Hopp til innhold
Et eldre par går på tur langs en fjord.

Meld skade, tap, avbestilling og sykdom på reise

Meld saken raskt og enkelt på nett. Her får du også svar på ofte stilte spørsmål om forsinkelser, bagasje og avbestilling. 

Er du i utlandet og har behov for hjelp? Ring vår døgnåpne alarmsentral på telefon +45 88 24 73 00.

Slik bruker du reiseforsikringen din

  1. Finn frem fødselsnummer for alle det gjelder, og dato for hendelsen.
  2. Logg inn og meld saken. Gjelder det avbestilling, kan du registrere saken når du vet hva du får refundert av reise- eller flyselskap.
  3. Følg saken og skriv til skadebehandleren din.
  4. Vi ordner resten. Det kan ta inntil 4 uker før saken din er behandlet.

Du kan når som helst skrive til skadebehandleren din og laste opp dokumenter ved å logge inn – også hvis en pågående sak står som ferdigbehandlet.

Gjelder det en ny skadehendelse, kan du melde inn en ny skade.

Har du reiseforsikringen gjennom jobb?

Hvis du ikke allerede har lagt til reiseforsikringen, trenger du forsikringsnummeret til arbeidsgiveren din for å melde saken. Det finner du i forsikringsbeviset deres.

Les mer om hva reiseforsikringen dekker

Knust skjermen på mobilen?

Ved knust skjerm eller annen skade på mobilen bør du melde skaden på innboforsikringen, da denne dekker flere typer skader på mobil. Reiseforsikringen er best å benytte ved tyveri. Les mer om mobilskade.

Ofte stilte spørsmål

Reisen måtte avbestilles - hva gjør jeg nå?

Kontakt reisearrangøren først for å avbestille. Når du registrerer saken hos oss, skal du oppgi hva reisen kostet, og hva du har fått tilbake av arrangøren.

Dersom sykdom forhindrer deg fra å reise, må du få legen din til å bekrefte dette.

Avbestilling på grunn av operasjon eller behandling som var planlagt da reisen ble betalt, dekkes ikke

Logg inn og meld saken
Bagasjen har vært borte i 3 uker – hva gjør jeg?

Hvis bagasjen din ikke er kommet til rette etter 3 uker, kan du be flyselskapet om erstatning for tapt bagasje. Vi anbefaler at du gjør dette før du melder saken på reiseforsikringen. Hvis flyselskapet ikke dekker alt, vil vi vurdere erstatning for det som gjenstår.  

Vi erstatter ikke tapt bagasje før den har vært borte i minst 6 uker, fordi vi opplever at bortkommet bagasje stort sett kommer til rette innen den tid. 

Hvis bagasjen kommer til rette etter at vi har utbetalt erstatning, så tilhører den Gjensidige. Bagasjen må da sendes inn til et av våre kontorer, eller du kan beholde bagasjen ved å returnere beløpet vi har erstattet.

Logg inn og meld saken
Forsinket med minst 1,5 time?

Vi dekker nødvendige merutgifter til reise/opphold for å innhente reiserute. Årsaken må være værforhold, teknisk/mekaniske feil, nødlanding eller trafikkuhell.

  • Reise Pluss inntil 25 000 kroner per sikret
  • Reise Ung inntil 25 000 kroner per sikret
  • Student Utland inntil 5 000 kroner per sikret

Ved flyforsinkelse må du kontakte flyselskapet for å se hva du får igjen fra dem, før du registrerer saken hos oss.

Logg inn og se vilkårene dine
Bagasjen min er forsinket eller borte – hva gjør jeg nå?

Om bagasjen blir forsinket eller ikke kommer frem til reisemålet, dekker vi kjøp eller leie av nødvendige klær og utstyr.

Du må kontakte flyselskapets ankomstservice for å få en såkalt PIR-rapport. Denne rapporten må du ha for å få dekket innkjøpene dine, og må være tilgjengelig i forbindelse med saksbehandlingen. Innkjøpene må også dokumenteres, så ta vare på kvitteringene.

Beløpsgrensen varierer mellom forsikringene våre. Logg inn og se hvor mye som dekkes i forsikringsdokumentene dine. Husk at nødvendige medisiner må pakkes i håndbagasjen.

Bagasje som blir borte på vei hjem, dukker gjerne opp igjen. Har du ikke fått bagasjen tilbake i løpet av 6 uker, kan du melde tapet på reiseforsikringen.

Logg inn og se forsikringsdokumentene dine
Hvilke skader må politianmeldes før jeg melder de til dere?

Alle tyverier og ran skal politianmeldes, og det samme gjelder skadeverk. Du anmelder saken i landet hendelsen oppsto i.

Ved tap av bank- eller kredittkort må du ta kontakt med banken eller kortselskapet ditt.

Anmeld saken til politiet
Flyselskapet jeg skal reise med har gått konkurs. Dekker forsikringen avbestilling?

Reiser som avlyses eller kanselleres som følge av konkurs, dekkes ikke av reiseforsikringen. Dette gjelder også tilgodelapper, cashpoints, vouchers eller lignende som går tapt som følge av konkurs.

Hva kan du selv gjøre?

Har du betalt reisen med kredittkort, kan du kontakte kortselskapet for å få refundert beløpet.

Hva dekkes ved streik, kansellerte eller innstilte fly?

Kansellerte og innstilte reiser som skyldes streik, mangel på personale eller fly, dekkes ikke av forsikringen.

Hva kan du selv gjøre?

  • Kontakt flyselskapet eller reisearrangøren for å avklare hva de kan bistå med. Du har krav på å få pengene tilbake for en kansellert reise. Alternativt har du krav på ombooking.
  • Dersom du har bestilt hotell eller leiebil som du ikke får benyttet, må du kontakte hotellet, reisearrangøren eller utleiefirmaet for avbestilling eller ombooking. Dette dekkes ikke av reiseforsikringen.
  • Du kan også kontakte Forbrukerrådet for råd og veiledning, eller kortselskapet dersom reisen er kjøpt med kredittkort.
Dette har du krav på ved flyforsinkelser
Jeg får ikke fornyet passet før reisen. Dekker forsikringen avbestilling?

Dette dekkes ikke av reiseforsikringen. Du har selv ansvaret for å ha nødvendige reisedokumenter i orden.

Hva kan du selv gjøre?

  • Hvis du allerede har bestilt en reise, og ikke rekker å fornye pass eller nasjonalt ID-kort i tide, kan du ta kontakt med reisearrangør eller hotell for å avbestille eller ombooke til et senere tidspunkt. Eventuelle tap må du dekke selv.
  • Ønsker du å bestille en ny reise nå, er det lurt å vente til du har fått fornyet pass eller ID-kort.
Les mer om pass og ID-kort på politiet.no
Hva om jeg ikke rekker flyet fordi det er lange køer på flyplassen?

Forsinkelser grunnet mangel på personell og lange køer dekkes ikke av reiseforsikringen.

Hva må du selv passe på?

  • Du må holde deg oppdatert på hva som gjelder for reisen din – både flyplassene og flyselskapene stiller krav til oppmøtetider.
  • Hvis du likevel ikke rakk flyet, må du kontakte transportør eller reisearrangør for bistand.
Jeg trenger hjelp fra advokat. Dekker forsikringen dette?

Ja, forsikringen dekker mekling eller rettslige utgifter. 

Les mer om rettshjelp
Dekkes erstatningsansvar hvis jeg har skadet noe som tilhører andre?

Reiseforsikringen dekker erstatningsansvar du pådrar deg etter å ha skadet andres ting i forbindelse med reise utenfor Norden. 

For at vi skal kunne behandle saken din, anbefaler vi at du melder den inn til oss. Motparten kan også melde skaden til sitt eget forsikringsselskap.

Når du inn melder saken, bør du ha dette klart:

  • Forklaringen din på hva som har skjedd. Forhold deg til fakta og overlat til oss å vurdere ansvar og skyld.
  • Bilder av skaden.
  • Kontaktinformasjon til motparten og eventuelle vitner.

Ikke alle ansvarsskader dekkes, for eksempel dekkes ikke skade på ting som tilhører nærmeste familie. Se vilkårene dine for fullstendig oversikt over hva som ikke dekkes.

Egenandel Det er ingen egenandel.

Logg inn og meld saken

Hent reisekortet ditt

Med det digitale reisekortet ditt er du godt forberedt når du skal ut å reise. Om noe uforutsett skulle skje, kan du raskt og enkelt komme i kontakt med oss og få hjelp.

Savner du informasjon på denne siden?

Er det informasjon du ikke finner eller synes er uklar? Gi en tilbakemelding og hjelp oss med å gjøre denne siden enda bedre. Det tar kun et par minutter.

Hold deg oppdatert på reisen

Med Reiseklar appen fra Utenriksdepartementet kan du blant annet holde deg oppdatert på sikkerhetssituasjon, reiseråd og andre relevante opplysninger for nær 200 land. Du kan også registrere reisen din slik at UD kan komme i kontakt med deg dersom det oppstår en krisesituasjon der du befinner deg.