Hopp til innhold

Reise Equinor

Meld saken din enkelt her.

Er du i utlandet og trenger hjelp? Ring alarmsentralen +47 21 40 80 00 – den er åpen døgnet rundt.

Knytt deg til forsikringen nå

For å bruke reiseforsikringen trenger du å registrere den på deg selv. Da får du hentet reisekortet ditt, og du kan melde saker hvis det skjer noe på reisen.

Bruk forsikringsnummeret som du finner på Equinors intranett. Er du pensjonist, skal du ha fått nummeret i brev eller e-post. Knytningen gjør du én gang i året.

Knytt deg til reiseforsikringen

Hvis det har skjedd noe

  1. Finn frem fødselsnummer for alle det gjelder.
  2. Logg inn og meld saken. Gjelder det avbestilling, kan du vente med å melde saken til du vet hva du får refundert av reise- eller flyselskapet.
  3. Vi ordner resten. Du kan følge saken og skrive til skadebehandleren din når du er logget inn.

Ta reisekortet med deg

Del med familien

Du kan dele reisekortet med alle i familien som er inkludert i forsikringen. For at de skal få reisekortet i appen sin må du først gi dem tilgang til forsikringene dine.

Du gir familien din tilgang ved å gi samtykke til innsyn.

Reisekortet er beviset på at du er forsikret og hva forsikringen dekker.

Last ned Gjensidige-appen, så har du reisekortet i lomma – og det blir ekstra enkelt å komme i kontakt med oss hvis noe skulle skje.

Du kan også laste ned reisekortet som PDF hvis du foretrekker det.

Spørsmål og svar

Reisen måtte avbestilles - hva gjør jeg nå?

Kontakt reisearrangøren først for å avbestille. Når du registrerer saken hos oss, skal du oppgi hva reisen kostet, og hva du har fått tilbake av arrangøren.

Dersom sykdom forhindrer deg fra å reise, må du få legen din til å bekrefte dette.

Avbestilling på grunn av operasjon eller behandling som var planlagt da reisen ble betalt, dekkes ikke

Logg inn og meld saken
Forsinket med minst 1,5 time?

Vi dekker nødvendige merutgifter til reise/opphold for å innhente reiserute. Årsaken må være værforhold, teknisk/mekaniske feil, nødlanding eller trafikkuhell.

Opptil 25 000 per person som er forsikret.

Ved flyforsinkelse må du kontakte flyselskapet for å se hva du får igjen fra dem, før du registrerer saken hos oss.

Logg inn og se vilkårene dine
Bagasjen min er forsinket eller borte – hva gjør jeg nå?

Om bagasjen blir forsinket eller ikke kommer frem til reisemålet, dekker vi kjøp eller leie av nødvendige klær og utstyr.

Du må kontakte flyselskapets ankomstservice for å få en såkalt PIR-rapport. Denne rapporten må du ha for å få dekket innkjøpene dine, og må være tilgjengelig i forbindelse med saksbehandlingen. Innkjøpene må også dokumenteres, så ta vare på kvitteringene.

Husk at nødvendige medisiner må pakkes i håndbagasjen.

Bagasje som blir borte på vei hjem, dukker gjerne opp igjen. Har du ikke fått bagasjen tilbake i løpet av 6 uker, kan du melde tapet på forsikringen.

Logg inn og se forsikringsdokumentene dine
Bagasjen har vært borte i 3 uker – hva gjør jeg?

Hvis bagasjen din ikke er kommet til rette etter 3 uker, kan du be flyselskapet om erstatning for tapt bagasje. Vi anbefaler at du gjør dette før du melder saken på reiseforsikringen. Hvis flyselskapet ikke dekker alt, vil vi vurdere erstatning for det som gjenstår.  

Vi erstatter ikke tapt bagasje før den har vært borte i minst 6 uker, fordi vi opplever at bortkommet bagasje stort sett kommer til rette innen den tid. 

Hvis bagasjen kommer til rette etter at vi har utbetalt erstatning, så tilhører den Gjensidige. Bagasjen må da sendes inn til et av våre kontorer, eller du kan beholde bagasjen ved å returnere beløpet vi har erstattet.

Logg inn og meld saken
Hvilke skader må politianmeldes før jeg melder de til dere?

Alle tyverier og ran skal politianmeldes, og det samme gjelder skadeverk. Du anmelder saken i landet hendelsen oppsto i.

Ved tap av bank- eller kredittkort må du ta kontakt med banken eller kortselskapet ditt.

Anmeld saken til politiet
Flyselskapet jeg skal reise med har gått konkurs. Dekker forsikringen avbestilling?

Reiser som avlyses eller kanselleres som følge av konkurs, dekkes ikke av reiseforsikringen. Dette gjelder også tilgodelapper, cashpoints, vouchers eller lignende som går tapt som følge av konkurs.

Hva kan du selv gjøre?

Har du betalt reisen med kredittkort, kan du kontakte kortselskapet for å få refundert beløpet.

Hva dekkes ved streik, kansellerte eller innstilte fly?

Kansellerte og innstilte reiser som skyldes streik, mangel på personale eller fly, dekkes ikke av forsikringen.

Hva kan du selv gjøre?

  • Kontakt flyselskapet eller reisearrangøren for å avklare hva de kan bistå med. Du har krav på å få pengene tilbake for en kansellert reise. Alternativt har du krav på ombooking.
  • Dersom du har bestilt hotell eller leiebil som du ikke får benyttet, må du kontakte hotellet, reisearrangøren eller utleiefirmaet for avbestilling eller ombooking. Dette dekkes ikke av reiseforsikringen.
  • Du kan også kontakte Forbrukerrådet for råd og veiledning, eller kortselskapet dersom reisen er kjøpt med kredittkort.
Dette har du krav på ved flyforsinkelser
Jeg får ikke fornyet passet før reisen. Dekker forsikringen avbestilling?

Dette dekkes ikke av reiseforsikringen. Du har selv ansvaret for å ha nødvendige reisedokumenter i orden.

Hva kan du selv gjøre?

  • Hvis du allerede har bestilt en reise, og ikke rekker å fornye pass eller nasjonalt ID-kort i tide, kan du ta kontakt med reisearrangør eller hotell for å avbestille eller ombooke til et senere tidspunkt. Eventuelle tap må du dekke selv.
  • Ønsker du å bestille en ny reise nå, er det lurt å vente til du har fått fornyet pass eller ID-kort.
Les mer om pass og ID-kort på politiet.no
Hva om jeg ikke rekker flyet fordi det er lange køer på flyplassen?

Forsinkelser grunnet mangel på personell og lange køer dekkes ikke av reiseforsikringen.

Hva må du selv passe på?

  • Du må holde deg oppdatert på hva som gjelder for reisen din – både flyplassene og flyselskapene stiller krav til oppmøtetider.
  • Hvis du likevel ikke rakk flyet, må du kontakte transportør eller reisearrangør for bistand.
Jeg trenger hjelp fra advokat. Dekker forsikringen dette?

Ja, forsikringen dekker mekling eller rettslige utgifter. 

Les mer om rettshjelp
Dekkes erstatningsansvar hvis jeg har skadet noe som tilhører andre?

Reiseforsikringen dekker erstatningsansvar du pådrar deg etter å ha skadet andres ting i forbindelse med reise utenfor Norden. 

For at vi skal kunne behandle saken din, anbefaler vi at du melder den inn til oss. Motparten kan også melde skaden til sitt eget forsikringsselskap.

Når du inn melder saken, bør du ha dette klart:

  • Forklaringen din på hva som har skjedd. Forhold deg til fakta og overlat til oss å vurdere ansvar og skyld.
  • Bilder av skaden.
  • Kontaktinformasjon til motparten og eventuelle vitner.

Ikke alle ansvarsskader dekkes, for eksempel dekkes ikke skade på ting som tilhører nærmeste familie. Se vilkårene dine for fullstendig oversikt over hva som ikke dekkes.

Egenandel Det er ingen egenandel.

Logg inn og meld saken

Hold deg oppdatert på reisen

Registrer reisen din i appen, så kommer UD i kontakt med deg hvis det oppstår en krise der du er.

Med Reiseklar-appen fra Utenriksdepartementet kan du holde deg oppdatert om reiseråd, sikkerhetssituasjonen og andre relevante opplysninger om nesten 200 land.