En god samtalepartner kan forebygge svindel
Kjenner du noen som trenger hjelp med digital sikkerhet? Tilby deg å bli samtalepartner.
De siste par årene har vi sett en økning av svindelforsøk rettet mot eldre personer. Millioner av kroner er stjålet av kriminelle, som har klart å tappe bankkontoer ved å "være hyggelige og tilby hjelp".
«Jeg ringer fra bankens sikkerhetsavdeling. Det er mistenkelig aktivitet på din bankkonto. Vi jobber med å stoppe transaksjonene, og trenger din bekreftelse via BankID.»
«Haster! Du har 1 ubetalt faktura. Betal nå for å unngå gebyr.»
«Gratulerer, du er innkalt til intervju! Logg inn med BankID for å bekrefte intervjuavtale.»
Dette er eksempler på hvordan vi blir fristet eller truet til å gi fra oss passord og personlige opplysninger. De kriminelle er eksperter på å spille på våre følelser – og kommer ikke til å gi seg med det første.
Når metodene har blitt så avanserte at selv de mest digitalt kompetente av oss går i fella, hvordan kan eldre og andre sårbare personer med lite digital erfaring beskytte seg mot nettkriminelle?
Nasjonalt mål om økt digital sikkerhetskompetanse
Regjeringen har utarbeidet en nasjonal strategi for digital sikkerhetskompetanse. Målet er å motvirke digitalt utenforskap og sørge for at alle har tilstrekkelig digital kompetanse for å kunne delta i samfunnet på likeverdig grunnlag.
Dette betyr at vi alle skal kunne sikre vårt eget personvern og få god digital dømmekraft.
Det høres flott ut, men vi har likevel en vei å gå før vi når dette målet.
Personer som er 60 år og eldre, pluss personer utenfor arbeid og utdanning er nemlig to grupper med svakere digitale ferdigheter enn øvrig befolkning. Rapporten «Befolkningens digitale kompetanse og deltakelse» (pdf).
Den digitale dømmekraften vår blir styrket gjennom bruk av digitale tjenester, surfing på nettet og en generell IKT-kunnskap. Dømmekraften fungerer som en sjette sans og advarer oss dersom noe er galt. Hvordan skal alarmklokkene ringe for en som ikke vet at et vedlegg kan inneholde skadelig programvare som kan lede til hacking av enheter eller at Politiet aldri vil ringe og be om identifisering via BankID?
Noen å snakke med
Mine kollegaer i Tenerity hjelper personer som har blitt utsatt for identitetstyveri. Mange av ofrene innrømmer at det er svært belastende å leve med det økonomiske tapet og uvissheten om misbruket noen gang vil ta slutt.
Det er heldigvis mye vi kan gjøre for å hjelpe ofrene. Mange forteller dessuten at de er takknemlige for å ha noen å snakke med uten å føle at de er til bry eller at de er dumme fordi de har blitt lurt.
Derfor tror jeg at vi hjelper hverandre best ved å snakke om truslene som finnes på nettet og lærer oss å kjenne igjen tegnene til svindel.
Erfaringen viser at kriminelle endrer sine metoder etter en viss periode. Så snart en svindelmetode blir kjent, mister den sin effekt. Neste svindelforsøk vil derfor komme helt uventet, med et nytt budskap – og havne i innboksen til din mor eller far.
Slik som eventyrenes troll sprekker i sollyset, vil samtaler og åpenhet omkring falske meldinger ødelegge illusjonene de kriminelle ønsker å skape.
Hvordan bli en god samtalepartner
Er det noen i din familie som trenger hjelp i den digitale hverdagen? Tilby deg å bli en samtalepartner om sikkerhet på nett.
Slik kommer dere i gang.
1. Sett av tid til å vurdere om en melding er ekte eller falsk
Be din samtalepartner om å ringe deg om de mottar en melding som dukker opp ut av intet. To par øyne kan lettere oppdage en falsk melding enn ett par øyne.
Falske meldinger har gjerne et budskap som er truende, eller lokker med noe spesielt. Bes det om å oppgi personopplysninger, skal alarmklokkene ringe.
Se på avsendernavnet, let opp andre kilder, gjør et Google-søk eller ring avsender for å være helt sikker på at meldingen er ekte.
Er det virkelig banken som kontakter samtalepartneren din, eller er meldingen fra svindlere som forsøker å få tak i personopplysninger de kan misbruke?
Husk at det nesten aldri er noe som haster så mye at det ikke kan undersøkes først.
2. Velg en fast dato for årlig sikkerhetssjekk
Vi tar helsesjekk av kroppen og EU-sjekk av bilen. Brukerkontoer trenger også tilsyn og oppdateringer. Sett av en dato i kalenderen med din samtalepartner og gå igjennom disse punktene:
- Har du ulike passord på alle kontoene som er vanskelig å gjette? Er du bevisst på at du ikke skal dele passordene dine med noen – selv ikke til personer du stoler på?
- Er brukerkontoene dine sikret med totrinnsverifisering?
- Bruker du alle dine digitale kontoer? Det er ikke nødvendig å beholde brukerkontoer som ikke er i bruk.
- Er Facebook- og Instagram-kontoen din satt på privat modus?
3. Få disposisjonsfullmakt i nettbanken i stedet for innloggingsdetaljer
Trenger dine foreldre eller besteforeldre hjelp til å betale regninger i banken? Be om å bli oppnevnt som disponent slik at du kan hjelpe til med å betale regninger fra din egen nettbank. Da slipper de å låne ut sin elektroniske ID og bryte bankens regler om at passord og koder er høyst personlige. På den måten blir de bevisste på at de alltid skal holde passord hemmelig.
Snakk sammen om det er bedre å få tilsendt brev fra banken til digipost eller e-box i stedet for å få tilsendt på e-post. Dette kan være en effektiv måte å luke ut falske meldinger fra svindlere.
4. Foreslå et kurs i digital sikkerhet
Som yrkesaktive har vi tilgang til regelmessig sikkerhetsopplæring, mens pensjonister går glipp av informasjon som kan forebygge nettkriminalitet.
Her er oversikt over noen kurs og informasjon om nettsikkerhet for pensjonister:
- Pensjonistforeningen. Tilbyr informasjon om digital kompetanseheving for pensjonister
- Seniornett.no Sikkerhetskurs for seniorer
- Medietilsynet.no: Online seminar: «Slik oppdager du falske nyheter og håndterer innhold på nettet»
- NorSIS sitt kurs «Sikkerhet for seniorer»
- Digidel.no er et undervisningsressurssenter
- Politiet/Telenor/DNB informasjonskampanje om svindel mot eldre
5. Vis empati
Har din samtalepartner allerede klikket på en lenke og oppgitt personlige opplysninger eller passord til BankID er etterpåklokskap ikke særlig hjelpsomt. Skamfølelsen sitter sterkt igjen hos mange ofre. Det viktigste du kan gjøre er å være en empatisk lytter å se løsninger fremfor å legge til enda mer skyldfølelse.
Internett tilbyr fantastiske verktøy og muligheter til å kommunisere med hele verden. Gi en du er glad i mulighet til å få en god og trygg opplevelse på nettet. Veien frem til målet om økt digital sikkerhetskompetanse blir bedre om vi går den sammen.
Sist oppdatert: