Hopp til innhold

Hus Smart – Vår beste husforsikring med boligalarm

Hus Smart inkluderer brann- og vannalarm og du kan legge til innbruddsalarm om du ønsker. Skreddersydd trygghet for deg og de du er glad i.

Husforsikring og boligalarm i ett

Gir ekstra trygghet og er praktisk og rimeligere enn andre alternativer

Alarmstasjon i beredskap 24/7

Alarmstasjonen er døgnåpen og nødetat eller vekter rykker ut raskt ved behov

Full oversikt i appen

Full oversikt og varslinger fra systemet direkte på mobilen

Husforsikringen som holder øye med hjemmet for deg

Med husforsikringen Hus Smart og tilknyttet app får du ekstra trygghet i hverdagen. Med en svært god husforsikring som også inkluderer brann-, vann-, og valgfri innbruddsalarm blir både du og alarmstasjonen varslet om noe skulle skje.

Du kan enkelt installere røykvarslere og vannsensoren selv. Om du ønsker innbruddsalarm sender vi en installatør kostnadsfritt. 

Innbruddsalarm og brann- og vannalarm
Brann- og vannalarm

Inkluderer:

  • 4 røykvarslere
  • 1 vannsensor
  • 1 alarmsentral
  • Hus Smart app

Det er seriekobling mellom alle de FG-godkjente røykvarslerne med optisk detektering av ulmebrann. Om det skulle oppstå brann varsler brannalarmen med lyd, du får varsel i appen og alarmstasjonen vil kontakte deg for eventuell utrykning med brannvesen. 

Vannsensoren varsler deg i appen når den oppdager vann. Ved en vannlekkasje vil alarmstasjonen kontakte deg og vannskaden dekkes. Ekstra røykvarslere eller vannsensorer kan kjøpes separat og øker ikke månedsprisen. Du kan sende oss en mail på hus-smart@gjensidige.no for å kjøpe flere.

Alarmstasjon i beredskap døgnet rundt

REDGO bemanner alarmstasjon døgnet rundt med umiddelbar respons for alle som har Hus Smart.

REDGO (tidligere Falck) eies av Gjensidige.

Innbruddsalarm (valgfri)

Inkluderer:

  • 1 bevegelsessensor med kamera
  • 1 betjeningspanel med integrert sirene
  • 2 magnetkontakter til dør eller vindu

Innbruddsalarm tilpasses boligen din og ditt behov. Alarmsystemet med skilting utendørs bidrar til å holde potensielle tyver unna, men skulle det skje et innbrudd vil alarmsystemet utløses og en vekter blir sendt til boligen din.

Hva koster Hus Smart?

Hus Smart med brann- og vannalarm koster kun 160 kr ekstra per måned sammenlignet med vår nest beste husforsikring Hus Pluss. Det betyr at du får mye for pengene. Om du også ønsker innbruddsalarm vil forsikringen koste 359 kroner ekstra sammenlignet med Hus Pluss.

For å få vite akkurat hva totalprisen blir for huset ditt, kan du bli oppringt og få et tilbud.

Hva dekker Hus Smart?

Forsikringen dekker det samme som Hus Pluss, og i tillegg får du røykvarslere, vannsensor og utrykning. Du kan velge å legge til innbruddsalarm også.

Brann-, vann- og naturskader

For bygningen og hagen:

Vi dekker brann- og naturskader med ubegrenset sum. I tillegg dekkes vannskader etter styrtregn hvis det har oppstått en flomlignende situasjon. Hvis du har fastmontert brygge tilknyttet eiendommen, dekkes brann og naturskader på denne med inntil 100 000 kroner.

Fullverdigaranti

Når huset skal repareres eller gjenoppbygges etter en skade, garanterer vi å betale alle kostnader uansett hvor nedslitt huset var før skaden. Dette betyr at du får samme erstatningssum uansett om huset er gammelt eller nytt.

Nytt hus ved totalskade

Totalskadet betyr at huset er mer enn 75 % skadet, altså så skadet at det ikke er mulig eller hensiktsmessig å reparere det. Hvis huset blir totalskadet vil forsikringen dekke at det som står igjen av huset blir revet, og det blir bygget et nytt hus. Hvis du ønsker det, kan huset bli gjenoppbygget som et miljøvennlig Svanemerket hus.

Skader etter mus og rotter

Vi dekker bekjempelse av mus og rotter, og skade som de har forårsaket

Utleieforsikring

Når du leier ut eller skal leie ut hele eller deler av huset, må du gi beskjed til oss (du kan huke av for dette når du kjøper forsikringen på nett). Da dekker vi skade forårsaket av leietaker, ubetalt husleie i inntil 6 måneder og nødvendige utgifter i forbindelse med utkastelse med inntil 20 000 kroner.

Hvis det oppstår en skade som dekkes av forsikringen og leietakeren din må flytte ut mens vi reparerer skaden, dekker vi alle tapte husleieinntekter.

Om du finner ut at du skal leie ut huset etter at du har kjøpt forsikringen må du gi oss beskjed ved å ringe 915 03 100.

Ombygging for rullestol­bruker

Hvis et medlem av hus­standen blir rullestol­bruker etter ulykkes­skade eller får et barn som er avhengig av rulle­stol på grunn av medfødt funksjonsnedsettelse, dekker vi ombygging av boligen med inntil 250 000 kroner.

Ansvar, rettshjelp og mekling

Vi dekker rettslig erstatnings­ansvar som du har pådratt deg som huseier, for eksempel hvis trampolinen blir tatt av vinden og skader et menneske eller bilen til naboen. Vi dekker rettshjelp og mekling hvis du som eier av huset er part i en tvist, for eksempel med en nabo. For mekling er det ingen egenandel.

Helsehjelp 24/7 – fri bruk av videokonsultasjoner med lege og tilgang på psykolog

I samarbeid med Dr.Dropin, gir tjenesten Helsehjelp 24/7 gir deg og familien din

  • fri bruk av videokonsultasjoner med allmennlege
  • rabatt ved fysisk konsultasjon med allmennlege
  • tilgang på 25 min forebyggende samtale med psykolog (digitalt)
  • rabatt på 45 min konsultasjon med psykolog (fysisk eller digitalt) 
  • oversikt over ventetider ved offentlige behandlingssteder

Les mer om Helsehjelp 24/7.

Råte- og insektsskader

Vi dekker bekjempelse av skadeinsekter, og råte på innvendige deler av tak, vegg og gulv.

Vi dekker ikke råteskader på dører, vinduer og utvendige vegger og tak.

Følge­skader av håndverks­feil

Hvis en autorisert håndverker gjør en feil som i ettertid fører til skader (følgeskader) på/i huset, er håndverkeren ansvarlig for å reparere feilen og økonomisk ansvarlig for å dekke følgeskader i inntil 5 år. Hvis håndverkeren ikke utbedrer dette, eller er konkurs, vil vi dekke eventuelle følgeskader som oppstår inntil 10 år etter at det opprinnelige arbeidet ble utført.

Bekjempelse av skadeinsekter

Vi dekker kostnader ved bekjempelse av stokk­maur, vegge­dyr, hus­bukk, stripet bore­bille, kakerlakk og andre skade­insekter. Med bekjempelse menes reduksjon eller utryddelse.

Skade på våtrom

Vi dekker skader på u­tett våt­rom i inntil 10 år, forutsatt at arbeidet er gjennom­ført av autorisert hånd­verker.

Følgeskader etter utett tak/vegg

Hvis du får en lekkasje fra tak eller vegger, dekker vi de innvendige skadene, men ikke reparasjon av selve taket eller veggen. Du har selv ansvar for å vedlikeholde tak og vegger slik at det ikke oppstår lekkasjer.

4 røykvarslere

Du mottar 4 FG-godkjente røykvarslere med seriekobling. Oppstår det brann varsles du med lyd, varsel i app og alarmstasjonen sender brannvesen ved behov.

1 vannsensor

Vannsensoren varsler deg i appen ved vann slik at du har mulighet til å forhindre vannlekkasje. Ved vannlekkasje kontakter alarmstasjonen deg og vannskaden dekkes.

Utrykning ved brann, vann eller innbrudd

REDGO bemanner alarmstasjonen døgnet rundt med umiddelbar respons for alle som har Hus Smart.

Innbruddsalarm (valgfri)

Innbruddsalarmen kan tilpasses boligen din og behovet ditt. Dersom det skjer et innbrudd vil alarmsystemet utløses og en vekter blir sendt til boligen din.

Detaljer

Egenandel

Egenandel er den delen av kostnaden du selv betaler ved skade. Standard egenandel for husforsikring er 8 000 kroner.

Du kan velge egenandel fra 8 000 til 20 000 kroner når du kjøper forsikringen. Velger du høyere egenandel, får du billigere forsikring.

Det er 10 000 kroner i egenandel for misligholdt utleie, og skadeverk utført av leietaker.

Varsel om uvær på SMS

I forkant av store hendelser og uvær sender vi varsel på SMS til kunder i utsatte områder.  SMS-varselet sendes til deg som har forsikret bil, bygg, hus og/eller hytte hos oss. Målet er å hjelpe deg med å unngå skader og forhindre praktiske problemer som kan oppstå på grunn av uværet.

Les mer om uværsvarsling
Beredskap ved store hendelser som uvær og flom

Er det meldt uvær eller flom, er vi i beredskap og gjør alt vi kan for å hjelpe kundene våre med å begrense skader. Vi har en egen beredskapsplan som sikrer at vi er godt rustet til å håndtere ekstra belastning både før, under og etter slike hendelser.

Døgnåpen telefon

Vi er tilgjengelige på telefon både i og utenfor arbeidstid når store hendelser pågår.

Er mange berørt av hendelsen, vil takst- og storskademiljøet vårt være tilgjengelig på plassen for å veilede og støtte de som er rammet.

Leverandørnettverk med førsteprioritet

Gjensidige har et eget leverandørnettverk som gir kundene våre førsteprioritet ved store hendelser. Leverandørene vil være på plass for å sette i gang skadebegrensende tiltak, avdekke skadeårsak og gi en foreløpig vurdering av skadeomfanget.

Svanemerket hus

Har du husforsikring hos oss og huset ditt får en totalskade, gjenoppretter vi det til et Svanemerket hus dersom du ønsker det. Bedre for lommeboka di og bedre for kloden vår

Et svanemerket hus har

  • lavt energiforbruk både i ferdig bygg og i byggematerialer
  • godt inneklima med god ventilasjon og isolering, samt et lavt energibehov
  • energimerkede hvitevarer
  • strenge kjemikaliekrav
  • strenge krav til bærekraftig sertifisert tre
  • høy byggteknisk kvalitet gjennom kontroll av en uavhengig tredjepart
  • god mulighet for gjenbruk av byggematerialer, noe som er viktig for sirkulær økonomi og mindre forbruk av naturressurser
  • radonsikker konstruksjon

Du kan lese mer på Svanemerket sine nettsider.

Strenge krav til prosjektledelse og valg av materialer vil kunne medføre ekstra kostnader, og disse kostnadene dekkes med inntil 250 000 kroner, noe som vil være mer enn nok for de aller fleste hus.

Ofte stilte spørsmål om Hus Smart

Er det bindingstid på forsikringen Hus Smart?

Nei, du kan når som helst si opp forsikringen uten ekstra kostnad. Dette gjør du ved å ringe oss på 915 03 100.

Hva gjør jeg dersom jeg ønsker flere røykvarslere eller vannsensorer?

Ta kontakt med oss på hus-smart@gjensidige.no, og gi beskjed om hvilke komponenter du ønsker fler av og hvor mange.

Månedsprisen på forsikringen vil ikke øke om du kjøper flere og du betaler kun en engangssum for nye alarmkomponenter. Engangssummen inkluderer eventuell montering. 

Du leier alle alarmkomponentene av oss. Det betyr at om noe skulle gå i stykker eller må oppgraderes, har vi ansvaret for å reparere eller erstatte komponenter.

Kan jeg ha innbruddsalarm fra Gjensidige uten å ha husforsikring hos dere?

Nei, det er kun Gjensidigekunder med husforsikringen Hus Smart som kan ha innbruddsalarmen vår.

Hva skjer hvis sensorene utløses?

Ved brann:  Dersom røykvarsleren utløses vil de varsle med en høy lyd og du får varsel på telefonen. Det går umiddelbart signal til alarmstasjonen. Alarmstasjonen vil kontakte deg for å bekrefte eller avkrefte alarmen. Får de ikke kontakt med deg, vil vi rykke ut med vekter og varsle brannvesenet.

Ved vann:  Dersom vannsensoren utløses vil du få et varsel på telefonen. Om vannsensoren ikke deaktiveres vil vi kontakte deg for å bekrefte eller avkrefte alarmen og avtale videre tiltak.

Ved innbrudd:  Dersom innbruddssikringen utløses vil du bli varslet lokalt med en høy lyd gjennom en sirene, samt motta varsel på telefonen. Om innbruddssikringen ikke deaktiveres innen 60 sekunder vil vi kontakte deg for å bekrefte eller avkrefte alarmen. Om du ikke er hjemme eller tar telefonen vil en vekter komme til boligen din.

Hvem har innsikt i opplysninger om meg?

Det er viktig for oss at opplysningene dine er sikre. Vi vil kun samle inn nødvendige opplysninger. Dette innebærer:

  • Gjensidige vil ha innsikt i hvorvidt systemet ditt er installert og oppkoblet. Dette fordi det er et krav i forsikringen. 
  • Alarmstasjonen (REDGO) vil kontinuerlig motta nødvendige signaler fra systemet for å kunne agere på alarmer og feilmeldinger.
  • Alarmstasjonen (REDGO) får kun tilsendt bilder fra alarmsystemet når en alarm utløses. Det tas ikke videoopptak. REDGO har ikke tilgang til å ta bilder med kameraet.
  • Ajax, som produserer komponentene, har blant annet tilgang på nødvendig informasjon om deg som navn, epostadresse og telefonnummer. For mer detaljert informasjon, se  Personvern for Hus Smart.
Hvor produseres komponentene?

Komponentene produseres i Ukraina og er av høy kvalitet. 

Hva skjer hvis jeg vil beholde husforsikringen, men skal flytte i ny bolig?

Hvis du flytter til en ny bolig må du kjøpe en ny husforsikring og få nytt utstyr installert. Kontakt oss på 915 03 100, så hjelper vi deg. Dersom kjøper av boligen du flytter fra vil beholde utstyret kan de det. Gi beskjed til oss, så kontakter vi ny eier.

Hva skjer hvis jeg ønsker å si opp forsikringen min?

Om du velger å si opp Hus Smart-forsikringen din vil du bli bedt om å sende tilbake sensorkomponentene. Returen er kostnadsfri og du vil motta en fraktetikette på mail. Om du har utvidet med innbruddsalarm kan du bestille en installatør for kostnadsfri demontering.

Hvilke sensorer får jeg med innbruddsalarmen og må jeg installere disse selv?

Komponentene som følger med innbruddsalarmen tilpasses boligen din og behovet ditt. Installasjon av innbruddssikringen er kostnadsfri og gjennomføres av en sertifisert montør. Ring oss på 915 03 100, så får du rådgivning tilpasset boligen din.

Hva skjer hvis jeg ikke får til å installere sensorene selv eller har gjort det feil?

Det er viktig at utstyret installeres i henhold til brukerveiledning som følger med. Teknisk support gis på telefon 24 24 06 18, men du kan også bestille installasjonshjelp ved å sende en e-post til hus-smart@gjensidige.no.

Last ned Hus Smart-appen

Appen gir deg varsler og full oversikt

Gode rabatter og fordeler

Mor og datter sitter på trappa utenfor huset. De smiler og holder en kaffekopp

Vi har Norges mest fornøyde forsikringskunder!

Lurer du på hvilket forsikringsselskap det er best å være kunde i? I følge flere undersøkelser er det vi som har de mest fornøyde kundene.