Hopp til innhold
Familie foran inngangsdøren til huset sitt.

Hus Smart – Husforsikring med boligalarm

Hus Smart er en husforsikring som dekker skader på boligen din, samtidig som den inkluderer boligalarm hvor du kan velge om du vil ha innbruddsalarm i tillegg til vann- og brannalarm.

Fordeler med Hus Smart

Alarm med utrykning 24/7

Fast lav månedspris på alarm

Ingen bindingstid

8 000 kr mindre i egenandel ved brann- og innbruddskader

Mor og sønn sitter i stuen og spiller brettspill.

Hva er Hus Smart?

Hus Smart er husforsikring med alarm tilkoblet alarmstasjon. Hvis alarmen utløses, varsles både du og alarmstasjonen, og nødetat ved behov. Du har full kontroll over alarmsystemet i Hus Smart-appen. Når du kjøper husforsikring, kan du velge om du vil ha innbruddsalarm i tillegg til vann- og brannalarm.

Vann- og brannalarm

Dette er grunnpakken som består av vann- og brannalarm. Komponentene monterer du enkelt selv.

160 kr/mnd

Vann- og brannalarm sammen med mobiltelefon som viser Hus Smart-appen
4 x røykvarslere

Hvis det begynner å brenne varsles du med lyd, varsel i Hus Smart-appen og alarmstasjonen sender brannvesen ved behov. 

  • Seriekoblet. 
  • Optisk detektering av ulmebrann.
  • Enkelt å skru av lyden hvis alarmen går.
  • Trådløse, med opptil 7 års batterilevetid. 
  • Hver røykvarsler dekker 50 m2. Du bør ha minst en røykvarsler i hver etasje.

Hvis du er medlem av BOB, DNT, Finansforbundet, NAF, Tekna eller et YS-forbund, får du én ekstra røykvarsler hvis du ringer oss på 915 03 100 og kjøper Hus Smart.

1 x vannsensor

Vannsensoren varsler deg i Hus Smart-appen når den oppdager vann. Ved en vannlekkasje vil alarmstasjonen kontakte deg og bekrefte eller avkrefte alarmen. 

  • Vannsensoren har fire "følere" på undersiden som oppdager vannlekkasje.  
  • Innebygget temperaturmåler. 
  • Trådløs, med opptil 5 års batterilevetid. 

Vannsensoren bør plasseres steder som er utsatt for vannlekkasje; under kjøkkenvasken, ved oppvaskmaskin, ved varmtvannsbereder eller ved andre hvitevarer som er tilkoblet vann.

1 x alarmsentral

Hvis en alarm utløses, sender alarmsentralen varsling til Hus Smart-appen og alarmstasjonen. 

  • Kobles til internett via WiFi eller med kabel. Har i tillegg back-up simkort med 4G om nettet er nede.
  • Inkluderer reservebatteri med 12 timers levetid, i tilfelle strømmen går. 
  • Inkluderer sabotasjesikring. Det vil si at du og alarmstasjonen får beskjed hvis alarmen blir forsøkt koblet fra.
  • Kan skjules bak et møbel eller inni et skap så lenge det ikke er av metall eller glass.
Hus Smart-appen

Med Hus Smart-appen får du full kontroll over alarmsystemet.

  • Få varsel med en gang en alarm utløses.
  • Slå av og på alarmen direkte i appen, uansett hvor du er.
  • Velg når alarmen automatisk skal slå seg av eller på, for eksempel at alarmen alltid slås av når du nærmer deg huset ditt.
  • Legg til flere brukere. 
  • Bruk Hus Smart-appen til å fjernstyre Yale Doorman.
  • Ta i bruk Hus Smart-funksjonalitet på Apple Watch-en din.

Les mer om hvordan du bruker Hus Smart-appen.

Mulighet for å bestille installasjon

Du kan enkelt installere røykvarslere og vannsensor selv. Ønsker du likevel å få installatør til å montere komponentene for deg, koster det 1 850 kroner. Du kan bestille montering ved å ringe oss på 915 03 100

Les om hvordan du installerer alarmsentral, røykvarsler og vannsensor.

Vann-, brann- og innbruddsalarm

I tillegg til grunnpakken med vann- og brannalarm får du full sikring mot innbrudd. 

359 kr/mnd

Vann-, brann- og innbruddsalarm med alarmskilt.

 

1 x betjeningspanel 

Det brukervennlige panelet plasseres ved inngangsdøren og lar deg enkelt skru av og på alarmen. 

  • Alarmen skrus av og på med en personlig kode eller kodebrikke (inkluderer 2 kodebrikker).
  • Kan styres via Hus Smart-appen. 
  • Inkluderer sabotasjesikring. Det vil si at du og alarmstasjonen får beskjed hvis alarmen blir forsøkt koblet fra. 
  • Trådløs, med opptil 2 års batterilevetid.
1 x sirene

Sirenen brukes for å varsle med lyd dersom en alarm utløses.

  • Valgfri varighet på lyden.
  • Valgfritt volum med desibel på mellom 80 og 98.
  • Valgfritt hvilke detektorer som skal aktivere sirenen.
  • Trådløs, med opptil 5 års batterilevetid.
1 x bevegelsessensor med kamera

Blir det oppdaget bevegelse i huset når alarmen er slått på, tar kameraet raskt bilder. Bildene sendes umiddelbart til Hus Smart-appen og til alarmstasjonen som bruker bildene for å se om det brenner eller er innbrudd.  

  • Tar bilder innen 9 sekunder hvis det blir oppdaget bevegelse.  
  • 12 meters rekkevidde. 
  • Tar bilder hvis røykvarsler eller magnetkontakt utløser alarm. 
  • Tilpasset hjem med kjæledyr. Hvis hunden eller katten din tusler rundt i stuen, tas det ikke bilder. 
  • Med oppløsning på 640 x 480 og infrarød stråling, tas det gode bilder både dag og natt. 
  • Innebygget temperaturmåler.  
  • Trådløs, med opptil 4 års batterilevetid.  
  • Det tas ikke videoopptak, og REDGO har ikke tilgang til å ta bilder med kameraet.
2 x magnetkontakter

Magnetkontaktene varsler deg umiddelbart i Hus Smart-appen og med lyd gjennom en sirene dersom kontakten brytes. Hvis ikke alarmen slås av innen 1 minutt, varsles alarmstasjonen. De sender vekter og kontakter politiet hvis det er behov for det.

  • Nok til å dekke 2 ytterdører eller vinduer.
  • Innebygget temperaturmåler. 
  • Trådløs, med opptil 7 års batterilevetid. 
Klistremerker og skilt

Alarmsystemet kommer med skilting utendørs som bidrar til å holde potensielle tyver unna. Installatøren sørger for at både skilt og klistremerker er godt synlig på huset.

Kostnadsfri installasjon

Innbruddsalarmen monteres av en installatør uten ekstra kostnad. Installatør sørger for at boligen din blir sikret på best mulig vis.

Hva koster Hus Smart?

Totalprisen avhenger av huset som skal forsikres, men du betaler en fast lav pris for alarmtjenestene. Alt kommer samlet på én faktura.

  • Vann- og brannalarm: 160 kr/mnd
  • Vann-, brann- og innbruddsalarm: 359 kr/mnd 

Trenger du ekstra komponenter?

Ta kontakt med oss på 915 03 100 om du ønsker å bestille ekstra komponenter. Hvis du er usikker på hva du trenger, så kan vi finne ut av det sammen. 

Hva koster det?

Du betaler en engangssum for leie av ekstra komponenter. Hvis komponentene går i stykker eller må oppgraderes, erstatter vi dem.  Månedsprisen på forsikringen vil ikke endres om du bestiller flere komponenter.

Familie på fire sitter på trappa utenfor huset sitt og prater sammen.

Hva dekker husforsikringen?

Husforsikringen dekker skader på selve bygningen og det som er fastmontert i boligen. Les mer om Hus Pluss og Hus.

Integrasjon med Yale Doorman

Det er mulig å koble alarmen med Yale Doorman. Da får du tilgang til dørlåsen via Hus Smart-appen.

Trygghet 24/7

Far og sønn leker sammen i stuen.

Alarmstasjonen er bemannet av REDGO (tidligere Falck). REDGO har et landsdekkende nettverk av erfarne vektere og har rask responstid.

Dette skjer om alarmen utløses

  • Ved brann: Hvis flere røykvarslere utløses samtidig, kontaktes alarmstasjonen umiddelbart. Hvis bare en alarm utløses, og du ikke slår den av, vil alarmstasjonen ringe deg for å høre om det har skjedd noe. Ved behov sender de vekter og kontakter brannvesenet.
  • Ved vannlekkasje: Hvis vannsensoren utløser alarm og du ikke slår den av, vil alarmstasjonen ringe deg for å høre om det har skjedd noe.
  • Ved innbrudd: Hvis bevegelsessensoren på kameraet eller en av magnetkontaktene utløser en alarm og du ikke slår den av, vil alarmstasjonen ringe deg for å høre om det har skjedd noe. Ved behov sender de vekter og kontakter politiet.
  • Ved falsk alarm: Det koster deg ingenting hvis vekter eller nødetat rykker ut til falsk alarm, for eksempel hvis du har svidd maten.

Ofte stilte spørsmål om Hus Smart

Er det bindingstid på forsikringen Hus Smart?

Nei, du kan når som helst si opp forsikringen uten ekstra kostnad. Dette gjør du ved å ringe oss på 915 03 100.

Hvem har innsikt i opplysninger om meg?

Det er viktig for oss at opplysningene dine er sikre. Vi vil bare samle inn nødvendige opplysninger. Dette innebærer:

  • Gjensidige vil ha innsikt i hvorvidt systemet ditt er installert og oppkoblet. Dette fordi det er et krav i forsikringen. 
  • Alarmstasjonen (REDGO) vil kontinuerlig få nødvendige signaler fra systemet for å kunne agere på alarmer og feilmeldinger.
  • Alarmstasjonen (REDGO) får bare tilsendt bilder fra alarmsystemet når en alarm utløses. Det tas ikke videoopptak. REDGO har ikke tilgang til å ta bilder med kameraet.
  • Ajax, som produserer komponentene, har blant annet tilgang på nødvendig informasjon om deg som navn, epostadresse og telefonnummer. For mer detaljert informasjon, se  Personvern for Hus Smart.
Jeg har alarm gjennom et annet selskap, hva skal jeg gjøre med den? 

Uavhengig av om du kjøper vann- og brannalarm eller vann-, brann- og innbruddsalarm vil installatør komme hjem til deg og demontere det gamle utstyret ditt kostnadsfritt. Vi kan også hjelpe deg med å si opp avtalen med alarmselskapet. Kontakt oss på 915 03 100, så hjelper vi deg.

Får jeg rabatt med Hus Smart?

Du får sikkerhetsrabatt på husforsikringen enten du velger vann- og brannalarm eller vann-, brann- og innbruddsalarm. Kjøper du innboforsikring samtidig, får du rabatt på denne også.

Kan jeg ha innbruddsalarm fra Gjensidige uten å ha husforsikring hos dere?

Nei, det er bare Gjensidigekunder med husforsikringen Hus Smart som kan ha innbruddsalarmen vår.

Hva skjer hvis jeg ikke får til å installere sensorene selv eller har gjort det feil?

Det er viktig at utstyret installeres etter brukerveiledningen som følger med. Dersom du er usikker på noe eller ønsker å bestille installasjonshjelp, kan du ringe oss på 915 03 100

Når begynner jeg å betale for alarmtjenesten?

Betaling for alarmtjeneste vil starte på forsikringens startdato, det vil si den datoen du velger at forsikringen skal gjelde fra. Totalprisen på forsikringen avhenger av huset som skal forsikres, men du betaler en fast lav pris for alarmtjenestene. Alt kommer samlet på én faktura.

Hva skjer hvis jeg ønsker å si opp Hus Smart-forsikringen?

Du kan enkelt logge inn og si opp forsikringen. Da vil du bli bedt om å sende tilbake komponentene. Returen er kostnadsfri og du vil få tilsendt en fraktetikette på e-post.

Hvis du har innbruddsalarm, kontakter vi deg for å avtale tid for kostnadsfri demontering.

Demontering av vann-, og brannalarm er enkelt å gjøre selv. Ønsker du likevel hjelp, kan du ringe oss på 915 03 100. Det koster 1 850 kroner for hjelp med demontering av vann- og brannalarm.

 

Kan jeg endre eller si opp bare alarmtjenesten, men beholde husforsikringen? 

Du kan velge å si opp kun alarmtjenesten og beholde husforsikringen din hos oss. Du kan endre fra full innbruddssikring til kun vann- og brannalarm, og motsatt.

Logg inn for å endre eller si opp alarmtjenesten, eller ta kontakt med oss på 915 03 100. Ved å ha alarm tilknyttet vekter får du rabatt på husforsikringen. Denne rabatten mister du om du sier opp alarmtjenesten.   

Er det utrykning med vekter i hele Norge?

Det er Avarn Security som rykker ut dersom noe skulle skje. De har holder til i store deler av landet og har flere samarbeidspartnere der det er behov for det. Men vektertjenesten dekker dessverre ikke hele Norge. Lurer du på om de rykker ut der du bor eller ønsker å vite hvilket selskap som har ansvar for utrykningen, kan du ringe oss på 915 03 100.

Hvis vi ikke har dekning for utrykning med vekter i ditt område vil Hus Smart likevel passe på døgnet rundt. Alarmstasjonen vil varsle deg ved hendelser og brannvesenet vil bli kontaktet ved brann. Du vil også selv ha kontroll via Hus Smart-appen.

Kan innbruddsalarmen være på om natten når man er hjemme? 

Alarmen har skallsikring, også kalt nattsikring, som betyr at du kan bevege deg fritt i huset samtidig som boligen er sikret mot innbrudd.

Alarmen har også fullsikring som betyr at hele huset er sikret mot innbrudd. Alarmen går om noen bryter seg inn, eller om det oppdages bevegelse inne. Bevegelse fra kjæledyr utløser ikke alarm. 

Installatør vil gå gjennom alle funksjonene med deg og vise deg hvordan de virker. Dere vil også bli enige om hvilken sikring som er best for boligen din og behovene dine.

Hva skjer hvis jeg vil beholde husforsikringen, men skal flytte i ny bolig?

Hvis du flytter til en ny bolig må du kjøpe en ny husforsikring og få nytt utstyr installert. Kontakt oss på 915 03 100, så hjelper vi deg. Dersom kjøper av boligen du flytter fra vil beholde utstyret kan de det. Gi beskjed til oss, så kontakter vi ny eier.

Full kontroll med Hus Smart-appen

Få full kontroll over alarmsystemet i Hus Smart-appen. Last ned appen og bruk den for å enkelt montere og styre alarmen.

Les mer om hvordan du bruker Hus Smart-appen.

Kvinne scanner en QR-kode inni røykvarsleren for å legge den til i Hus Smart appen.

Kjøp Hus Smart

Gode rabatter og fordeler

Et kjærestepar leier hender i en park. En av dem holder en hund i bånd.

Vi har Norges mest fornøyde forsikringskunder!

Lurer du på hvilket forsikringsselskap det er best å være kunde i? Ifølge flere tester er det vi som har de mest fornøyde kundene.