Gi sykkelen en skikkelig puss
Når sommeren endelig er kommet, skal sykkelen på veien igjen. Men først må du kanskje hanskes med flate dekk og et rustent kjede. Heldigvis skal det bare litt stell og omtanke til for at tohjulingen skal bli klar for enda en sesong.
– Sett av en time, så er veldig mye gjort. Sykkelen kan bli god som ny, og du får større glede av den. Det er lite som slår følelsen av å suse av gårde på en ren og nysmurt sykkel, sier Olav Fjeld Kraugerud i Syklistenes Landsforening.
Her deler han sine beste tips til sommerens sykkelpuss.
Såpe og vann
Hvis sykkelen er skitten og støvete, er det smart å starte med å gi den en god vask.
– En bøtte med lunkent såpevann og en svamp og/eller oppvaskbørste gjør susen. Alt fra Zalo til bilshampo fungerer. Avslutt med hageslangen før du retter oppmerksomheten mot kjede, gir og bremser. Her påvirker skutt og smuss funksjonaliteten – og dermed sykkelgleden, sier Kraugerud.
Kjede og tannhjul
Ligger det mye gammel olje og skitt på kjedet og tannhjulene, fjerner du det med såpevannet eller et annet avfettingsmiddel. Her kan du gjerne bruke en gammel tannbørste for å komme godt til i kriker og kroker. Da kommer du godt til i kriker og kroker. Du kan også bruke spesialkoster eller en kjederenser som fås kjøpt hos forhandleren. Skyll deretter av med rent vann og tørk med en klut som ikke loer.
– Når restene av gammel moro er fjernet, sprayer eller legger du på ny olje som smører og beskytter kjedet. Sprayer du rett bakfra, der hvor kjedet går på tannhjulet bak i den såkalte frikranen eller kassetten, er det lett å treffe riktig og unngå oljesøl. Snurr pedalene bakover, om du har utvendig gir, slik at alle leddene i kjedet blir smurt. Tørk deretter av overflødig olje, sier Kraugerud.
Det finnes forskjellige typer kjedeolje. En teflonspray tiltrekker seg ikke like mye skitt som vanlig olje. Uansett er det viktig å unngå olje på skivebremsene. Det kan fort skje hvis du bruker kjedeolje på sprayboks. Bruk en avis som beskyttelse mens du sprayer.
Bremser
Test bremsene ved å klemme inn henholdsvis venstre og høyre bremsehendel mens du dytter sykkelen fremover eller sykler i lav hastighet på et oversiktlig sted. Sykkelen skal kunne bremses ned raskt og kontrollert. Det skal ikke være nødvendig å måtte klemme hendlene langt inn.
– V-bremser, altså felgbremser, kan justeres med skruene på bremsehendlene går igjennom. Du kan også stramme vaieren med en unbrakonøkkel på selve bremsen. Er du usikker på hvordan du skal gjøre det, kan du få hjelp på et verksted eller hos forhandleren. Det samme gjelder hvis du ikke er fortrolig med bytte av bremseklosser, sier Kraugerud.
Selve sjekken av bremseklossene kan du uansett utføre selv. De skal stå parallelt med felgen, i tillegg til å ta godt og like mye på hver side når du bremser.
Har sykkelen skivebremser, sjekker du at skiven står sentrert i bremsen. Det er som regel også mulig å se fra oversiden om det er mer igjen av bremsebelegget til skivebremseklossene. Disse har for øvrig lengre levetid enn bremseklosser.
– Til slutt påfører du olje på alle andre ledd og bevegelige deler, bortsett fra skivebremsene. Smør gjerne på litt olje ved vaierstrømpene. Benytter du spray, kan du bruke en klut for å beskytte områdene rundt, sier Larsen.
Han legger til at det kan være mer krevende å justere skivebremser enn v-bremser, spesielt hvis hydraulikkoljen må luftes. Det kan være smart å be et sykkelverksted om hjelp.
Gir og vaiere
Deretter bør du kontrollere girene. Det enkleste er å sykle litt på et rolig og oversiktlig sted mens du tester alle girene, men du kan også bruke et mekkestativ. Start med høyre hendel, den som styrer bakgiret. Gir ned til tyngste gir og fortsett oppover til det letteste giret. Kjedet skal følge med opp ved kun ett lett trykk på hendelen.
– Er det tungt å gire, bør vaiere og vaierstrømper smøres eller byttes. Smør ved å spraye/dryppe oljen der vaierstrømpen starter/slutter. Gir deretter minst ti ganger opp og ned så olja trenger inn i strømpen, sier Kraugerud.
Hvis kjedet slurer og ikke flytter seg opp, må du stramme vaieren. Det gjør du ved å skru litt UT («med solen») på justeringsskruen som vaieren går igjennom på giret bak. Gir også ned ett og ett trinn fra letteste gir bak. Hvis kjedet ikke går ned, må du slakke vaieren. Det gjør du ved å skru litt INN på justeringsskruen som vaieren går gjennom på bakgiret, forklarer Larsen.
Utfør tilsvarende operasjon på giret foran med venstre hendel. Forskjellen her er at det kun finnes justeringsskrue på hendelen, og at du må skru UT for å nå tyngre gir og skru INN for å nå lettere gir.
Dekkene
Det er mye lettere og morsommere å sykle når dekkene triller med minst mulig motstand. Klem inn med tomlene eller legg vekten din på setet eller styret. Klarer du akkurat å klemme dekket litt inn, er det passe.
– For harde dekk er heller ikke så gode å sykle på, for da kjenner man alle ujevnheter. Små barn kan godt ha mindre luft i dekkene enn voksne, sier Kraugerud.
Se så over dekkene at det ikke er noen store skrammer som for eksempel gjør at trådene inne i gummien er synlige. Hvis så er tilfelle, bør dekkene byttes.
Avslutningsvis tar du en kikk på alle bevegelige deler. Fungerer de slik de skal? Snurr på hjulene og kjenn etter om de ulike delene sitter fast. Ta en tur på sykkelen mens du bruker sansene. Kjenn etter og lytt etter ulyder.
Elsykkel
En elsykkel trenger samme type omtanke som en vanlig sykkel. I tillegg kan du gi de elektriske kontaktpunktene en dusj med kontaktspray og sørge for å rengjøre kontaktpunktene på batteriet.
– Alle kan lære seg å mekke sykkel gjennom litt øving og prøving. Men av og til støter man på problemer eller slitasje som ikke lar seg løse med de enkle grepene vi har beskrevet over. Da kan du levere sykkelen inn til din lokale sykkelforhandler eller et verksted. Det viktigste er at sykkelen din ikke blir stående ubrukt gjennom sesongen, sier Kraugerud.