Hopp til innhold

Tilstands­forsikring Bil

Tilstandsforsikring Bil trygger bruktbilkjøpet ditt hos forhandler. Forsikringen dekker feil på bilen, som kan oppstå i etterkant av kjøpet.

Trygghet når du kjøper bruktbil

Kjøp av bruktbil går som regel bra, men du kan være uheldig og oppleve plutselige feil på bilen i etterkant, som verken du, bilforhandleren eller forrige eier hadde kjennskap til. Hvis du må reparere feilen, kan det fort bli dyrt og utfordrende å håndtere. Tilstandsforsikring Bil gir deg ekstra trygghet når andre garantier på bruktbilen har utløpt. Du kan få Tilstandsforsikring Bil når du kjøper bruktbil hos utvalgte forhandlere.

Fordeler med Tilstandsforsikring Bil:

  • Reduserer risikoen for uforutsette utgifter.
  • Personlig hjelp når en feil oppdages.
  • Øker verdien på bruktbilen, hvis du skal selge den videre.
  • Skal du selge bilen videre, er du forsikret for eventuelle krav fra kjøper som følge av feil eller mangler, så lenge dette er dekket av forsikringen.
  • Forsikringen betales av bilforhandleren og koster ingenting ekstra.

Du betaler ingen egenandel når du bruker forsikringen.

Slik fungerer forsikringen

Tilstandsforsikring Bil starter å gjelde etter at den opprinnelige fabrikkgarantien eller andre garantier på bilen har utløpt. Forsikringen følger bilen du kjøper, og vil fortsette å gjelde selv om du selger den til en annen privatperson. Den er gyldig frem til det som inntreffer først av:

  • avtalt sluttdato for forsikringen
  • bilen er over 12 år gammel
  • bilen har kjørt mer enn 200 000 kilometer

Når du kjøper en bruktbil med Tilstandsforsikring Bil, må forhandleren bekrefte at bilen er kontrollert og har fått en tilstandsrapport. Rapporten skal ikke vise noen feil på de delene som er dekket av forsikringen. 

Forsikringen dekker ikke feil som koster mindre enn 6 000 kroner å reparere.

Du må følge bilens vedlikeholdsprogram

For at forsikringen skal gjelde må du følge bilprodusentens vedlikeholdsprogram i forsikringsperioden. Eventuelle avvik per serviceintervall kan ikke være høyere enn 5 000 kilometer / 6 måneder.

Slik bruker du forsikringen

Hvis du mistenker at noe er feil med bilen, kan du enkelt melde feilen til oss på nett før du leverer bilen på verksted. Vi tar da kontakt med deg og finner det nærmeste verkstedet vi har avtale med. Hvis en feil blir oppdaget og feilen er dekket av forsikringen, vil den bli reparert uten at du trenger å betale noe i egenandel.

Ofte stilte spørsmål

Hva er jeg som bileier ansvarlig for?

For at forsikringen skal være gyldig må du følge bilprodusentens vedlikeholdsprogram i forsikringsperioden. Eventuelle avvik per serviceintervall kan ikke være høyere enn 5 000 kilometer / 6 måneder.

Du finner vedlikeholdsprogrammet i bilens instruksjonsbok eller servicehefte. Du kan også kontakte nærmeste merkeverksted for det bilmerket du har kjøpt.

 

Hva skjer etter at jeg har meldt en feil?

Vi kontakter deg og hjelper deg med å finne et verksted i nærheten. Du kan da avtale et tidspunkt for undersøkelse hos verkstedet. Hvis feilen er dekket av forsikringen, reparerer de bilen og sender regningen til Gjensidige. Du henter bilen når den er klar og betaler ingen egenandel. 

Husk å melde feilen til oss før du setter bilen på verksted.

Logg inn og meld feil på bilen
Hva gjør jeg hvis bilen fremdeles har fabrikkgaranti eller andre garantier?

Hvis en feil oppstår mens bilen fremdeles er dekket av garantier, må du kontakte nærmeste merkeforhandler som er ansvarlig for fabrikkgarantien for å få hjelp med å melde feilen til bilprodusenten.

Tilstandsforsikring Bil starter å gjelde etter at disse garantiene har utløpt.

Hva gjør jeg om bilen får motorstopp eller plutselig stopper langs veien?

Hvis du får motorstopp, eller hvis bilen går tom for strøm, kan du få veihjelp via den ordinære bilforsikringen din. Da er du sikret rask assistanse døgnet rundt om bilen din blir utsatt for skade eller tekniske problemer.

Trenger du veihjelp kan du ringe oss hele døgnet på: 915 03 100

Hvis du har bilforsikringen din i et annet selskap, må du ta kontakt med dem for videre bistand.

Les mer om veihjelp
Hvem betaler for verkstedbesøket, hvis de ikke finner noen feil på bilen?

Om de ikke finner noen feil på bilen, eller om de finner en feil som ikke er dekket av forsikringen, betaler vi for inntil 1 time av arbeidet som er utført. 

Om de finner en feil som er dekket av forsikringen, betaler vi for hele verkstedbesøket.

Dekker forsikringen leiebil?

Nei, Tilstandsforsikring Bil dekker ikke leiebil.

Hvis du opplever driftsstans, kan det hende at den ordinære bilforsikringen din dekker leiebil på skadestedet. Ta kontakt med forsikringsselskapet ditt, hvis du er usikker.    Om du har bilforsikringen Pluss hos oss, kan du få leiebil i Norden ved tekniske problemer, i inntil 30 dager.

Hvor lenge varer forsikringen?

Tilstandsforsikring Bil kan ha en varighet på 6, 12 eller 24 måneder – avhengig av bilens alder ved kjøpetidspunktet. For importerte biler som er under 3 år ved kjøpetidspunktet, kan varigheten være mer enn 24 måneder. 

Når du kjøper en bruktbil med Tilstandsforsikring Bil, mottar du en SMS som bekrefter forsikringen. SMSen forteller også hvor lenge forsikringen varer.

Hvis du fremdeles er usikker på hvor lenge bilen er forsikret, kan du ta kontakt med selgeren av bilen.

Varsellampen i dashbordet på bilen min viser en feilmelding. Hva gjør jeg nå?

Feilmeldingen kan bety at bilen har en alvorlig motorfeil, eller det kan være en enkel feilkode uten større konsekvenser. Vi anbefaler derfor at du tar kontakt med nærmeste merkeverksted for videre bistand.

Hvilke deler og komponenter dekker Tilstandsforsikring Bil?

Motor og gir
  • Motor
  • Motorstyreenhet som sikrer normal fremdrift
  • Innsprøytningssystem
  • Turbo, intercooler og EGR-ventil
  • Vann-, diesel-, bensin- og matepumpe 
  • Innsug og eksosmanifold
  • Svinghjul
  • Girkasse
  • AdBlue system
  • Startmotor og generator
  • For biler med automat- eller halvautomatisk girkasse
    • Clutch
    • Trykkplate og slavesylinder
Styring, drivverk og sikkerhetssystemer
  • Styreenhet til airbagsystem
  • ABS- og ESP-system
  • Drivaksler frem til hjullager
  • Kompressor til luftfjæringssystem
  • Fordelingskasse til firehjulstrekk
  • Mellomaksler og differensialer
  • Startsperre 
  • Servostyring
El- og hybridbiler
  • Feil i bilens ladeenhet som hindrer lading av bilens høyspentbatteri
  • Funksjonsfeil i AC-kompressor/PTC-heater
  • Intern feil i høyspentbatteriet
Annet
  • Head-up display
  • Funksjonsfeil multifunksjonsratt
  • Innstillingsfunksjoner på forseter
  • Vindusviskersystem inkludert lyktespyler
  • Originalt varmeapparat, vifte, kontrollpanel og styringsenhet
  • Dørlåser
  • Vindusfunksjoner
Ekstra dekninger for bruktbil som er importert fra utlandet

Gjelder frem til bilen er 5 år eller har gått 100 000 km.

  • Underholdnings-, kommunikasjons- og navigasjonsutstyr (inkludert 360 grader kamera)
  • Utvendig kjøretøybelysning iht. Kjøretøyforskriften kap. 28
  • Digitalt dashboard
  • Klimaanlegg
  • Katalysatorer/partikkelfiltre
  • Hjullager
  • Elektronikk til dør-, bagasje- og vindusfunksjoner
  • Eksosanlegg
  • Fjæringer/Luftfjæringer
  • Radar for blindsonevarsling og adaptiv cruisekontroll

Feil og skader som ikke dekkes

Feil som oppstår som følge av:
  • Brann
  • Feil bruk
  • Kjøring på avsperret område, på bane eller vei
  • Korrosjon
  • Modifisering eller endring fra bilens tilstand fra fabrikk
  • Normal slitasje
  • Overopphetet motor
  • Sabotasje
  • Softwareoppdatering (også manglende oppdatering)
  • Tyveri/innbrudd
  • Uaktsomhet
  • Ulyd
  • Unormalt høyt oljeforbruk, med mindre det skyldes bruddskader i motoren
  • Vanninntrengning utenfra
  • Ytre påvirkning
  • Økt motoreffekt ut over hva som er angitt i typegodkjenningen for bilen eller som er angitt i vognkortet
Feil på følgende komponenter:
  • Leaset høyspentbatteri 
  • 12 volts batteri
  • Ettermontert elektronisk utstyr
  • Hjuloppheng
  • Innvendig lamper, belysning, dioder og lignende
  • Leaset batteri
  • Nøkler/fjernkontroller med tilhørende elektronikk
  • Slitedeler
  • Solcellepanel
Feil fra produsent og importør
  • Feil som produsent, importør eller reparatør er ansvarlig for etter lov, forskrift, garanti eller Reklamasjonsrett
  • Feil som er omfattet av produsentens forbedringsprogram
  • Ikke produsert fort/tilpasset markedets bruk/klima
Annet som ikke dekkes
  • Kostnader knyttet til feil og omlevering
  • Mangler og feil som fulgte bilen ved salg
  • Service- og vedlikeholdskostnader
  • Skader som oppsto før eierskiftet fant sted
  • Veihjelp/redning

Vilkår

Informasjonen på denne siden er forenklet og forkortet. Vi anbefaler at du gjør deg kjent med vilkårene som gjelder for forsikringen.