Hopp til innhold

Hjelp og kontakt for meglere

Her finner du egenerklæringsskjemaer, kontaktinformasjon og svar på ofte stilte spørsmål.

Alternativt egenerklæringsskjema

Kontaktinformasjon

Lurer du på noe?

  • Ring oss på telefon: 21 40 86 00 (hverdager 9-15) 
  • Send en e-post til boligselgerforsikring@gjensidige.no. Har du fått en feilmelding i meglersystemet anbefaler vi at du kopierer feilmeldingen og limer den inn i e-posten du sender oss. Det hjelper oss med feilsøkingen. 

Slik kan boligselger fylle ut skjema dersom hen ikke får gjort det gjennom meglersystemet.

1. Du sender lenken med riktig egenerklæringsskjema til boligselger.

2. Når boligselger har fylt ut egenerklæringsskjema blir dette sendt direkte til oss.

3. For at du skal få ferdig utfylt skjema fra boligselger må du sende en e-post til boligselgerforsikring@gjensidige.no med adressen til boligen.

4. Vi sender deg egenerklæringsskjema som PDF som du sender til boligselger for signering. 

5. Du sender ferdig utfylt egenerklæringsskjema til oss.

 

Skal boligkjøper melde skade?

Boligkjøper kan enkelt melde skade på nett. 

Ofte stilte spørsmål

Egenerklæring

Kunden har ikke mottatt lenken, hva gjør jeg?

Du får bekreftet at utsendingen er vellykket, men kunden mottar likevel ikke SMS eller e-post. Prøv følgende: 

  • Sjekk at du får opp en grønn suksessmelding i Gjensidiges vindu i meglersystemet etter at du har sendt egenerklæringen. Hvis du får opp en rød feilmelding, følg instruksjonene eller ta kontakt. 
  • Sjekk at e-postadresse og telefonnummer er korrekt 
  • Kopier og send kunden denne lenken: https://www.gjensidige.no/egenerklaring-bolig. Her vil kunden kunne logge inn med BankID og få tilgang til egenerklæringsskjemaet. 
  • Oppdater nettleseren etter endringen. 
  • Send linken på nytt.
Kunden vil gjøre endringer i skjemaet. Hva gjør jeg?

Kunden kan logge inn og gjøre endringer helt til du låser skjemaet. For å åpne et låst skjema åpner du vinduet “Boligselgerforsikring” i sjekklisten og klikker på knappen "Lås opp og send på nytt". Både hovedselger og eventuelle medselgere må signere på nytt for at egenerklæringen skal være gyldig. Du mottar den nye egenerklæringen i dokumentmappa på oppdraget når alle har signert.

Kan jeg låse skjemaet, slik at kunden ikke kan gjøre endringer?

Åpne vinduet "boligselgerforsikring" i sjekklisten. Her kan du låse skjemaet. Vent med dette til du er sikker på at kunden er ferdig med skjemaet og har godkjent salgsoppgaven. 

Hvordan kan medselger signere egenerklæringen?

Når hovedselger har signert sendes det automatisk ut en e-post til medselgerne der de blir bedt om å gå over svarene og signere. Medselgerne har ikke mulighet til å gjøre endringer i skjemaet, bare lese og signere. 

Du får opp den nye egenerklæringen i dokumentmappa på oppdraget når alle har signert. 

Kunden har oppdaget at opplysninger om boligen i skjemaet er feil. Hva gjør jeg?

Gjør korrigeringene i meglersystemet og send skjemaet på nytt. Neste gang kunden logger inn vil informasjonen være oppdatert. 

Kunden har ikke BankID. Hva gjør jeg?

Kunder som ikke har BankID må fylle ut en papirversjon av skjemaet og signere for hånd. 

Se fremgangsmåte under spørsmålet “Hvordan får jeg egenerklæringsskjema på papir?” 

Kunden har liten kjennskap til eiendommen. Hva gjør jeg?

Har du krysset av for “Salg ved fullmakt” eller “Dødsbo” i meglersystemet vil kunden få spørsmål om hen har kjennskap til eiendommen. Svare kunden nei, blir skjemaet forenklet og hen blir bare bedt om å oppgi eventuell informasjon som kan være relevant for potensielle kjøpere. 

Hva skjer om jeg endrer informasjon om eiendommen i meglersystemet?

Ingen informasjon i egenerklæringen går tapt selv om du endrer informasjon om eiendommen i meglersystemet.

Egenerklæringsskjema på papir

Hvordan får jeg egenerklæringsskjema på papir?

Egenerklæring på papir skal bare brukes på kunder som ikke har mulighet til å fylle ut det digitale skjemaet, for eksempel ved at ingen av hjemmelshaverne eller fullmaktshaverne har BankID. 

Slik gjør du: 

  1. Åpne vinduet “Egenerklæring og pris”
  2. Huk av for “Send meg utskriftsvennlig versjon av egenerklæringen” og trykk “Send egenerklæring”. 
  3. Du mottar skjemaet i dokumentmappen for oppdraget. 
  4. Print ut og la selger fylle ut. 
  5. Skann inn dokumentet og returner det til Gjensidige på e-post til boligselgerforsikring@gjensidige.no
Hvordan sender jeg skjemaet til Gjensidige?

Skann det ferdig utfylte skjemaet og send fila til boligselgerforsikring@gjensidige.no. Husk å oppgi hvilken adresse det gjelder. 

Hva gjør jeg med spørsmålene om finansiering av utbedringer?

Du får et eget skjema for disse spørsmålene. Dette skjemaet er bare til deres interne bruk og skal ikke sendes til Gjensidige.

Pris på boligselgerforsikring

Hvor finner jeg prisen på forsikringen?

I vinduet “Egenerklæring og pris forsikring” i sjekklisten kan du få et estimat på hva forsikringen vil koste. Du må minimum ha fylt ut bruksareal i meglersystemet.

Tekniske utfordringer

Pris på forsikring oppdaterer seg ikke. Hva gjør jeg?

Du kan oppleve at prisen på forsikring ikke oppdaterer seg straks du har gjort endringer på oppdraget. Dette kan skyldes to ting.

  1. Endringen har ikke gjort utslag på prisen.
  2. Systemet har ikke rukket å oppdatere seg. Det kan ta opp mot 2 minutter for meglersystemet å oppdatere informasjonen og sende den til Gjensidiges systemer. La det gå et par minutter, før du prøver på nytt.
Feilmelding om manglende informasjon

Om du forsøker å sende egenerklæring eller få pristilbud på forsikring, hender det at du får beskjed om at informasjon mangler. Det kan for eksempel være at du ikke har lagt inn selgers e-postadresse eller at du ikke har lagt inn prisantydning på eiendommen. Hvis du fortsatt får feilmelding, la det gå et par minutter før du prøver på nytt. Det hender det tar litt tid for meglersystemet å sende informasjonen til Gjensidiges systemer.