Hopp til innhold
Familie på fire sitter på trappa utenfor huset sitt og prater sammen.

Husforsikring

Hos oss kan du være trygg på at du får rask og god hjelp dersom det skulle skje en skade på huset ditt. Husforsikringen dekker skader på selve bygningen og det som er fastmontert i boligen.

Hus Pluss dekker blant annet

Bekjempelse av skadedyr og skadeinsekter

Nytt hus ved totalskade

Skade på våtrom

Hva dekker husforsikringene?

Hva dekker husforsikringene?

Hus Pluss

Den beste og mest kjøpte husforsikringen vår.

Hus

En god husforsikring.

Hva dekker husforsikringene?

Hus Pluss

Den beste og mest kjøpte husforsikringen vår.

Fullverdigaranti

Når huset skal repareres eller gjenoppbygges etter en skade, garanterer vi å betale alle kostnader uansett hvor nedslitt huset var før skaden. Dette betyr at du får samme erstatningssum uansett om huset er gammelt eller nytt.

Brann-, vann- og naturskader

For bygningen og hagen:

Vi dekker brann- og naturskader med ubegrenset sum. I tillegg dekkes vannskader etter styrtregn hvis det har oppstått en flomlignende situasjon. Hvis du har fastmontert brygge tilknyttet eiendommen, dekkes brann og naturskader på denne med opptil 100 000 kroner.

Skader etter mus og rotter

Vi dekker bekjempelse av mus og rotter, og skade som de har forårsaket

Tyveri og hærverk

Vi dekker skader etter innbrudd, tyveri eller hærverk på bygningen eller hagen.

Nytt hus ved totalskade

Totalskade betyr at huset er mer enn 75 % skadet, altså så skadet at det ikke er mulig eller hensiktsmessig å reparere det. Hvis huset blir totalskadet vil forsikringen dekke at det som står igjen av huset blir revet, og at det blir bygget et nytt hus. Hvis du ønsker det, kan huset bli gjenoppbygget som et miljøvennlig Svanemerket hus.

Utleieforsikring

Når du leier ut eller skal leie ut hele eller deler av huset, må du gi beskjed til oss (du kan huke av for dette når du kjøper forsikringen på nett). Da dekker vi skade forårsaket av leietaker, ubetalt husleie i opptil 6 måneder og nødvendige utgifter i forbindelse med utkastelse med opptil 20 000 kroner.

Hvis det oppstår en skade som dekkes av forsikringen og leietakeren din må flytte ut mens vi reparerer skaden, dekker vi alle tapte husleieinntekter.

Om du finner ut at du skal leie ut huset etter at du har kjøpt forsikringen må du gi oss beskjed ved å ringe 915 03 100.

Helsehjelp 24/7 – fri bruk av videokonsultasjoner med lege og tilgang på psykolog

I samarbeid med Dr.Dropin, gir tjenesten Helsehjelp 24/7 gir deg og familien din

  • fri bruk av videokonsultasjoner med allmennlege
  • én kostnadsfri videosamtale med psykolog hver, hvert år
  • fri bruk av digitale selvhjelpsprogrammer
  • 15 % rabatt på fysiske konsultasjoner med allmennlege, psykolog og andre utvalgte helsetjenester
  • oversikt over ventetider ved offentlige behandlingssteder

Les mer om Helsehjelp 24/7.

Ombygging for rullestol­bruker

Hvis et medlem av hus­standen blir rullestol­bruker etter ulykkes­skade eller får et barn som er avhengig av rulle­stol på grunn av medfødt funksjonsnedsettelse, dekker vi ombygging av boligen med opptil 250 000 kroner.

Følgeskader etter utett våtrom

Vi dekker vannskader på tilstøtende rom som følge av utett våtrom. 

Ansvar, rettshjelp og mekling

Vi dekker rettslig erstatnings­ansvar som du har pådratt deg som huseier, for eksempel hvis trampolinen blir tatt av vinden og skader et menneske eller bilen til naboen. Vi dekker rettshjelp og mekling hvis du som eier av huset er part i en tvist, for eksempel med en nabo. For mekling er det ingen egenandel.

Følgeskader etter utett tak/vegg

Hvis du får en lekkasje fra tak eller vegger, dekker vi de innvendige skadene, men ikke reparasjon av selve taket eller veggen. Du har selv ansvar for å vedlikeholde tak og vegger slik at det ikke oppstår lekkasjer.

Skade på våtrom

Vi dekker skader på u­tett våt­rom i opptil 10 år, forutsatt at arbeidet er gjennom­ført av autorisert hånd­verker.

Følge­skader av håndverks­feil

Hvis en autorisert håndverker gjør en feil som i ettertid fører til skader (følgeskader) på/i huset, er håndverkeren ansvarlig for å reparere feilen og økonomisk ansvarlig for å dekke følgeskader i opptil 5 år. Hvis håndverkeren ikke utbedrer dette, eller er konkurs, vil vi dekke eventuelle følgeskader som oppstår opptil 10 år etter at det opprinnelige arbeidet ble utført.

Bekjempelse av skadeinsekter

Vi dekker kostnader ved bekjempelse av stokk­maur, vegge­dyr, hus­bukk, stripet bore­bille, kakerlakk og andre skade­insekter. Med bekjempelse menes reduksjon eller utryddelse.

Råte- og insektsskader

Vi dekker bekjempelse av skadeinsekter, og råte på innvendige deler av tak, vegg og gulv.

Vi dekker ikke råteskader på dører, vinduer og utvendige vegger og tak.

Detaljer om husforsikringen

Egenandel

Egenandel er den delen av kostnaden du selv betaler ved skade.

  • Standard egenandel for husforsikring er 8 000 kroner. Du kan velge egenandel fra 8 000 til 20 000 kroner når du kjøper forsikringen. Velger du høyere egenandel, får du billigere forsikring.
  • Det er 10 000 kroner i egenandel for misligholdt husleie og skadeverk utført av leietaker. Med misligholdt husleie mener vi at leietaker ikke betaler husleien som dere har avtalt.
  • Egenandelen for rettshjelp er 4 000 kroner, pluss 20 % av kostnadene knyttet til saken som advokat, gebyrer og lignende.
Varsel om uvær på SMS

I forkant av store hendelser og uvær sender vi varsel på SMS til kunder i utsatte områder.  SMS-varselet sendes til deg som har forsikret bil, bygg, hus og/eller hytte hos oss. Målet er å hjelpe deg med å unngå skader og forhindre praktiske problemer som kan oppstå på grunn av uværet.

Les mer om uværsvarsling
Beredskap ved store hendelser som uvær og flom

Er det meldt uvær eller flom, er vi i beredskap og gjør alt vi kan for å hjelpe kundene våre med å begrense skader. Vi har en egen beredskapsplan som sikrer at vi er godt rustet til å håndtere ekstra belastning både før, under og etter slike hendelser.

Døgnåpen telefon

Vi er tilgjengelige på telefon både i og utenfor arbeidstid når store hendelser pågår.

Er mange berørt av hendelsen, vil takst- og storskademiljøet vårt være tilgjengelig på plassen for å veilede og støtte de som er rammet.

Leverandørnettverk med førsteprioritet

Gjensidige har et eget leverandørnettverk som gir kundene våre førsteprioritet ved store hendelser. Leverandørene vil være på plass for å sette i gang skadebegrensende tiltak, avdekke skadeårsak og gi en foreløpig vurdering av skadeomfanget.

Svanemerket hus

Har du husforsikring hos oss og huset ditt får en totalskade, gjenoppretter vi det til et Svanemerket hus dersom du ønsker det. Bedre for lommeboka di og bedre for kloden vår.

Et svanemerket hus har

  • lavt energiforbruk både i ferdig bygg og i byggematerialer
  • godt inneklima med god ventilasjon, isolering og et lavt energibehov
  • energimerkede hvitevarer
  • strenge kjemikaliekrav
  • strenge krav til bærekraftig sertifisert tre
  • høy byggteknisk kvalitet gjennom kontroll av en uavhengig tredjepart
  • god mulighet for gjenbruk av byggematerialer, noe som er viktig for sirkulær økonomi og mindre forbruk av naturressurser
  • radonsikker konstruksjon

Du kan lese mer på Svanemerket sine nettsider.

Strenge krav til prosjektledelse og valg av materialer vil kunne medføre ekstra kostnader, og disse kostnadene dekkes med opptil 250 000 kroner, noe som vil være mer enn nok for de aller fleste hus.

Ofte stilte spørsmål

Jeg bor i leilighet. Trenger jeg husforsikring?

Bor du i en leilighet i et sameie eller borettslag er det styret som sørger for felles forsikring på bygningen. Da trenger du ikke husforsikring. For noen rekkehus, tomannsboliger og lignende som ikke er organisert som et sameie/borettslag, kan det være du må ha din egen husforsikring. Husk at du alltid må kjøpe egen innboforsikring.

Hva er forskjellen på husforsikring og innboforsikring?

Husforsikringen dekker skader på selve bygningen. Det inkluderer også tak, vegger og gulv. Innboforsikringen dekker derimot skader på tingene dine i boligen. Det er typisk det du tar med deg når du flytter, for eksempel møbler, sportsutstyr og klær.

Hva dekkes ikke av husforsikringen?
  • Skader oppstått før du kjøpte forsikringen
  • Utgifter til vedlikehold og slitasje
  • Utgifter til skadeforebyggende arbeid
  • Riper, hakk, merker og annen bruksslitasje
  • Skade som skyldes kjæledyr
  • Setningsskader
  • Svimerker og gnistskader som ikke skyldes brann
  • Snø og istyngde på drivhus og utestuer av glass
Hva er prisen på husforsikring?

Prisen på husforsikringen varierer. For å gi deg riktig pris må vi blant annet vite hvor gammelt huset er og hvor du bor. Du kan enkelt sjekke pris på husforsikring for huset ditt.

Prisen blir lavere hvis du velger en høyere egenandel.

Du får rabatt hvis du har

  • brann- og innbruddsalarm
  • lekkasjestopper
  • klimatilpasset hus

Les mer om hvordan du får billigere husforsikring

Sjekk pris og kjøp husforsikring
Er varmepumpe dekket?

Ja. De fleste varmepumper er integrert/fastmontert i bygningen og omfattes derfor av husforsikringen for deg som bor i hus eller sameiet/borettslagets felles bygningsforsikring for deg som bor i leilighet. Typiske skader som vanligvis dekkes på varmepumper er kortslutning, brann, lynnedslag og overspenning. 

Produktfeil og slitasjeskader på varmepumpen dekkes ikke. Det kan det være lurt å kontakte leverandøren av varmepumpen. Merk at for varmepumper av type væske/vann er ikke energibrønnen omfattet av forsikringen. 

Er solcelleanlegg dekket?

Ja, solceller til privat bruk dekkes av husforsikringen vår. Hvis du har et stort anlegg som produserer mer strøm enn huset bruker i løpet av et år, må du si ifra til oss.

Er frittstående sidebygninger som garasje eller lignende dekket?

Ja, det er de hvis de er registrert i forsikringen din. Dette gjør du når du kjøper forsikringen. Har du allerede kjøpt forsikringen, kan du ringe oss på 915 03 100 eller bli oppringt, så registrerer vi det. Er sidebygningen mindre enn 10 kvadratmeter (BTA) trenger du ikke registrere den. Bygningen vil være omfattet automatisk.

Må jeg si ifra hvis jeg leier ut huset?

Ja, vi må få registrert om du leier ut til andre enn nær familie. (Nær familie regnes som barn, barnebarn, foreldre og besteforeldre). Du huker av for dette når du kjøper husforsikringen. Har du allerede kjøpt forsikringen og skal registrere utleie av huset, kan du ringe oss på 915  03 100.

Trenger jeg byggeforsikring?

Husforsikringen vår inkluderer byggeforsikring. Det vil si at skader på materialer til bygget, lagerskur og containere på byggeplassen er dekket. Materialer som lagres ute er ikke dekket ved tyveri.

Eier du et hus og engasjerer en entreprenør til å gjøre et arbeid, for eksempel å bygge på huset, kan typisk både graving og sprengning føre til skader på eventuelle nabohus/naboeiendommer. Derfor er ansvarsforsikring som privat byggherre også inkludert i husforsikringen vår.

Dersom du bygger på huset ditt eller bygger en nytt sidebygg, må du melde fra til oss i forkant av årlig fornyelse av forsikringen din for at det skal være dekket av husforsikringen.

Jeg har mikrohus. Kan jeg forsikre det?

Ja, det kan du. Ring oss på 915 03 100, så hjelper vi deg. Eller legg igjen nummeret ditt og bli oppringt for et tilbud.

Hus Smart - Husforsikring med alarm

Den nye husforsikringen vår Hus Smart inkluderer brann- og vannalarm og en valgfri innbruddsalarm. Ekstra trygghet for deg og dine til en god pris.

Energikalkulator for huset ditt

Med Energikalkulatoren får du rask og enkel oversikt over anbefalte tiltak du kan gjøre for å energieffektivisere huset ditt. Gjør du tiltak kan du blant annet spare strøm, få bedre inneklima og senke utslipp.

Vilkår

Fullstendige vilkår

Informasjonen på denne siden er forenklet og forkortet – det er alltid de fullstendige vilkårene dine som gjelder. Disse er basert på informasjon du oppgir i forkant av kjøpet. Du kan laste ned fullstendige vilkår etter at du har sjekket pris.

Alminnelige vilkår og produktark

Alminnelige vilkår og produktark er like for alle. Dokumentene skal gjøre det lettere for deg å sammenligne hva forsikringene dekker. De er ikke en del av forsikringsavtalen din.

Fikk du svar på det du lurte på?

Er det informasjon på siden du ikke finner eller synes er uklar? Gi en rask tilbakemelding og hjelp oss med å gjøre siden for husforsikring enda bedre. Det tar bare et par minutter.

Illustrasjonsfoto Kvinne som smiler bredt. Hun står ute i sola og har på en fargerik genser.

Ønsker du rådgivning?

Uansett om du ønsker å bestille en grundig gjennomgang av forsikringsbehovene dine eller få rask og god rådgivning, er vi her for å hjelpe deg.

Skal du på ferdigbefaring i nytt hus eller leilighet?

Da bør du ha med deg en av befaringsekspertene våre. Befaringseksperten tar en grundig gjennomgang av boligen for å avdekke feil, og sjekker at du har fått dokumentasjonen du skal ha. Slik kan du være sikker på at du får kvaliteten du har krav på. Les mer om Gjensidiges befaringsekspert.

Fordeler og rabatter

Et kjærestepar leier hender i en park. En av dem holder en hund i bånd.

Vi har Norges mest fornøyde forsikringskunder!

Lurer du på hvilket forsikringsselskap det er best å være kunde i? Ifølge flere tester er det vi som har de mest fornøyde kundene.

Det er viktig å ha husforsikring, men ikke glem å forsikre de andre verdiene dine også