Slik gir du barnet en trygg start på skolelivet
Overgangen fra barnehage til skole oppleves spennende for de fleste barn, men den kan også føles skremmende. Her er rådene til hvordan du forbereder barnet på skolestart.
Om snaue to måneder står fem- og seksåringer landet over klar for sin aller første skoledag. En dag som de fleste både gleder og gruer seg til, ifølge professor Elisabeth Bjørnestad ved OsloMet. Hun har blant annet drevet forskning på overgangen mellom barnehage og skole.
– De gleder seg til å «bli store» og oppleve noe nytt og spennende. Samtidig gruer en del seg til det som til nå har vært helt ukjent, hva det å gå på skole innebærer og hvordan det kommer til å bli. Man kan betegne det som skrekkblandet fryd, sier Bjørnestad.
Hun påpeker at bekymringene kan være større hos barna som ikke sogner til samme skole som andre i barnehagen.
– Å ha en lekevenn er viktig for alle barn. Disse barna kan føle på ytterligere bekymringer knyttet til om de finner noen å være sammen med og leke med. Det er Ikke nødvendigvis skolestart i seg selv som skaper bekymringer, men å ha noen å være sammen med.
Ikke gjør det til noe skummelt
Det er ikke alltid like enkelt å fange opp eventuelle bekymringer hos barnet. Bjørnestad råder foreldre til å snakke om det som skal skje.
– Få det inn som en naturlig del av hverdagssamtalen. Prat om hva som skal skje, når det skal skje, og for eksempel hva man etter hvert må huske på å ha med seg. Da vil man kunne avdekke eventuelle bekymringer. Kanskje kommer det frem at barnet gruer seg til enkelte ting, og da snakker man videre om det. Fang det opp den veien fremfor å lete etter, sier hun.
Hun påpeker at det verste foreldre kan gjøre er å bygge opp til at «dette er skummelt».
– Barnet kan oppfatte at foresatte er bekymret, og dette kan bidra til at de selv får en bekymring som i utgangspunktet ikke var der.
Til tross for at samtaler om skolestart er positivt, kan det også bli for mye av det gode. Det gjelder å finne en balanse, mener Bjørnestad.
– For mye kjas og mas kan virke mot sin hensikt. Noen ganger kan foreldre bringe det på banen, mens andre ganger bør det heller komme opp ved at barnet lurer på noe. Prøv å unngå daglig snakking om skolestart, men heller ta det der det føles naturlig.
Legg inn aktiviteter
For å forberede barnet på den nye hverdagen, kan det være en idé å dra innom skolen noen ganger for å titte.
– Gå for eksempel litt rundt i skolegården. Da kan du høre om: «Hva gleder du deg til?» og «Hva blir gøy?», sier Bjørnestad.
Det aller viktigste foreldre kan gjøre for å ruste barnet til skolestart er imidlertid å bistå i ulike øvelser, ifølge professoren.
– I barnehagen er barnet vant med å ha flere voksne rundt seg som hjelper til med det meste, for eksempel påkledning. På skolen må de i større grad gjøre ting selv, og derfor er selvstendighetstrening viktig. Jo mer selvstendig du er, jo tryggere er du. Da vil du også være en bedre lekekamerat, fordi du ikke bruker tid på å være utrygg over ting du ikke klarer å håndtere, sier Bjørnestad.
Bruk tiden godt
Hun råder foreldre til å utnytte tiden vi er inne i nå.
– Legg inn aktiviteter uten at det er så tydelig. La barnet finne ting på egenhånd hjemme, også når dere skal ut. Spør: «Hvor er jakken din?», «Husker du hvilken farge det er på regntøyet ditt?» og «Hvilke kjennemerker har vi på våre ting?». Da bidrar du til å trygge barnet på at det har nok selvstendighet til å klare seg gjennom dagen, uten kontinuerlig hjelp.
En vennlig påminnelse fra tid til annen kan også være god øvelse for barnet.
– Minn for eksempel på toalettbesøk ved å spørre: «Har du husket å gå på do? Hvis ikke kan det være lurt å løpe nå». Å spille spill kan være en fin aktivitet å øve seg på – ikke for å sitte stille, men for å være sammen med andre. Læring kommer på skolen og er ikke noe foreldre trenger å stimulere til, sier Bjørnestad.
På den store dagen
Skolestart skal være en merkedag, en stor dag og en gledens dag, minner professoren.
– Start dagen med ro, legg frem det dere skal ha med og vær ute i god tid. Slik legger man til rette for en fin og positiv dag. Å stresse rundt vil ikke gi barnet en god start på skolelivet, sier Bjørnestad.
Utover dagen oppfordrer hun til å være oppmerksom og lytte til barnet.
– Enkelte barn synes for eksempel ikke det er så spennende å hilse på rektor. Da må man akseptere det. Noen liker å stå foran store forsamlinger, mens andre gjør det ikke. Det er viktig at foreldre ikke sammenlikner sitt barn med andres – alle er ulike.
Hun påpeker at foreldrenes hovedoppgave er å være til stede og støtte barnet gjennom dagen.
– Likevel skal du ikke være overbeskyttende, og det er viktig å ha i bakhodet at barnet skal inn i en ny kontekst. Ofte er foreldrene mer bekymret enn barna selv, sier Bjørnestad og runder av med en hilsen:
– Jeg ønsker alle skolestartere der ute masse lykke til! Dere har en spennende tid i vente.
Oppmerksomme på hvordan de har det
Ann-Mari Tollefsrud Boge i Gjensidige opplyser at selskapets barneforsikring gir tilgang til en døgnåpen telefontjeneste.
– Både voksne og barn kan benytte Helsehjelp 24/7, noe som kan være særlig nyttig når helsestasjon og legekontor er stengt. De som svarer har helsefaglig utdannelse og kan ta for seg alt fra mobbing til bekymrede barn, sier Boge, før hun avslutter:
– Det er viktig at foreldre er oppmerksomme på hvordan barna har det, tar deres følelser på alvor og setter av tid til å snakke om det som opptar dem.
Sist oppdatert: