Hopp til innhold
Familie går ute i nabolaget sitt. Et hus synes i bakgrunnen.

Skademelding for hus og hytte

Du kan raskt og enkelt melde skade på hus og hytte på nett. Her finner du mer informasjon og ofte stilte spørsmål.

Slik melder du skaden

Haster det?

Husk at du kan ringe oss hele døgnet på 915 03 100 dersom det gjelder en hastesak, for eksempel en større skade på huset ditt.

Har du en akutt vannskade?

Dersom du har en akutt vannskade eller vannlekkasje hvor vannet renner, må du

  1. Stenge av vann (stoppekran). Ring en rørlegger for hjelp hvis du ikke får stoppet vannet. Dette dekker vi i etterkant hvis skaden er dekket av forsikringen.
  2. Ta sikringen i etasjer som har vært oversvømt.
  3. Flytt løse gjenstander og tørk opp vann.
  1. Logg inn, velg Hus eller Hytte og fyll inn skjemaet. 
  2. Servicepartneren vår tar kontakt med deg senest neste arbeidsdag for å avtale neste steg i skadesaken.  
  3. Om skaden er dekket, betaler vi for reparasjonen minus egenandelen.

Du kan når som helst skrive til skadebehandleren din og laste opp dokumenter ved å logge inn – også hvis en pågående sak står som ferdigbehandlet.

Gjelder det en ny skadehendelse, kan du melde inn en ny skade 

Melde skade på andre forsikringer

Ofte stilte spørsmål

Er skaden eller tapet dekket?

Du trenger ikke å vite om skaden dekkes før du registrerer skadesaken. Mange ønsker svar på om skaden er dekket i forkant, men det kan vi svare bedre på etter at saken er meldt til oss. Skulle det vise seg at skaden ikke dekkes, vil ikke det ha noe å si for kundeforholdet ditt.

Ønsker du likevel å sjekke hva som dekkes kan du logge inn, velge forsikringen din og se forsikringsvilkårene dine.

Hva har jeg i egenandel?

Hvis du ikke har gjort avtale om forhøyet egenandel, er standard egenandel 6 000 kroner for husforsikring og hytteforsikring, og  4 000 kroner for innboforsikring. Standard egenandel for Innbo Pluss er 2 000 kroner.

For å se hva som gjelder for deg logger du inn, velger forsikringen du vil sjekke og "Forsikringsvilkår".

Hvem reparerer skaden?

Gjensidige har inngått avtaler med lokale firmaer/entreprenører som tar seg av nødvendige reparasjoner etter en skade. Dette sikrer deg god kvalitet og en rask reparasjonsprosess.

Du kan selvfølgelig bruke andre firmaer du kjenner til for å utføre reparasjonsarbeidet, men vi dekker kun det arbeidet ville kostet om en av de vi har avtale med utførte arbeidet. 

Dersom du selv ønsker å utføre deler av, eller hele, reparasjonen, kan dette gjøres etter nærmere avtale med oss. Skader på bærende konstruksjoner, VVS eller elektriske installasjoner må utføres av autoriserte håndverkere.

Hvor lang er behandlingstiden?

Du blir kontaktet av servicepartneren vår senest arbeidsdagen etter du har meldt saken. Selve behandlingstiden varierer ut ifra hvilken type skadesak du har. Du kan logge inn og følge behandlingen av saken din. Der kan også skrive til skadebehandleren din hvis du har spørsmål eller ekstra informasjon.

Logg inn og se pågående skadesak
Må jeg legge ut penger knyttet til reparasjonen?

Nei, vi gjør direkte opp med håndverkeren, eller sørger for at du har midler til rådighet for å kunne gjøre opp med den som har foretatt reparasjonen.

Ditt eneste utlegg vil være avtalt egenandel eller aldersfradrag

Kan jeg gjøre endringer når en skade repareres?

Ja, du kan gjerne gjøre endringer, for eksempel bytte til et annet type gulv, i forbindelse med reparasjonen. Dersom dette medfører høyere kostnader, dekker du mellomlegget selv.

Hva er fullverdigaranti?

Dette betyr at det ikke foretas noen form for fradrag, selv om gamle bygningsdeler må byttes ut med nye.

Jeg har meld inn saken, men vil legge til informasjon eller laste opp dokumenter. Hva gjør jeg?

Etter at du har meldt saken til oss, kan du laste opp vedlegg og skrive direkte på saken din. Dette er den raskeste måten å komme i kontakt med den som behandler saken på.

Logg inn og oppdater pågående skadesak
Jeg trenger hjelp fra advokat. Dekker forsikringen dette?

Ja, forsikringen dekker mekling eller rettslige utgifter. 

Les mer om rettshjelp
Dekkes erstatningsansvar hvis jeg har skadet en annen person eller andres eiendeler?

Husforsikringen dekker erstatningsansvar du pådrar deg som huseier etter å ha skadet en annen person eller andres eiendeler. For eksempel dekkes skader etter et takras, eller skader etter løse gjenstander som blåser bort fra boligen.

For at vi skal kunne behandle saken din, anbefaler vi at du melder den inn til oss. Motparten kan også melde skaden til sitt eget forsikringsselskap.

Når du inn melder saken, bør du ha dette klart:

  • Din forklaring på hva som har skjedd. Forhold deg til fakta og overlat til oss å vurdere ansvar og skyld. 
  • Bilder av skaden.
  • Kontaktinformasjon til motparten og eventuelle vitner.

Ikke alle ansvarsskader dekkes, for eksempel dekkes ikke skade på ting som tilhører nærmeste familie. Se vilkårene dine for fullstendig oversikt over hva som ikke dekkes.

Egenandel Krav under egenandelen behandles ikke. Egenandelen kan variere, men de fleste har egenandel på 4 000 kroner. Hva som gjelder for deg, kan du finne i vilkårene dine.  

Logg inn og meld saken