Skademelding for innbo
Om tingene dine har blitt skadet eller stjålet, melder du det enkelt på nett. Her får du også svar på ofte stilte spørsmål.
Slik melder du saken
Gjelder det personopplysninger som har kommet på avveie eller ID-tyveri?
Du som har Innbo Pluss, Innbo Ung, Innbo Tekna eller Innbo YS får hjelp gjennom tjenesten Online Trygghet. Samarbeidspartneren vår, Tenerity, kan for eksempel ta tilbake hackede kontoer og slette uønsket innhold fra nettet. Du får hjelpen du trenger ved å ringe Tenerity på 67 57 58 20.
- Logg inn og velg Innboforsikring eller Innbo i Hytte.
- Legg inn hva du ønsker erstatning for.
- Vi ordner resten.
Om du ikke finner innboforsikringen oversikten du kommer til, kan den ligge under husforsikringen din. Hvis du skal melde skade på noe du har forsikret som verdigjenstand, finner du gjenstanden i oversikten når du logger inn.
Har mobilen blitt stjålet?
Reiseforsikringen er best å bruke hvis mobilen din har blitt stjålet. Om du har knust skjermen eller fått en annen skade på mobilen din, bør du melde skaden på innboforsikringen.
Skal du melde skade på verdigjenstandsforsikringen din?
Hvis du har mistet, skadet eller blitt frastjålet en bunad, klokke, PC eller andre gjenstander du har forsikret, kan du melde saken på verdigjenstandsforsikringen din.
Ofte stilte spørsmål
Du trenger ikke å vite om skaden dekkes før du registrerer skadesaken. Mange ønsker svar på om skaden er dekket i forkant, men det kan vi svare bedre på etter at saken er meldt til oss. Skulle det vise seg at skaden ikke dekkes, vil ikke det ha noe å si for kundeforholdet ditt.
Ønsker du likevel å sjekke hva som dekkes kan du logge inn, velge forsikringen din og se forsikringsvilkårene dine.
Ja, de fleste har enten 2 000 kr eller 4 000 kr i egenandel. Hva som gjelder for deg finner du i forsikringsdokumentene dine.
Om erstatningen du har krav på er lavere enn egenandelen, vil du ikke få utbetalt penger i fra oss. Og du må så klart ikke betale noe i egenandel.
Når du har meldt saken på nett, vil vi normalt se på den neste arbeidsdag. Det kan være noe forsinkelse i perioder med stor pågang.
Om du ønsker å se status i saken din, kan du logge inn. Her kan du også skrive til oss og laste opp vedlegg.
Innboforsikringen dekker erstatningsansvar du pådrar deg etter at du, kjæledyret ditt eller andre i husstanden har skadet en annen person eller andres ting når du befinner deg i Norden.
Utenfor Norden er det reiseforsikringen som dekker et slikt erstatningsansvar.For at vi skal kunne behandle saken din kan du melde skaden direkte til oss, eller motparten kan melde saken til sitt forsikringsselskap.
Det er fint om du sender oss- din forklaring på hva som har skjedd. Forhold deg til fakta og overlat til oss å vurdere ansvar og skyld.
- bilder av skaden
- kontaktinformasjon til motparten og eventuelle vitner
Ikke alle ansvarsskader dekkes, for eksempel dekkes ikke skade på ting som tilhører nærmeste familie. Se vilkårene dine for fullstendig oversikt over hva som ikke dekkes.
Egenandel
Egenandelen er 4 000 kroner. Krav under egenandelen behandles ikke.Ja, forsikringen dekker mekling eller rettslige utgifter.
Ringer oss på 915 03100, så hjelper vi deg.
Veihjelp gjelder for deg som har Innbo Pluss, Innbo Ung, YS Innbo og Tekna Innbo.
Veihjelp gjelder ikke i konkurranser og du må være på eller rett i nærheten av offentlig vei.
- Ring politiet (112) hvis du tror du er i fare.
- Reparer stedet – dør, vindu eller annet – der tyven kom inn i huset.
- Anmeld hendelsen til politiet.
- Meld saken til oss.
Alle tyverier og ran skal politianmeldes, og det samme gjelder skadeverk. Du anmelder saken i det landet hendelsen oppsto i.
Ved tap av bank- eller kredittkort må du ta kontakt med banken eller kortselskapet ditt for å få sperret kortet og bestilt nytt.