Bildet viser en som maskinpolerer en bil

Slik maskinpolerer du bilen hjemme

Etsemerker fra fuglemøkk, vaskeriper og sollysskader er noen av de vanligste årsakene til slitasje på billakken. Heldigvis kan slike overflateskader ofte korrigeres ved hjelp av polering.

Produkt og markedssjef i Garasjetid.no, Bjørn-Aage Bredal. Foto: Garasjetid.no.
Bjørn-Aage Bredal. Foto: Garasjetid.no

Det er flere fordeler med å polere bilen, og ifølge produkt og markedssjef i Garasjetid.no, Bjørn-Aage Bredal, vil en polert bil fremstå penere, være enklere å vaske, samt enklere å selge.

– Det er mange som ikke tør å polere bilen selv i frykt for å skade lakken, men prosessen er mye enklere enn mange tror. Dagens poleringsmaskiner er såpass gode at det skal mye til for å skade lakken, sier Bredal.

Produkt og markedssjef i Garasjetid.no, Bjørn-Aage Bredal. Foto: Garasjetid.no.
Bjørn-Aage Bredal. Foto: Garasjetid.no

Klargjør bilen

Daglig leder i Detailshop.no, Tommy Rønningsveen, forklarer at det første steget i poleringsprosessen er å vaske bilen og rense lakken så godt som mulig. 

– Det er viktig å sørge for at bilen er helt ren før du begynner å polere. Dersom det for eksempel sitter igjen små sandkorn på lakken, kan disse partiklene bli med i poleringsputen og lage riper, sier Rønningsveen. 

Velg riktig poleringsmaskin

Daglig leder i Detailshop.no, Tommy Rønningsveen. Foto: Detailshop.no
Tommy Rønningsveen. Foto: Detailshop.no.

Bredal forteller at det finnes to ulike maskiner du kan bruke når du skal polere. Den ene kalles for en roterende poleringsmaskin som gjerne brukes for å rette opp i store lakkskader, mens en oscillerende maskin brukes til å korrigere typiske vaskeriper og mindre skader. 

– Det kan være lurt å bruke en oscillerende maskin som heter DA (Dual Action) dersom du ikke har maskinpolert før. Denne maskinen beveger seg i et større mønster. Du kan enkelt holde maskinen ned mot lakken og oppnå et jevnt og blankt resultat, sier Bredal. 

Han forklarer at en roterende maskin ofte omtales som «den gamle skolen». Med dagens oscillerende maskiner går det raskt. I tillegg er disse trygge å bruke.  

– En roterende poleringsmaskin er vanskeligere å jobbe med, og krever gjerne litt trening før du går i gang, sier han. 

Rønningsveen påpeker at valget av hardhet i poleringsputen og grovhet i poleringsmiddelet er avgjørende for resultatet. 

– Jo hardere pute og grovere poleringsmiddel, desto grovere skader eller lakkfeil får du fjernet – men jeg anbefaler å alltid starte litt mildere enn du tror, og se om det kan rette opp i skaden. Velger du grove midler kan det være lurt å spørre om råd, slik at du ikke skader lakken, sier han.

Daglig leder i Detailshop.no, Tommy Rønningsveen. Foto: Detailshop.no
Tommy Rønningsveen. Foto: Detailshop.no.

Huskeliste til deg som skal polere

Bildet viser forskjellen på lakken før og etter polering.
Bildet viser forskjellen på lakken før og etter polering.

Bileksperten Bredal har delt sin huskeliste for å få til en vellykket polering.

  1. Start med å ta av deg belter og klokker som kan lage riper i lakkoverflaten.
  2. Bruk engangshansker for å beskytte huden mot kjemikaliene.
  3. Spre poleringsmiddelet jevnt utover poleringsputen og sett maskinen forsiktig på panelet med den laveste hastigheten. 
  4. Ikke press poleringsmaskinen mot bilen, men beveg lett og sakte over lakken.
  5. Jobb på små områder – en grei huskeregel er seks putestørrelser. 
  6. Lukk opp panseret og bakluken og legg en kloss imellom. Da er det lettere å komme helt ut i kantene på bilen og polere mer presist.
  7. Ha system over hele bilen når du jobber. 
  8. Ha kontroll på ledningen slik at den ikke kommer i veien. Det kan være fint å legge den over skulderen, slik at den alltid er bak deg.
  9. Rengjør poleringsputen med en ren børste eller trykkluft, og bytt gjerne pute fire til fem ganger per bil.
  10. Ta en kaffepause når jobbingen tar på i ryggen.
  11. Unngå direkte sollys – det beste er å stå i garasjen.

Etter poleringen anbefaler Rønningsveen å gå over bilen med en håndlykt for å se om det finnes områder som eventuelt trenger en runde til med poleringsmaskinen.

– Oppdager du dette før du kommer ut i sollyset unngår du å bli misfornøyd. Du bør også legge på en lakkbeskyttelse etter arbeidet for å beskytte poleringen. Dette kalles også forsegling og kan for eksempel være keramisk coating eller voks. Forsegling, beskytte lakken mot sand, salt og veistøv, sier han.

Bildet viser forskjellen på lakken før og etter polering.
Bildet viser forskjellen på lakken før og etter polering.

God tid og riktig utstyr

Typiske feil som kan oppstå når du polerer selv er partikler i poleringsputen som lager nye riper eller at du er litt for ivrig med maskinen. 

– En grei huskeregel er å aldri legge fra seg maskinen med puten ned, og hvis overflaten på bilen varm har du polert for lenge på ett sted, sier Rønningsveen. 

Tormod Nedrebø, fagansvarlig for bilskader i Gjensidige, opplyser om at du med bilforsikring i selskapet kan melde inn uhell.  

– Vi vurderer hvert tilfelle individuelt, så det beste er å be om råd dersom du er usikker, sier Nedrebø, før han avslutter:

– Gjør litt research, ta deg god tid og skaff de rette verktøyene før du du begynner å polere bilen. Da slipper du å rette opp feil som kunne vært unngått.

Foto øverst: Emilie Nikolaysen / Detailshop AS

Sist oppdatert: