Skademelding for mobiltelefon
Du kan raskt og enkelt melde skade på mobilen din på nett. Her finner du mer informasjon og ofte stilte spørsmål.
Få mobilen reparert eller erstattet på 1-2-3
Før du registrerer skadesaken må du
- finne frem bankkort for å betale egenandelen
Dersom mobilen er mistet eller stjålet må du
- finne IMEI-nummeret. Dette trenger du ved registrering av skaden. Det er viktig slik at vi får hjulpet deg raskest mulig. IMEI-nummeret kan finnes flere steder, og avhenger av hvilken type mobil du har. Du kan sjekke produsentens nettsider eller forsøke å:
- trykke *#06#
- logge inn på Icloud eller Samsung Cloud
- sjekke simkortskuffen
- Logg inn og velg innboforsikring eller reisereiseforsikring. Om mobil står i oversikten velger du den.
- Registrer saken.
- Velg metode for å få mobilen reparert eller erstattet.
Har du flere forsikringer som dekker mobil?
Uansett hvilken av forsikringene du velger, så får du den beste dekningen og laveste egenandelen som er tilgjengelig for deg.
Ofte stilte spørsmål
Du trenger ikke å vite om skaden dekkes før du registrerer skadesaken. Mange ønsker svar på om skaden er dekket i forkant, men det kan vi svare bedre på etter at saken er meldt til oss. Skulle det vise seg at skaden ikke dekkes, vil ikke det ha noe å si for kundeforholdet ditt.
Ønsker du likevel å sjekke hva som dekkes kan du logge inn, velge forsikringen din og se forsikringsvilkårene dine.
Når du logger inn og melder saken, vil du se hvilken egenandel som gjelder for deg.
Først må du logge inn og registrere saken. Deretter veileder vi deg i hvordan du går frem for å sende mobilen til reparasjon. Du kan velge mellom å
- sende mobilen til Elcare Nordic, som er vår samarbeidspartner på mobilreparasjoner
- oppsøke en Elkjøp-butikk som sender mobilen til Elcare Nordic for deg
- oppsøke en Elkjøp-butikk som reparerer mobilen for deg (begrenset antall butikker)
Hvis du har Innbo Pluss eller Reise Pluss, tar det normalt opptil 5 arbeidsdager før du får mobilen tilbake fra reparasjon. Hvis du velger å ordne reparasjonen selv for å spare tid, kan det føre til at du mister garantien på mobilen din og i tillegg får høyere egenandel.
Har du kjøpt Mobilforsikring i tillegg til Innbo Pluss, er det ingen ventetid. Vi sender en tilsvarende mobil til deg først som du beholder. Du kan sende den ødelagte mobilen til Elcare Nordic i etterkant.
Lånetelefon er dessverre ikke en del av avtalen vår med Elcare Nordic.
Hvis du har kjøpt Mobilforsikring som et tillegg til Innbo Pluss, vil det ikke være behov for lånetelefon. Du vil få tilsendt en tilsvarende telefon før du behøver å levere inn den ødelagte.
Hvis det ikke passer å registrere skadesaken rett etter at mobilen ble ødelagt, går det fint om du venter noen dager. Hvis du for eksempel er på ferie, kan du vente med registreringen til du kommer hjem.
Hvis ikke det er mulig å reparere mobilen, vil du få en erstatningstelefon, også kalt erstatningsenhet. Erstatningstelefonen kan inneholde komponenter som tidligere har vært i bruk, men den er grundig testet og du beholder garanti- og reklamasjonsrettighetene dine.
Elcare Nordic + Reparasjon = Bærekraft
Når du reparerer mobilen din, i stedet for å kjøpe ny, bidrar du til å begrense CO2-utslipp. Det er vår samarbeidspartner, Elcare Nordic, som tar seg av reparasjonen og hjelper deg med å bli mer miljøvennlig.
Du kan være trygg på at Elcare Nordic følger produsentenes retningslinjer for reparasjoner. I tillegg bruker de bare originale deler slik at du beholder garantien på mobilen.