Hopp til innhold

Sakseksempler og læring

Her har vi samlet forskjellige sakseksempler på klager for å vise hva som gikk galt, hva som ble resultatet av klagen og hva det er mulig å lære fra det.

"Nyrenovert enebolig" – renovering var utført av selger

Hovedårsak til klagen

  • Megler markedsførte boligen som “Nyrenovert og lekker enebolig”, “Renovert 2021/2022 med nytt bad, nye overflater, nytt tak, nye vinduer”++. ​
  • På ingen punkter i salgsoppgaven er det vist til at den omtalte renoveringen i all hovedsak var gjennomført ved egeninnsats fra selger.

Krav fra kjøper

  • Kjøper har krevd et betydelig prisavslag for mangler tilknyttet de deler av boligen som var markedsført som nyrenovert.​

Resultat

  • Saken er ikke løst enda.

Læring

  • Megler må sørge for en korrekt markedsføring av eiendommen. ​
  • Det er et risikomoment at selger selv som ufaglært har stått for oppgradering av sentrale byggtekniske konstruksjoner i boligen (tak, drenering, kledning, vinduer m.m). Dette burde stått i salgsoppgaven.

Mer om saken

  • I egenerklæringsskjema var det ved flere anledninger krysset av for at arbeid var utført både ufaglært og faglært. I kommentar ble det vist til at selger hadde utført arbeid «i stor grad under veiledning av snekker». ​
  • Megler burde fått frem dette i salgsoppgaven som ville gitt et mer realistisk bilde av boligen.

Manglende egenerklæringsskjema

Hovedårsak​ til klage

  • Dette var et oppgjørsoppdrag hvor megler ikke sørget for at egenerklæringen fra selger ble gjort tilgjengelig til kjøper før avtaleinngåelsen.​
  • Selger hadde fylt ut takstmannens egenerklæring i forbindelse med utarbeidelse av tilstandsrapport på boligen. Kjøper ble forelagt denne før avtaleinngåelsen. ​
  • Ved at selger tegnet boligselgerforsikring gjennom megler ble det fylt ut en ny egenerklæring fra Gjensidige. Kjøper fikk først forelagt denne etter kontraktsinngåelsen.​
  • Selger hadde da gitt vesentlig mer opplysninger i egenerklæringen til Gjensidige, enn det som framkom i egenerklæringen til takstmann.​
  • Selger har utført mye i form av egeninnsats på boligen. Kjøper har avdekket en rekke konstruksjonsfeil.

Krav​ fra kjøper

  • Kjøper krever heving av kjøpet. ​

Resultat

  • Pågående sak.​

Læring​

  • Megler må – også ved oppgjørsoppdrag – sørge for at kjøper får forelagt egenerklæringsskjema dersom selger velger å tegne boligselgerforsikring. ​
  • Forsikringen formidles gjennom megler. Megler har dermed ansvaret for at kjøper blir kjent med disse opplysningene.​
  • Når egenerklæringen og tilstandsrapport foreligger må kjøper gis anledning - og rimelig tid - til å korrigere budet sitt basert på nye opplysninger som fremkommer. Dette gjelder selv om hverken kjøper eller selger har tatt forbehold om dette ved budaksept/avtaleinngåelsen.​
  • Enighet om kjøpesum må være avklart senest ved kontraktsignering og hensynta eventuelle feil og mangler som ble oppdaget i tilstandsrapporten eller egenerklæringsskjema. ​
  • Hvis partene allerede har inngått en kjøpsavtale, herunder med kjøpesum, må de eventuelt inngå en tilleggsavtale som hensyntar alt ovennevnte.

Manglende innhenting av vedtekter

Hovedårsak ​til klagen

  • Megler unnlot å innhente sameiets vedtekter.
  • Sameiet hadde forbud mot at juridiske selskap kunne erverve leiligheter og kjøper var et aksjeselskap. ​

Krav ​fra kjøper

  • Kjøper (aksjeselskapet) krevde heving av kjøpet ettersom de ikke lovlig kunne eie leiligheten.

Lovkrav ​

  • Megler skal innhente vedtekter, jf. emgll. § 6-7 tredje ledd nr. 5. 

Resultat ​

  • Saken forlikt. Sameiet aksepterte til slutt aksjeselskapet og foretok vedtektsendring. Kjøper (aksjeselskapet) fikk beholde leiligheten
  • Prisavslag til kjøper på 171 250 kroner (tapte leieinntekter + kostnader) og 78 812 kroner til ekstern advokat​
  • Megler måtte betale 50 000 kroner til sameiet​

Læring ​

  • Megler må oppfylle pliktene i eiendomsmeglerloven – i dette tilfelle innhente sameiets vedtekter og lese de.
  • Megler opplyste ikke i salgsoppgaven at vedtektene var forsøkt innhentet, uten å få svar fra styret. ​Megler purret heller ikke og gjorde ingen ytterligere forsøk på innhenting enn den første standardhenvendelsen.​
  • Ved å beskrive situasjonen i salgsoppgaven kunne megler sikret notoritet og tidsnære bevis, og dermed unngått et erstatningsbetingende ansvar.

Terrasse var del av sameiets arealer

Hovedårsak til klage

  • Megler solgte leilighet med denne teksten i annonsen: «Innbydende uteplass med terrasse på 35 m2». ​Megler var klar over at 21kvm av denne terrassen sto på sameiets fellesarealer, men opplyste ikke om dette. ​
  • Selger hadde i tråd med sameiet informert om terasseutvidelsen på sameiets lukkede Facebook-gruppe i forkant, uten å få innsigelser eller kommentarer​.

Krav fra kjøper

  • Kjøper har krevet heving av kjøpet .

Resultat

  • Pågående sak​.

Læring

  • Gi presis og korrekt informasjon om boligens reelle areal. ​Eksempel: «Innbydende uteplass med terrasse på 14 m2. De resterende 21 m2 befinner seg på sameiet fellesarealer og kan i prinsippet brukes av andre sameiere og pålegges fjernet av sameiet»