Hopp til innhold
Et nærbilde av en hånd som holder en bilnøkkel.

Skademelding for bil og andre kjøretøy

Meld skade på bil eller andre kjøretøy, så hjelper vi deg med å finne et verksted i nærheten. Du får 8 års garanti på reparasjonen når du bruker en av våre samarbeidspartnere.

Få kjøretøyet reparert på 1-2-3:

  1. Logg inn og velg kjøretøyet det gjelder.
  2. Kontakt verkstedet og avtal tid for takst og reparasjon. Betal egenandel direkte til verkstedet. 
  3. Vi avklarer om saken er dekket, og om det lønner seg for deg å bruke forsikringen. Om det ikke gjør det, hører du i fra oss.

Har du allerede meldt skaden?

Du kan når som helst skrive til skadebehandleren din og laste opp dokumenter ved å logge inn – også hvis en pågående sak står som ferdigbehandlet.

Gjelder det en ny skadehendelse, kan du melde inn en ny skade.

Logg inn og oppdater pågående skadesak

Ofte stilte spørsmål

Hvor finner jeg skademeldingsskjema til å ha i bilen?

Skademeldingsskjemaet brukes i forbindelse med bilkollisjoner og skal ligge i bilen, gjerne sammen med vognkortet. Skademeldingsskjemaet skrives med gjennomslag, slik at både du og en motpart får en kopi. Vi sender deg dette kostnadsfritt i posten.

Bestill skjema
Er skaden dekket?

Du trenger ikke å vite om skaden dekkes før du registrerer skadesaken. Skulle det vise seg at skaden ikke dekkes, vil ikke det ha noe å si for kundeforholdet ditt.

Hva som dekkes av de ulike kjøretøyforsikringene varierer. I forsikringsvilkårene dine finner du alltid svar på hva som gjelder for deg.

Logg inn og se forsikringsvilkårene dine
Jeg trenger veihjelp. Hva gjør jeg?

Trenger du veihjelp, kan du bestille på nett eller ringe oss hele døgnet på 915 03 100.

Veihjelp kan gi deg:

  • Berging og tauing
  • Hjemtransport
  • Hotellopphold i stedet for hjemreise
  • Transport av reservedeler
  • Leiebil ved feriereiser utenfor Norden
Bestill veihjelp og berging
Jeg har fått en glasskade. Hva gjør jeg?

Ta kontakt med et av avtaleverkstedene våre. Hvis ruten kan repareres betaler du ingen egenandel med forsikringene pluss, kasko eller delkasko. Hvis ruten må skiftes ut betaler du 3 000 kroner i egenandel. Summen betaler du direkte til verkstedet.  Reparasjon og skifte av bilglass påvirker ikke bonusen din.

Velg avtaleverksted og meld glass- eller steinsprutskade
Hvordan påvirker en skade bonusen min?

Bonus er en rabattordning der vi belønner skadefri kjøring med lavere pris på forsikringen.

Ikke alle typer skader gir bonustap. Eksempler på dette er påkjørsel av dyr, glasskader og tyveriskader. Ved en skade som gir bonustap rykker bonusen ned ved neste årlige fornyelse av forsikringen.

Hvilket trinn du rykker ned til avhenger av hvilken bonus du har på skadetidspunktet. Ett bonustap gir aldri nedrykk i mer enn ett trinn av gangen. Har du for eksempel 60 % bonus vil du bare rykke ned til 50 %.

Har du kjørt skadefritt i mange år og dermed opparbeidet toppbonus, som er 75 % mer enn 3 år, vil du bare rykke ned til 75 % 1 år ved en skade. Da tar det 3 år til du er på toppbonus igjen.

En tommelfingerregel er at det sjeldent lønner seg å melde inn små skader på forsikringen. Kontakt oss om du er i tvil om du skal melde skaden, så veileder vi deg gjerne.

Logg inn og meld skade
Jeg har mistet eller brukket bilnøkkelen min. Hva gjør jeg?

Kontakt en forhandler for å bestille ny bilnøkkel. Når du har fått en pris eller betalt for nøkkelen, melder du inn saken til oss. Vi refunderer opp til 15 000 kroner minus egenandelen, om du har forsikringen Kasko eller Pluss.

Bruk av nøkkelforsikringen påvirker ikke bonusen din, og den kan bare brukes en gang i året.

Logg inn og meld skade
Hvordan sikrer jeg bevis ved kollisjon?

Det viktigste er å få informasjon om motparten (navn, adresse, telefonnummer, forsikringsselskap).

Dere bør skrive en felles skademelding, hvor dere beskriver ulykken i detalj. Dere blir bedt om å tegne en skisse av hva som har skjedd. Om dere er uenige i opplysningene, må også dette noteres på skademeldingen.

Ta gjerne bilder av ulykkesstedet. Disse lastes opp sammen med skademeldingen når du registrerer saken hos oss.

Om motparten ikke ønsker å skrive skademelding sammen, har hen plikt til å oppgi personalia og registreringsnummer. 

Logg inn og meld skade
Leiebil ved skade

Bilforsikringene Kasko og Pluss inkluderer leiebil mens bilen din er til reparasjon.

Med Pluss får du leiebil i hele reparasjonstiden hvis du benytter et av avtaleverkstedene våre, så lenge skaden er dekket av forsikringen. Hvis du ikke trenger leiebil mens bilen er på verksted, kan du i stedet få 250 kroner per dag. Du får også leiebil hvis du ikke kan kjøre bilen videre, uansett om skaden er dekket av forsikringen eller ikke.

Med Kasko får du leiebil i opptil 30 dager hvis du benytter et av avtaleverkstedene våre, så lenge skaden er dekket av forsikringen. Hvis du ikke trenger leiebil mens bilen er på verksted, kan du i stedet få 150 kroner per dag.

Logg inn og se hvilken forsikring du har
Kan jeg få kontantoppgjør ved skade på bil?

Ja, du kan velge kontantoppgjør dersom du ønsker det. Meld skaden på nett, og vi avklarer dette med deg i løpet av saksbehandlingen.

Logg inn og meld skade
Jeg har bare ansvarsforsikring. Hvilke skader dekkes?

Ansvarsforsikringen dekker ingen skader på bilen din. Hvis du har vært involvert i en ulykke hvor det 

  • bare er bilen din som er skadet, vil du ikke få noe igjen på forsikringen
  • bare er motpartens bil som er skadet, vil skaden dekkes og du vil få et bonustap
  • har skjedd en personskade, kan økonomiske følger av dette være dekket av ansvarsforsikringen
Logg inn og se forsikringsvilkårene dine
Jeg trenger hjelp fra advokat. Dekker forsikringen dette?

Ja, forsikringen dekker mekling eller rettslige utgifter. 

Les mer om rettshjelp
Dekkes erstatningsansvar hvis jeg har skadet en annen person eller andres ting?

Bilens ansvarsforsikring dekker erstatningsansvar for skader som du har påført en annen person eller andres kjøretøy, eiendom eller ting. For eksempel dekkes skader •   på en annen bil som du har rygget inn i •   på naboens garasje som du har vært uheldig å komme borti •   på en annen person etter en påkjørsel

For at vi skal kunne behandle saken din, anbefaler vi at du melder den inn til oss. Motparten vil normalt også melde skaden til sitt eget forsikringsselskap.

Når du melder saken, bør du ha dette klart:

  • Forklaringen din på hva som har skjedd. Forhold deg til fakta og overlat til oss å vurdere ansvar og skyld.
  • Eventuelle bilder av skaden.
  • Registreringsnummeret til motpartens bil, motpartens forsikringsselskap, kontaktinformasjon til motparten og eventuelle vitner.

Hvis du har skader på din egen bil, og mener at motparten er ansvarlig, dekkes skadene av kaskoforsikringen din. Hvis du ikke har Kasko, kan du få erstatning fra forsikringsselskapet til motparten hvis hen er ansvarlig for skadene.

Egenandel Det er ikke egenandel på ansvarsskader som forårsakes av bil.

Logg inn og meld skade
Hvordan får jeg grønt kort?

Grønt kort er et internasjonalt trafikkforsikringsbevis. Ved trafikkuhell i enkelte land trenger du dette for å dokumentere at du har gyldig ansvarsforsikring.

Har du kjøretøyet ditt forsikret hos oss kan du bestille Grønt kort.

Les mer og bestill Grønt kort

Lønner det seg å melde skaden?

Det er ikke alltid det lønner seg å bruke forsikringen ved skade. En skade kan gi bonustap på opptil 10% og har en egenandel. Logg inn og sjekk forsikringsdokumentene dine, for å se hva som gjelder for deg.

Vi veileder deg gjerne om du er usikker på om skaden bør meldes. Ring oss på 915 03 100 eller bli oppringt så fort vi er ledige.

Vi holder klimaavtrykket nede når du reparerer bilen

Vi ønsker at skadeoppgjøret ditt skal ordnes så raskt som mulig, samtidig som klima- og miljøavtrykket holdes nede. Derfor reparerer vi ofte med likeverdige deler fremfor nyproduserte. Den likeverdige delen kommer fra en demontert bil, med de samme spesifikasjonene som bilen din. Bilen får samme standard som før skaden skjedde, og du får 8 års garanti på reparasjonen.

Den likeverdige delen

  • er uten skader, kvalitetssikret og demontert av profesjonelle aktører
  • er aldri eldre eller har kjørt lengre enn delen som erstattes på bilen din
  • kan være yngre eller ha kjørt kortere, hvis spesifikasjonene tillater det

Har du elbil eller hybridbil?

Forsikringene våre gir deg blant annet

  • veihjelp hvis du går tom for strøm
  • erstatning for skader på batteri
  • erstatning for stjålet eller skadet ladekabel