Hopp til innhold

Meld skade på båt og fartøy

Du kan raskt og enkelt melde skade på bedriftens fartøy på nett. Logg inn og velg båten det gjelder, så hjelper vi deg videre.

Slik bruker du forsikringen

Har du ikke logget inn før?

Skal du logge inn på vegne av bedriften for første gang, må du bestille tilgang.

Du kan også bruke en egen skademelding som ikke krever tilgang.

  1. Logg inn og velg fartøyet det gjelder
  2. Svar på spørsmål om hva som har skjedd og last opp nødvendig dokumentasjon
  3. Du hører fra oss innen 2 arbeidsdager og får beskjed hvis vi trenger mer informasjon 
  4. Vi hjelper deg med å avklare omfanget, involverer andre fagområder ved behov og følger saken opp mot andre parter hvis det er nødvendig

Du skrive til oss, følge saken og laste opp dokumenter ved å logge inn på skadesaken.

Spørsmål og svar

Hva skjer etter jeg har meldt skaden?

Hvis vi trenger mer informasjon, kontakter vi deg så fort som mulig, vanligvis i løpet av en arbeidsdag. 

Etter saken er meldt, tar du selv kontakt med ønsket verksted. Sammen hjelper vi deg med å avklare omfanget av skaden og om forholdet er dekket av forsikringen.

Er det behov for hjelp fra fagfolk eller eksperter, involverer vi disse umiddelbart. Vi følger opp saken din mot andre selskaper eller parter hvis det skulle være nødvendig.

Vi holder deg orientert underveis. Du kan hele tiden skrive til oss, følge saken og laste opp dokumenter ved å logge inn.

Logg inn og se status på skadesaken
Hva er egenandelen?

Egenandelen du betaler avhenger av hva slags båtforsikring du har og type skade som har skjedd.

Du finner egenandelen ved å logge inn, velge forsikringen det gjelder og laste ned vilkårene.

Etter du har registrert saken, vil vi sende deg informasjon om hvor stor egenandelen er i deres tilfelle.

Kan skaden på båten min dekkes av motpartens forsikring?

Nei. På sjøen dekker ansvarsforsikringen kun skader som er forårsaket av at båtføreren har utvist uaktsomhet. 

Det vil si at ansvarsforsikringen på sjøen ikke fungerer på samme måten som en ansvarsforsikring i veitrafikken.

Er ansvarsskaden for eksempel forårsaket av en teknisk feil om bord, vil ikke motpartens forsikring dekke skadene.

Hva gjør jeg etter en kollisjon?

Hvis du kolliderer, er det viktig at du sikrer deg informasjon om motparten, inkludert navn, adresse, telefonnummer og forsikringsselskap. Finnes det noen vitner, bør du skaffe kontaktinformasjonen deres også.

Ta gjerne bilder av ulykkesstedet som viser båtenes posisjoner og eventuelle spor etter båtene.

Skriv en felles skademelding

Vi anbefaler også at du og motparten skriver en felles skademelding som beskriver ulykken i detalj. Relevant informasjon kan være 

  • båtenes hastigheter
  • vind- og strømforhold i området
  • lanternebruk

Bilder, felles skademelding og annen dokumentasjon lastes opp når du melder skaden til oss. Du kan også gjøre det senere ved å logge inn og gå til skadesaken. 

Hvordan kommer jeg i kontakt med dere?

Du kan hele tiden følge status på saken og skrive direkte til skadebehandler ved å logge inn og gå til skadesakene dine. Skadebehandleren din vil da ta kontakt med deg så snart hen har tid.

For arbeidsgivere: Hvis det handler om noe annet enn en skadesak som pågår nå, gå til hjelp og kontakt for bedrifter.

Logg inn og skriv til skadebehandleren din