Husforsikring
Hos oss kan du være trygg på at du får rask og god hjelp dersom det skulle skje en skade på huset ditt. Husforsikringen dekker skader på selve bygningen og det som er fastmontert i boligen.
Hus Pluss dekker blant annet
Bekjempelse av skadedyr og skadeinsekter
Nytt hus ved totalskade
Skade på våtrom
Hva dekker husforsikringene? | Hus Pluss Den beste og mest kjøpte husforsikringen vår. | Hus En god husforsikring. |
---|---|---|
Når huset skal repareres eller gjenoppbygges etter en skade, garanterer vi å betale alle kostnader uansett hvor nedslitt huset var før skaden. Dette betyr at du får samme erstatningssum uansett om huset er gammelt eller nytt. | ||
For bygningen og hagen: Vi dekker brann- og naturskader med ubegrenset sum. I tillegg dekkes vannskader etter styrtregn hvis det har oppstått en flomlignende situasjon. Hvis du har fastmontert brygge tilknyttet eiendommen, dekkes brann og naturskader på denne med opptil 100 000 kroner. | ||
Vi dekker bekjempelse av mus og rotter, og skade som de har forårsaket | ||
Vi dekker skader etter innbrudd, tyveri eller hærverk på bygningen eller hagen. | ||
Totalskade betyr at huset er mer enn 75 % skadet, altså så skadet at det ikke er mulig eller hensiktsmessig å reparere det. Hvis huset blir totalskadet vil forsikringen dekke at det som står igjen av huset blir revet, og at det blir bygget et nytt hus. Hvis du ønsker det, kan huset bli gjenoppbygget som et miljøvennlig Svanemerket hus. | ||
Når du leier ut eller skal leie ut hele eller deler av huset, må du gi beskjed til oss (du kan huke av for dette når du kjøper forsikringen på nett). Da dekker vi skade forårsaket av leietaker, ubetalt husleie i opptil 6 måneder og nødvendige utgifter i forbindelse med utkastelse med opptil 20 000 kroner. Hvis det oppstår en skade som dekkes av forsikringen og leietakeren din må flytte ut mens vi reparerer skaden, dekker vi alle tapte husleieinntekter. Om du finner ut at du skal leie ut huset etter at du har kjøpt forsikringen må du gi oss beskjed ved å ringe 915 03 100. | ||
I samarbeid med Dr.Dropin, gir tjenesten Helsehjelp 24/7 gir deg og familien din
| ||
Hvis et medlem av husstanden blir rullestolbruker etter ulykkesskade eller får et barn som er avhengig av rullestol på grunn av medfødt funksjonsnedsettelse, dekker vi ombygging av boligen med opptil 250 000 kroner. | ||
Vi dekker vannskader på tilstøtende rom som følge av utett våtrom. | ||
Vi dekker rettslig erstatningsansvar som du har pådratt deg som huseier, for eksempel hvis trampolinen blir tatt av vinden og skader et menneske eller bilen til naboen. Vi dekker rettshjelp og mekling hvis du som eier av huset er part i en tvist, for eksempel med en nabo. For mekling er det ingen egenandel. | ||
Hvis du får en lekkasje fra tak eller vegger, dekker vi de innvendige skadene, men ikke reparasjon av selve taket eller veggen. Du har selv ansvar for å vedlikeholde tak og vegger slik at det ikke oppstår lekkasjer. | ||
Vi dekker skader på utett våtrom i opptil 10 år, forutsatt at arbeidet er gjennomført av autorisert håndverker. | ||
Hvis en autorisert håndverker gjør en feil som i ettertid fører til skader (følgeskader) på/i huset, er håndverkeren ansvarlig for å reparere feilen og økonomisk ansvarlig for å dekke følgeskader i opptil 5 år. Hvis håndverkeren ikke utbedrer dette, eller er konkurs, vil vi dekke eventuelle følgeskader som oppstår opptil 10 år etter at det opprinnelige arbeidet ble utført. | ||
Vi dekker kostnader ved bekjempelse av stokkmaur, veggedyr, husbukk, stripet borebille, kakerlakk og andre skadeinsekter. Med bekjempelse menes reduksjon eller utryddelse. | ||
Vi dekker bekjempelse av skadeinsekter, og råte på innvendige deler av tak, vegg og gulv. Vi dekker ikke råteskader på dører, vinduer og utvendige vegger og tak. | ||
Hva dekker husforsikringene?
Hus Pluss
Den beste og mest kjøpte husforsikringen vår.
Når huset skal repareres eller gjenoppbygges etter en skade, garanterer vi å betale alle kostnader uansett hvor nedslitt huset var før skaden. Dette betyr at du får samme erstatningssum uansett om huset er gammelt eller nytt.
For bygningen og hagen:
Vi dekker brann- og naturskader med ubegrenset sum. I tillegg dekkes vannskader etter styrtregn hvis det har oppstått en flomlignende situasjon. Hvis du har fastmontert brygge tilknyttet eiendommen, dekkes brann og naturskader på denne med opptil 100 000 kroner.
Vi dekker bekjempelse av mus og rotter, og skade som de har forårsaket
Vi dekker skader etter innbrudd, tyveri eller hærverk på bygningen eller hagen.
Totalskade betyr at huset er mer enn 75 % skadet, altså så skadet at det ikke er mulig eller hensiktsmessig å reparere det. Hvis huset blir totalskadet vil forsikringen dekke at det som står igjen av huset blir revet, og at det blir bygget et nytt hus. Hvis du ønsker det, kan huset bli gjenoppbygget som et miljøvennlig Svanemerket hus.
Når du leier ut eller skal leie ut hele eller deler av huset, må du gi beskjed til oss (du kan huke av for dette når du kjøper forsikringen på nett). Da dekker vi skade forårsaket av leietaker, ubetalt husleie i opptil 6 måneder og nødvendige utgifter i forbindelse med utkastelse med opptil 20 000 kroner.
Hvis det oppstår en skade som dekkes av forsikringen og leietakeren din må flytte ut mens vi reparerer skaden, dekker vi alle tapte husleieinntekter.
Om du finner ut at du skal leie ut huset etter at du har kjøpt forsikringen må du gi oss beskjed ved å ringe 915 03 100.
I samarbeid med Dr.Dropin, gir tjenesten Helsehjelp 24/7 gir deg og familien din
- fri bruk av videokonsultasjoner med allmennlege
- én kostnadsfri videosamtale med psykolog hver, hvert år
- fri bruk av digitale selvhjelpsprogrammer
- 15 % rabatt på fysiske konsultasjoner med allmennlege, psykolog og andre utvalgte helsetjenester
- oversikt over ventetider ved offentlige behandlingssteder
Hvis et medlem av husstanden blir rullestolbruker etter ulykkesskade eller får et barn som er avhengig av rullestol på grunn av medfødt funksjonsnedsettelse, dekker vi ombygging av boligen med opptil 250 000 kroner.
Vi dekker vannskader på tilstøtende rom som følge av utett våtrom.
Vi dekker rettslig erstatningsansvar som du har pådratt deg som huseier, for eksempel hvis trampolinen blir tatt av vinden og skader et menneske eller bilen til naboen. Vi dekker rettshjelp og mekling hvis du som eier av huset er part i en tvist, for eksempel med en nabo. For mekling er det ingen egenandel.
Hvis du får en lekkasje fra tak eller vegger, dekker vi de innvendige skadene, men ikke reparasjon av selve taket eller veggen. Du har selv ansvar for å vedlikeholde tak og vegger slik at det ikke oppstår lekkasjer.
Vi dekker skader på utett våtrom i opptil 10 år, forutsatt at arbeidet er gjennomført av autorisert håndverker.
Hvis en autorisert håndverker gjør en feil som i ettertid fører til skader (følgeskader) på/i huset, er håndverkeren ansvarlig for å reparere feilen og økonomisk ansvarlig for å dekke følgeskader i opptil 5 år. Hvis håndverkeren ikke utbedrer dette, eller er konkurs, vil vi dekke eventuelle følgeskader som oppstår opptil 10 år etter at det opprinnelige arbeidet ble utført.
Vi dekker kostnader ved bekjempelse av stokkmaur, veggedyr, husbukk, stripet borebille, kakerlakk og andre skadeinsekter. Med bekjempelse menes reduksjon eller utryddelse.
Vi dekker bekjempelse av skadeinsekter, og råte på innvendige deler av tak, vegg og gulv.
Vi dekker ikke råteskader på dører, vinduer og utvendige vegger og tak.
Detaljer om husforsikringen
Egenandel er den delen av kostnaden du selv betaler ved skade.
- Standard egenandel for husforsikring er 8 000 kroner. Du kan velge egenandel fra 8 000 til 20 000 kroner når du kjøper forsikringen. Velger du høyere egenandel, får du billigere forsikring.
- Det er 10 000 kroner i egenandel for misligholdt husleie og skadeverk utført av leietaker. Med misligholdt husleie mener vi at leietaker ikke betaler husleien som dere har avtalt.
- Egenandelen for rettshjelp er 4 000 kroner, pluss 20 % av kostnadene knyttet til saken som advokat, gebyrer og lignende.
I forkant av store hendelser og uvær sender vi varsel på SMS til kunder i utsatte områder.
SMS-varselet sendes til deg som har forsikret bil, bygg, hus og/eller hytte hos oss. Målet er å hjelpe deg med å unngå skader og forhindre praktiske problemer som kan oppstå på grunn av uværet.Er det meldt uvær eller flom, er vi i beredskap og gjør alt vi kan for å hjelpe kundene våre med å begrense skader. Vi har en egen beredskapsplan som sikrer at vi er godt rustet til å håndtere ekstra belastning både før, under og etter slike hendelser.
Døgnåpen telefon
Vi er tilgjengelige på telefon både i og utenfor arbeidstid når store hendelser pågår.
Er mange berørt av hendelsen, vil takst- og storskademiljøet vårt være tilgjengelig på plassen for å veilede og støtte de som er rammet.
Leverandørnettverk med førsteprioritet
Gjensidige har et eget leverandørnettverk som gir kundene våre førsteprioritet ved store hendelser. Leverandørene vil være på plass for å sette i gang skadebegrensende tiltak, avdekke skadeårsak og gi en foreløpig vurdering av skadeomfanget.
Har du husforsikring hos oss og huset ditt får en totalskade, gjenoppretter vi det til et Svanemerket hus dersom du ønsker det. Bedre for lommeboka di og bedre for kloden vår.
Et svanemerket hus har
- lavt energiforbruk både i ferdig bygg og i byggematerialer
- godt inneklima med god ventilasjon, isolering og et lavt energibehov
- energimerkede hvitevarer
- strenge kjemikaliekrav
- strenge krav til bærekraftig sertifisert tre
- høy byggteknisk kvalitet gjennom kontroll av en uavhengig tredjepart
- god mulighet for gjenbruk av byggematerialer, noe som er viktig for sirkulær økonomi og mindre forbruk av naturressurser
- radonsikker konstruksjon
Du kan lese mer på Svanemerket sine nettsider.
Strenge krav til prosjektledelse og valg av materialer vil kunne medføre ekstra kostnader, og disse kostnadene dekkes med opptil 250 000 kroner, noe som vil være mer enn nok for de aller fleste hus.
Ofte stilte spørsmål
Bor du i en leilighet i et sameie eller borettslag er det styret som sørger for felles forsikring på bygningen. Da trenger du ikke husforsikring. For noen rekkehus, tomannsboliger og lignende som ikke er organisert som et sameie/borettslag, kan det være du må ha din egen husforsikring. Husk at du alltid må kjøpe egen innboforsikring.
Husforsikringen dekker skader på selve bygningen. Det inkluderer også tak, vegger og gulv. Innboforsikringen dekker derimot skader på tingene dine i boligen. Det er typisk det du tar med deg når du flytter, for eksempel møbler, sportsutstyr og klær.
- Skader oppstått før du kjøpte forsikringen
- Utgifter til vedlikehold og slitasje
- Utgifter til skadeforebyggende arbeid
- Riper, hakk, merker og annen bruksslitasje
- Skade som skyldes kjæledyr
- Setningsskader
- Svimerker og gnistskader som ikke skyldes brann
- Snø og istyngde på drivhus og utestuer av glass
Prisen på husforsikringen varierer. For å gi deg riktig pris må vi blant annet vite hvor gammelt huset er og hvor du bor. Du kan enkelt sjekke pris på husforsikring for huset ditt.
Prisen blir lavere hvis du velger en høyere egenandel.
Du får rabatt hvis du har
- brann- og innbruddsalarm
- lekkasjestopper
- klimatilpasset hus
Ja. De fleste varmepumper er integrert/fastmontert i bygningen og omfattes derfor av husforsikringen for deg som bor i hus eller sameiet/borettslagets felles bygningsforsikring for deg som bor i leilighet. Typiske skader som vanligvis dekkes på varmepumper er kortslutning, brann, lynnedslag og overspenning.
Produktfeil og slitasjeskader på varmepumpen dekkes ikke. Det kan det være lurt å kontakte leverandøren av varmepumpen. Merk at for varmepumper av type væske/vann er ikke energibrønnen omfattet av forsikringen.
Ja, solceller til privat bruk dekkes av husforsikringen vår. Hvis du har et stort anlegg som produserer mer strøm enn huset bruker i løpet av et år, må du si ifra til oss.
Ja, det er de hvis de er registrert i forsikringen din. Dette gjør du når du kjøper forsikringen. Har du allerede kjøpt forsikringen, kan du ringe oss på 915 03 100 eller bli oppringt, så registrerer vi det. Er sidebygningen mindre enn 10 kvadratmeter (BTA) trenger du ikke registrere den. Bygningen vil være omfattet automatisk.
Ja, vi må få registrert om du leier ut til andre enn nær familie. (Nær familie regnes som barn, barnebarn, foreldre og besteforeldre). Du huker av for dette når du kjøper husforsikringen. Har du allerede kjøpt forsikringen og skal registrere utleie av huset, kan du ringe oss på 915 03 100.
Husforsikringen vår inkluderer byggeforsikring. Det vil si at skader på materialer til bygget, lagerskur og containere på byggeplassen er dekket. Materialer som lagres ute er ikke dekket ved tyveri.
Eier du et hus og engasjerer en entreprenør til å gjøre et arbeid, for eksempel å bygge på huset, kan typisk både graving og sprengning føre til skader på eventuelle nabohus/naboeiendommer. Derfor er ansvarsforsikring som privat byggherre også inkludert i husforsikringen vår.
Dersom du bygger på huset ditt eller bygger en nytt sidebygg, må du melde fra til oss i forkant av årlig fornyelse av forsikringen din for at det skal være dekket av husforsikringen.
Ja, det kan du. Ring oss på 915 03 100, så hjelper vi deg. Eller legg igjen nummeret ditt og bli oppringt for et tilbud.
Hus Smart - Husforsikring med alarm
Den nye husforsikringen vår Hus Smart inkluderer brann- og vannalarm og en valgfri innbruddsalarm. Ekstra trygghet for deg og dine til en god pris.
Energikalkulator for huset ditt
Med Energikalkulatoren får du rask og enkel oversikt over anbefalte tiltak du kan gjøre for å energieffektivisere huset ditt. Gjør du tiltak kan du blant annet spare strøm, få bedre inneklima og senke utslipp.
Raskt og enkelt å melde skade
Du trenger ikke å vite om skaden er dekket før du melder den inn. Etter at du har meldt skaden, kontakter servicepartneren vår deg senest neste arbeidsdag for å avtale neste steg.
Vilkår
Fullstendige vilkår
Informasjonen på denne siden er forenklet og forkortet – det er alltid de fullstendige vilkårene dine som gjelder. Disse er basert på informasjon du oppgir i forkant av kjøpet. Du kan laste ned fullstendige vilkår etter at du har sjekket pris.
Alminnelige vilkår og produktark
Alminnelige vilkår og produktark er like for alle. Dokumentene skal gjøre det lettere for deg å sammenligne hva forsikringene dekker. De er ikke en del av forsikringsavtalen din.
Fikk du svar på det du lurte på?
Er det informasjon på siden du ikke finner eller synes er uklar? Gi en rask tilbakemelding og hjelp oss med å gjøre siden for husforsikring enda bedre. Det tar bare et par minutter.
Ønsker du rådgivning?
Uansett om du ønsker å bestille en grundig gjennomgang av forsikringsbehovene dine eller få rask og god rådgivning, er vi her for å hjelpe deg.
Skal du på ferdigbefaring i nytt hus eller leilighet?
Da bør du ha med deg en av befaringsekspertene våre. Befaringseksperten tar en grundig gjennomgang av boligen for å avdekke feil, og sjekker at du har fått dokumentasjonen du skal ha. Slik kan du være sikker på at du får kvaliteten du har krav på. Les mer om Gjensidiges befaringsekspert.
Fordeler og rabatter
Kundeutbytte
Medlemsrabatter
Opptil 18 % rabatt
Vi har Norges mest fornøyde forsikringskunder!
Lurer du på hvilket forsikringsselskap det er best å være kunde i? Ifølge flere tester er det vi som har de mest fornøyde kundene.