Tilhenger på vinterføre? Dette bør du være obs på!
Veiene er i ferd med å dekkes av snø flere steder i landet. Her er Statens vegvesens råd til bruk av tilhenger på vinterføre.
Hver eneste vinter skjer det flere ulykker som involverer personbil og tilhenger, ifølge Ifor Williams Norge, som distribuerer blant annet tilhengere.
– Vi ser at bruk av forskjellige dekktyper på bil og tilhenger, vinterdekk på kjøretøy og sommerdekk på henger, bidrar til økt forekomst av ulykker på vinterføre, sier operasjonskoordinator Johannes Andre Solberg i RedGo Norge og oppfordrer:
– Benytt samme dekk på bil og henger. Vinterdekk på bil er lik vinterdekk på henger.
Og husk at avstand, reaksjonsevne og bremselengde er enda viktigere på glatt føre, minner han.
– Skal du ut på veien med tilhenger i vinter, så sørg for godt handlingsrom ved å holde god avstand til bilen foran deg – minst fire til fem sekunder – samt tilpasse hastigheten etter omgivelsene.
Dette er kravene til dekk
Skal du bruke tilhenger på vinterføre, stilles samme krav til dekk for tilhengeren som for bilen. Det vil si minimum tre millimeter mønsterdybde, i henhold til Forskrift om bruk av kjøretøy. Dekkene skal være merket «M+S» eller med et symbol av tre fjelltopper med et snøfnugg inni.
Påbudet om vinterdekk gjelder fra og med:
- 1. november til og med første søndag etter 2. påskedag i Sør-Norge
- 13. oktober til og med 30. april i Nord-Norge
Statens vegvesen minner om at sjåføren alltid er ansvarlig for å ha dekk som er tilpasset føreforholdene der man kjører, uavhengig av hvilken dato kalenderen viser. Det betyr at tilhengeren også må ha vinterdekk utenfor de ulike tidsperiodene hvis det er nødvendig for å sikre tilstrekkelig veigrep.
Les også: Farevarsel for snø – forsikringsselskap varsler null i erstatning
Derfor er tilhengerens vekt så viktig
Kjører du med en tilhenger som er for stor i forhold til bilen, risikerer du at den «tar over» styringen og skyver bilen av veien. Dette er spesielt farlig på glatt føre, ifølge kontrolleder Bjørn Uno Rogneby i Statens vegvesen.
– Husk på hva hovedregelen sier: Med førerkort for klasse B kan du trekke tilhenger etter en personbil når tilhengerens tillatte totalvekt er maks 750 kilo. Hvis bilens tillatte totalvekt er 3500 kilo, kan vogntogets tillatte totalvekt – bilen og hengeren til sammen – være inntil 4250 kilo, minner Rogneby.
Tilhengerens vekt må alltid være innenfor det bilen har lov til å trekke. Er du usikker, kan du sjekke hvilke tilhengere bilen din kan trekke i appen «Bil og henger».
Sjekkliste før bruk
Ifølge Rogneby er nordmenn for lite flinke til å sørge for nødvendig vedlikehold av tilhengerne sine. Før en henger tas i bruk må du forsikre deg om følgende:
- At lysene virker, både blinklys og bremselys
- At bremsene fungerer som de skal. Et enkelt triks: Prøv å bråbremse med last på hengeren. Da vil du fort merke om bremsene gjør jobben sin. Er påløpsbremsen slitt og dårlig, vil du høre et smell i hengerfestet.
- At refleksene er intakte og sitter fast der de skal
- Last som stikker ut må merkes, slik at andre på veien ser den i mørket – for eksempel med lys eller kjegler som henges på
Unngå bruk uten ferdigheter
Er du av de som kjører med tilhenger én gang i året, råder Rogneby til å la den stå når snøen daler.
– Hvis du ikke er vant med å kjøre tilhenger, bør du ikke legge ut på vinterdager der veiene er på sitt glatteste. Kjøring med henger på vinterføre krever øving. Når man først er på veien, har jeg ett råd: kjør defensivt.
Tenk også over hvor du parkerer hengeren, oppfordrer han og peker på de som plasserer den i en snøhaug over lengre tid. Som en enkel tommelfingerregel: Ikke parker hengeren på et sted du ikke ville parkert bilen din.
– Det, i tillegg til jevnlig vedlikehold, øker sannsynligheten for at de ulike mekanismene fungerer som de skal, sier Rogneby.
Kan gi avkortning på forsikringen
En tilhenger som får sleng på seg kan i verste fall koste liv, advarer kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige. Hvis forsikringsselskapet vurderer kjøring med tilhenger som grovt uaktsom, kan det føre til avkortning i erstatningsutbetaling.
– Forsikre deg om at bremsene fungerer som de skal og at nødvendig vedlikehold er gjort før bruk. Vær også påpasselig med lasten. Er tilhengeren lastet på feil måte i tillegg til å ha dårlige dekk, kan den farlige effekten bli forsterket til det dobbelte, sier Rysstad og legger til:
– Dette er noe vi vurderer i hvert enkelt tilfelle.
Foto øverst i saken: Knut Opeide, Statens vegvesen