Sjekkliste når du kjøper brukt sykkel
Brukt sykkel er bra for miljøet og lommeboken. Følg disse rådene, så unngår du å kjøpe katta i sekken.
Trenger du en ny sykkel, vurderer du kanskje å kjøpe brukt? De siste årene har bruktmarkedet fått stort oppsving, melder Syklistenes Landsforening.
– Under pandemien var det mange som ville unngå offentlig transport. Samtidig fikk forsyningslinjene for nye sykler seg en knekk. Nå ser vi at brukt er et godt alternativ for folk som har fått en litt trangere økonomi, sier rådgiver i landsforeningen, Ola Bustad.
Hos Finn.no og andre aktører på nettet ligger det til enhver tid mange tusen sykler ute. De siste årene har det også kommet butikker som satser på gjenbruk. Noen forhandlere av nye sykler selger også brukt. I butikken blir syklene satt i stand før de legges ut for salg.
– Kjøper du privat, finner du hele spekteret – fra «vrak» til modeller som er i tipp topp stand. Derfor bør du alltid sjekke sykkelen før du slår til. Det kan spare deg for utgifter til reparasjoner. I tillegg må du selvsagt styre unna doninger som er i en slik forfatning at du risikerer å skade deg, understreker Bustad.
Spør en venn som har greie på sykkel
I denne artikkelen gir han deg en hurtigsjekk. Den passer for deg som er «passelig» interessert og har middels kunnskap om sykkel – og som ikke har det mest avanserte behovet. Sjekklisten kan virke omfattende, men det tar ikke lang tid å gå gjennom den. Og du bestemmer naturligvis selv om du vil følge den slavisk. Uansett: Stryker sykkelen på flere punkter, er det et signal om at du bør gå videre.
– Hvis du ikke har så god peiling på sykkel, har du kanskje en venn eller kollega som har det. Hvorfor ikke be om hjelp – spesielt hvis du ser på en dyr sykkel? Det reduserer risikoen for bomkjøp betraktelig, sier Bustad.
Hvilken sykkel trenger du?
Det viktigste først: Hva skal du bruke sykkelen til? Pendling og hverdagssykling på asfalt – eller trening på grusvei eller sti? Behovet ditt bør være førende når du vurderer sykkeltype, hjulstørrelse og om sykkelen bør ha for eksempel dempegaffel eller pakkebærer.
Spør selgeren
- Se etter synlige skader, rust og andre defekter – spør hva de kommer av.
- Vintersykling på saltet vei sliter mye på sykkelen. Har eieren vasket den ofte og vært nøye med å olje kjedet og annet vedlikehold?
- Hvor ofte er det utført service på sykkelen – og av hvem?
Løft og slipp sykkelen
Løft sykkelen litt opp fra bakken og slipp den ned på hjulene. En godt vedlikeholdt sykkel lager lite lyd, mens en sliten sykkel skrangler i slarkete hjullagre og drivverk eller løse skruer. Forsøk å finne ut hvor lydene kommer fra.
Sjekk hjulene
- Snurr hjulene (ett av gangen) og sjekk om de er rette og snurrer fritt uten motstand og rare lyder. En liten skjevhet kan trolig rettes ved å stramme slakke eiker, mens en stor skjevhet trolig krever ny felg (som sannsynligvis også er billigere enn å få et verksted til å rette opp en liten skjevhet).
- Ta tak i hjulene (ett av gangen) og press fra side til side. Hvis det er slark sideveis, kan hjullageret være utslitt.
- Et slitt/sprukket dekk er ikke så farlig. Det kan du bytte for noen hundrelapper.
Sjekk drivverket
- Løft bakhjulet og sjekk at pedalene går rundt uten motstand og ulyder. Er det sideveis slark i pedalarmen?
- Er tannhjulene foran og bak «spisse» (bra!) eller sløve/brukket (tegn på slitasje)?
- Har kjedet strukket seg? Det tyder på slitt drivverk. Dette sjekker du lettest med en kjedemåler til en drøy hundrelapp.
– Oppsummert: Hvis kjedet har lite strekk og du kan sykle med høy belastning på pedalene uten at kjedet glipper av drivverket, er trolig alt i orden, sier Bustad.
Prøvekjør sykkelen og sjekk bremser og gir
- Er sykkelen passe stor, og sitter du godt? (Juster setet og styret hvis det er nødvendig.)
- Er bremsehendlene lette å klemme inn – og vandrer de lett tilbake når du slipper dem? Hvis det ikke skjer på en sykkel med skivebremser, kan det tyde på luft i det hydrauliske systemet. Det bør fikses på et verksted.
- Tar bremseklossene samtidig på begge sider av felgen/bremseskiven?
- Er vaierne hele og uten rust?
- Ulyder eller dårlig bremseeffekt tyder på slakke vaiere eller slitte bremseklosser, noe som er enkelt å fikse/bytte. Men det koster litt hvis du ikke kan gjøre det selv.
- Er girskiftene presise, eller hopper de over tannhjul eller skurrer/lager ulyder?
– Dårlig giring kan skyldes småfeil som er enkle å utbedre. Men det blir fort dyrt hvis giret må skiftes. Her trengs det litt kunnskap for å fastslå årsaken, sier Bustad.
Sjekk kulelageret i styret (styrelageret)
- Løft forhjulet opp og vri styret fra side til side. Dersom det er motstand eller det skraper, må kulelageret kanskje byttes.
- Hold forbremsen inne mens du rugger sykkelen frem og tilbake. Plasser den ledige hånden der hvor styret går ned i gaffelen. Er det slark, er også det et tegn på at kulelageret må byttes – eller i beste fall repareres.
Sjekk dempegaffelen
- Beveger den seg opp og ned som den skal?
- Se etter synlige skader eller rust på gaffelen
- Hold forbremsen inne mens du rugger sykkelen frem og tilbake. Hold hånden rundt gaffelen der gaffelbenet beveger seg ved demping. På en kvalitetsgaffel betyr mye slark at gaffelen trenger service eller må byttes. På billige dempere er slark ganske normalt.
– Billige dempere gir dessverre først og fremst en tyngre sykkel uten at den gir særlig mer sykkelglede, konstaterer Bustad.
Sjekk om sykkelen er stjålet
– Du vil jo ikke være en som kjøper tyvgods, selv om prisen er lav. Hvis selger ikke har kvittering eller garantibevis, bør du sjekke rammenummeret opp mot godkjente sykkelregistre, sier Bustad.
Sist oppdatert: