorlig da hun snublet på vei ut i hagen med lunsjen sin. Retten konkluderte med at dette ikke var arbeidsgiverens ansvar, da hendelsen skjedde under lunsjpausen, og ikke mens kvinnen var i arbeid.
– Hadde dette skjedd på kontoret, ville det mest sannsynlig blitt dekket. Forskjellen er at arbeidsgiver ikke har noen kontroll over omgivelsene dine hjemme, sier produktsjefen.
Små yrkesrisikoer på hjemmekontor
Overlege ved Statens Arbeidsmiljøinstitutt, Hans Magne Gravseth tror arbeidsulykker på hjemmekontor forekommer temmelig sjelden.
– Vi har ingen statistikk på dette, men jeg vil tro arbeidsulykker på hjemmekontor forekommer temmelig sjelden. Arbeidsoppgavene man foretar seg på hjemmekontor er nok ikke, etter hva vi kjenner til, forbundet med særlig fare for akutt skade, sier han.
– Risikoen for skade mens du sitter foran PC-en hjemme er ekstremt liten. Det er langt vanligere at folk gjør husarbeid eller andre private oppgaver mellom arbeidsoppgavene. Det som skjer da, faller utenfor yrkesskadeforsikringen, forklarer Tingvoldli.
Reise til og fra jobb dekkes ikke
Noe som ofte misforstås, er dekningen for reise til og fra jobb. Dette omfattes ikke av yrkesskadeforsikringen, selv om reisen skjer i arbeidsgivers interesse.
– Når det gjelder reise til og fra arbeid, regnes dette som en privat aktivitet og dekkes ikke av yrkesskadeforsikringen. Det er en vanlig misforståelse, men her er det viktig at arbeidstakere er klar over grensen mellom arbeid og fritid, forklarer eksperten.
For å sikre seg bedre i slike situasjoner, kan en ulykkesforsikring som dekker fritid være et godt supplement.
Anbefaler fritidsulykkeforsikring
For å redusere usikkerheten anbefaler Tingvoldi å ha en ulykkesforsikring som dekker fritid. En slik forsikring vil kunne dekke skader som oppstår i fritiden, som for eksempel på vei til eller fra jobb, eller mens du tar en pause.
– Arbeidsgivere som tilbyr hjemmekontor bør vurdere å gi ansatte tilleggsforsikringer. Dette kan bidra til å redusere konflikter og usikkerhet rundt hva som dekkes, forklarer hun.
Anbefaler skriftlig avtale
En annen faktor som har skapt forvirring, er den reviderte hjemmekontorforskriften fra 2022. Forskriften stiller krav til skriftlig avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker om hjemmekontor.
– Forskriften regulerer arbeidsmiljøet og tilrettelegging av hjemmekontor. Likevel har mange trodd at det ikke lenger gis dekning for skader på hjemmekontor, noe som ikke stemmer, understreker produktsjefen.
Selv om yrkesskadeforsikring fortsatt gjelder, er det avgjørende at arbeidsgiver bekrefter at skaden skjedde i arbeidstiden og under arbeidsrelaterte aktiviteter.
– Den gjelder ikke for kortvarig eller sporadisk arbeid, med mindre arbeidstakeren kun utfører arbeid hjemme, sier hun.
Arbeidsgiver må altså kunne bekrefte at arbeidstaker hadde avtale om å arbeide fra hjemmekontor (skriftlig eller muntlig avtale) når en skade har skjedd.
– Men det beste for alle parter er at det foreligger en skriftlig avtale om bruk av hjemmekontor, siden dette kan gjøre det enklere for arbeidstaker å bevise at en var i arbeid, men det er ikke et krav i forhold til vurdering etter yrkesskadeforsikringen.
Les også: Nå kan flere skader dekkes som yrkesskade: – Fjerner frustrasjon
Sist oppdatert: