Hopp til innhold

Tilbake på jobb

Har du ansatte som er sykmeldt, kan det være vanskelig å vite hvordan du kan hjelpe dem best mulig. Tjenesten Tilbake på jobb kan brukes allerede etter 3 ukers sykmelding.

Gode samtaler om hva som skal til

Hvem får tilbudet?

Vi tilbyr tjenesten til bedrifter som har en av disse hos Gjensidige:

  • personalforsikring
  • uførepensjon
  • over 2 % sparing på tjenestepensjon

Sykefravær og uførhet er kostbart for bedrifter, både i form av tapt produktivitet og økte utgifter. Uansett bransje, kan lange fravær påvirke effektiviteten og lønnsomheten betydelig. 

I tjenesten Tilbake på jobb ser vi hele mennesket. Det handler ofte om å finne løsninger på sammensatte problemer.

En jobbveileder fra Unicare snakker med den ansatte om hva som skal til for å kunne jobbe på tross av helseplager. Fysioterapeut eller psykolog kan også kobles på etter behov.

Tjenesten leveres av Unicare, og Gjensidige får ikke innsyn i opplysninger om den som er sykmeldt.

 

Slik hjelper vi dere

Først et felles bilde

Målet er å gjøre det lettere for den ansatte å komme tilbake til jobb.

  1. Den ansatte har to kartleggingssamtaler med jobbveileder og fysioterapeut eller psykolog fra Unicare. Der danner de seg et felles bilde av utfordringer og muligheter. Videre følger en samtale med ansatt, leder og fagperson fra Unicare, og eventuelt med NAV. Gjensidige betaler for disse tre første samtalene.  
  2. Deretter får bedriften en rapport med råd og tiltak om hva som kan gjøres på arbeidsplassen. Rapporten deles i samråd med den ansatte.

 

Videre oppfølging

Den ansatte kan få videre oppfølging hvis det trengs. Denne oppfølgingen er valgfri og foregår over video eller telefon.

  • Oppfølgingsfasen kan bestå av 10-20 konsulatasjoner, avhengig av behov. Minimum to konsultasjoner skal foregå med leder.
  • Prisen er 1 250 kroner per time, og er rabattert for våre kunder. 

Kontaktpunktene kan bestå av

  • samtaler med jobbveilederen
  • veiledning fra en fysioterapeut eller en psykolog
  • samtale med arbeidsgiveren for å legge en plan med felles mål
  • digitalt treningstilbud
  • eventuell kontakt med NAV eller andre