Hopp til innhold
Et ungt samboerpar sitter ved et bord og bruker datamaskinen

AvtaleGiro og betaling av forsikring

Få svar på hvordan du oppretter eller endrer AvtaleGiro og løser problemer med faktura og betaling.

Opprette og endre AvtaleGiro

Endre til månedlig eller årlig betaling

AvtaleGiro  Du kan trekkes 1, 2, 4 eller 12 ganger i året. Du kan selv velge hvilken dato du trekkes på. Logg inn og skriv til oss, så hjelper vi deg.

e-Faktura eller regning i posten Vi sender ut èn regning hvert år. Det er dessverre ikke mulig å betale månedlig, men du kan betale halvårlig eller kvartalsvis mot et tilleggsgebyr på henholdsvis 3 % og 4 % av totalsummen. Logg inn og skriv til oss, så hjelper vi deg.

 

Endre forfallsdato

Hvis du ønsker å betale på en annen dato, for eksempel den 20. hver måned i stedet for den 15., må du ringe oss på 915 03 100.

Endring av forfallsdato kan føre til at du får færre trekk med høyere beløp frem til den årlige fornyelsen. Dette er ikke en prisøkning, men en fordeling av totalbeløpet. Totalbeløpet er det samme som før.

Endre kontonummer

Jeg vil at regningen trekkes fra en annen konto jeg eier

  1. Logg inn i nettbanken din.
  2. Endre hvilken konto du trekkes fra.

  Jeg vil at regningen trekkes fra en konto jeg ikke eier

  1. Sett deg sammen med kontoeier.
  2. Du som er forsikringstaker må logge inn.
  3. På siden for Betaling og Faktura velger du Opprett AvtaleGiro og logger inn med kontoeiers Bank-ID.
  4. Velg kontoen dere ønsker AvtaleGiro på.

Trenger du fortsatt hjelp, kontakt oss på 915 03 100.

Endre beløpsgrense for AvtaleGiro

Vi anbefaler at beløpsgrensen settes til 3 ganger månedsbeløpet ditt.

Beløpsgrensen er maksimumsbeløpet du ønsker at blir trukket fra kontoen din med AvtaleGiro per måned. Er grensen for lav, går ikke betalingen igjennom. Avhengig av når i forsikringsåret du oppretter AvtaleGiro, kan månedsbeløpet variere med hvor mange måneder årsprisen deles på.

Ønsker du å endre beløpsgrensen, må dette gjøres i banken din. Vi har ingen informasjon om hvilken beløpsgrense du har i avtalen med banken din.

Opprette AvtaleGiro etter bankbytte
  1. Si opp AvtaleGiro i den gamle banken din. Den kan fortsatt være aktiv selv om kontoene dine er avsluttet.
  2. Vent 3 arbeidsdager (det tar litt tid før vi får beskjed fra din gamle bank).
  3. Logg inn og opprett ny AvtaleGiro.
Opprette AvtaleGiro

Slik oppretter du AvtaleGiro Logg inn og opprett AvtaleGiro. Vi deler opp årsprisen i månedlige betalinger. Du får automatisk AvtaleGiro på alle forsikringene dine.  

Jeg vil at regningen trekkes fra en konto jeg ikke eier

  1. Sett deg sammen med kontoeier.
  2. Du som er forsikringstaker må logge inn.
  3. På siden for Betaling og Faktura velger du Opprett AvtaleGiro og logger inn med kontoeiers Bank-ID.
  4. Velg kontoen dere ønsker AvtaleGiro på.

Trenger du fortsatt hjelp, kontakt oss på 915 03 100.

Si opp AvtaleGiro

Du må si opp AvtaleGiro i nettbanken din.

  • Hvis du har akseptert "Ja takk til alle" eller «Alltid eFaktura» i nettbanken, vil du motta eFaktura etter oppsigelsen.
  • Hvis du ikke har eFaktura, vil du motta regning i posten.

I begge tilfeller sendes det ut èn regning hvert år. Ønsker du halvårlig eller kvartalsvis regning, må du betale et tilleggsgebyr på henholdsvis 3 % og 4 % av totalsummen. Logg inn og skriv til oss, så hjelper vi deg.

Dette skjer ved fornyelse, endring eller oppsigelse av forsikringen

For hver endring du gjør og ved hver årlige fornyelse av forsikringen, vil du motta disse dokumentene i postkassen din:

  • Forsikringsdokumenter som bekrefter endringen.
  • Faktura uten KID og kontonummer. Denne er kun informasjon og skal ikke betales.

Avtalegiro Du får en oppdatert betalingsoversikt som reflekterer de siste endringene. Neste trekk vil følge den nye betalingsoversikten. Ved oppsigelse, vil siste trekk vanligvis bli flyttet til måneden etter oppsigelsen.

eFaktura/giro Du får en regning med nytt beløp som du skal betale. Hvis du får igjen penger, vil vi enten trekke beløpet fra på neste regning eller tilbakebetale det til kontoen din.

Ofte stilte spørsmål om betaling

Hvorfor fikk jeg to trekk på forsikringen denne måneden?

Har du en AvtaleGiro med trekkdato i slutten av måneden, trekkes ikke beløpet hvis det treffer en helg eller helligdag. Da vil det skyves til neste måned. Pass på at beløpsgrensen din er høy nok til å dekke dette.  

Hvorfor betaler jeg mer hver måned etter at jeg opprettet AvtaleGiro?

Årskostnaden for forsikringen din vil deles på antall måneder som er igjen av forsikringsåret. Det vil si at om du kommer sent i gang med AvtaleGiro, vil det månedlige beløpet bli høyere da årsprisen deles på færre måneder.

Hvor mye får jeg tilbake hvis jeg har betalt for et helt år, men sier opp forsikringen før det har gått et år?

Du betaler kun for de dagene forsikringen har vært gjeldende. Det vil si at du får tilbake pengene for dagene som er igjen frem til hovedforfall.

Hvor mye du får igjen, er avhengig av hvilken type forsikring du sier opp. Båt-, MC-, moped-, eller snøscooterforsikring har sesongjusterte priser fordi sesongvariasjoner påvirker sannsynligheten for skade.

  • Hvis du fortsatt har forsikringer hos oss, trekker vi beløpet fra på neste regning. Har du AvtaleGiro, blir de resterende trekkene justert for det beløpet du har til gode.
  • Hvis du ikke har forsikringer hos oss, får du pengene inn på bankkontoen vi har registrert.
Jeg har sagt opp forsikringen min. Hvorfor har jeg fått et trekk som er høyere enn det jeg har pleid å betale?

Det kan være to grunner til dette:

1. Ofte mottar vi en oppsigelse etter at vi har sendt det siste AvtaleGiro-trekket til banken din.

Når vi mottar oppsigelsen blir det siste AvtaleGiro-trekket stoppet, og det sendes et nytt trekk.

Det nye trekket inneholder

  • beløpet fra den siste måneden (AvtaleGiro-trekket som ble stoppet)
  • beløpet fra de siste dagene frem til oppsigelsen din

AvtaleGiro-trekket som ble stoppet vil fortsatt være synlig i nettbanken. Dette kan du slette.

2. Du har sagt opp en båt-, MC-, moped-, eller snøscooterforsikring. Disse forsikringene har sesongjusterte priser.

Hvorfor ble ikke AvtaleGiro-trekket gjennomført?

Hvis du vet at det er nok penger på kontoen og trekket fortsatt ikke har gått, kan det være flere grunner:

Beløpsgrensen er for lav. Vi anbefaler at du endrer beløpsgrensen til 3 ganger månedsbeløpet ditt.

  1. Logg inn i nettbanken din. 
  2. Endre beløpsgrensen.

Hvis ikke du blir trukket i løpet av 6 arbeidsdager, sender vi deg en betalingspåminnelse på eFaktura/giro. 

Du har byttet bank og ikke opprettet AvtaleGiro på nytt.

  1. Si opp AvtaleGiroen i den gamle banken din. Den kan fortsatt være aktiv selv om kontoene dine er avsluttet.
  2. Vent 3 arbeidsdager (det tar litt tid før vi får beskjed fra din gamle bank).
  3. Logg inn og opprett ny AvtaleGiro

Hvis ikke du blir trukket i løpet av 6 arbeidsdager, sender vi deg en betalingspåminnelse på eFaktura/giro. 

Du har fortsatt samme bank, men har knyttet AvtaleGiroen opp til en konto du ikke bruker lengre.

  1. Logg inn i nettbanken din.
  2. Endre hvilken konto du ønsker at AvtaleGiroen skal trekkes fra.

Hvis ikke du blir trukket i løpet av 6 arbeidsdager, sender vi deg en betalingspåminnelse på eFaktura/giro. 

Hvor finner jeg "Betalingsoversikt Avtalegiro"?

"Betalingsoversikt Avtalegiro" gir deg oversikt over fremtidige trekkbeløp. Logg inn i postkassen og last ned betalingsoversikten du ønsker å se nærmere på.

Jeg har fått flere regninger, hvilken skal jeg betale?

Betal alltid den siste utsendte regningen for hvert forsikringsnummer. Denne erstatter tidligere regninger.

Datoen finner du øverst i høyre hjørnet.

I postkassen din vil du alltid kunne se informasjon om beløpet som skal betales på den siste utsendte fakturen. Merk at denne fakturaen kun er ment som informasjon og inneholder ikke KID og kontonummer.  

Hvorfor står det på fakturaen at jeg har "Gjenstående beløp fra tidligere avtaleperiode"?

Vi fornyer forsikringen din en gang i året. Da sender vi ut nye forsikringsdokumenter.

De nye dokumentene mottar du 35 dager før et nytt forsikringsår. Hvis du betaler månedlig, vil den siste måneden i gammelt forsikringsår ikke være betalt når du mottar de nye dokumentene.

Du skal ikke betale noe ekstra. Neste trekk vil gå som normalt.

Hvorfor har jeg fått en faktura uten KID- og kontonummer?

Faktura uten KID og kontonummer skal ikke betales. Denne er kun ment som en oversikt for deg og sendes ut 

  • hver gang du gjør en endring på forsikringen din, for eksempel øker kjørelengden.
  • når du har kjøpt en ny forsikring.
  • ved fornyelse.

Svindelforsøk

Flere av kundene våre opplever dessverre å få SMS og e-post fra avsendere som utgir seg for å være oss. 

Gjensidige-appen

Få full oversikt over forsikringene, pensjonen og fondssparingen din. Les mer og last ned Gjensidige-appen.