Forsikring av borettslag og sameier
Her kan styret skaffe fellesskapet en solid forsikring, med et godt støtteapparat i ryggen.
Forsikringen dekker
- skader på bygningen, felles eiendeler, vedlikeholdsutstyr og uteområder
- ulykker under dugnader eller når barn leker
- ansvaret dere har som huseier og styremedlem
Husk innboforsikring
Alle beboere bør kjøpe sin egen innboforsikring som beskytter private eiendeler og gjenstander.
Forsikring for borettslag og sameier
Forsikringspakken er fleksibel - innholdet kan justeres etter behov.
Bygningen og felles eiendeler
Dekker skader som skyldes brann.
Dekker skader etter lynnedslag og andre elektriske fenomen.
Gir erstatning ved vannskader – enten det skyldes lekkasje i rør, vann som trenger inn i bygget fra terreng eller grunn, eller følgeskader ved utett bad-/våtrom.
Dekker skader etter tyveri og hærverk på bygget, eller fastmonterte installasjoner tilhørende bygget.
Dekker skader som skyldes naturhendelser. For eksempel etter storm, flom, stormflo, skred eller jordskjelv.
Dekker maskinskade på faste installasjoner i bygningen. For eksempel heis og ventilasjonsanlegg.
Vi dekker følgeskader på utett bygning så lenge den utette bygningskomponenten ikke er eldre enn 40 år.
Det betyr dere får erstatning hvis vann trenger inn gjennom tak eller vegg og fører til skade. Borettslaget eller sameiet har vedlikeholdsansvar for å holde tak og vegger tett. Reparasjonen av dette dekkes derfor ikke av forsikringen.
En håndverker eller entreprenør kan gjøre feil som i ettertid fører til skader på bygningen. Vi dekker ikke selve håndverkerfeilen, men vi dekker kostnaden til å reparere skaden på bygningen i opptil 10 år etter at arbeidet ble utført – så lenge det ble gjort av en autorisert håndverker.
Følgeskader dekkes med opptil 10 millioner kroner.
Gir erstatning for bekjempelse av skadedyr i bygningens boligdeler, loft, kjeller og fellesarealer.
Dere får hjelp til å håndtere skadedyr som ikke nødvendigvis er farlige eller skadelige, men som likevel kan oppleves sjenerende og ubehagelige. For eksempel skjeggkre, mus, rotter, maur, veggedyr, husbukk, kakerlakker, stripet borebille, eller andre skadedyr.
Bekjempelse av skadedyr kan dekkes med opptil 2 millioner kroner. Vi dekker også utgifter til å reparere skader på bygningen, fjerne døde dyr og sjenerende lukt etter mus, rotter eller andre skadedyr.
Erstatter utgifter til rivning, rydding, lagring og destruksjon av giftige eller miljøfiendtlige rester etter skade.
Dekker nødvendige utgifter hvis dere får påbud om utbedringer etter en skade på bygget. Det gjelder hvis skaden er dekket av forsikringen, og lov eller offentlige forskrifter er lagt til grunn for påbudet.
Dekker skade på hageanlegg og uteområder med valgfri forsikringssum. Hvilke skader som dekkes, avhenger av hvilke dekninger du har valgt for bygningen.
Gir erstatning for tap av leieinntekter inntil 36 måneder etter en skade. Du velger selv hvor høy erstatningssum du ønsker.
Menneskene og økonomien
Gir erstatning for varige skader, død og behandlingsutgifter etter ulykker som skjer under
- organisert dugnad, inkludert snømåking og plenklipping
- vedlikeholdsarbeid gjort av ubetalte styremedlemmer
Barn, barnebarn, oldebarn og fosterbarn av beboere er også dekket av forsikringen når de leker i borettslagets fastmonterte lekeapparater. Barnet må være under 12 år.
En obligatorisk utvidelse i forsikringen. Den dekker tilfeldige, ikke fast ansatte, arbeidstakere hvis borettslaget/sameiet kan betraktes som arbeidsgiver ifølge Yrkesskadeforsikringsloven §2 a.
Har dere ansatt en vaktmester, må dere kjøpe en egen yrkesskadeforsikring for hen.
Hvert enkelt styremedlem er selv økonomisk ansvarlig for avgjørelser styret tar, og kan bli holdt erstatningsansvarlig for en beslutning med uheldige konsekvenser. I verste fall kan det gjøre at et styremedlem går personlig konkurs.
Med styreansvarsforsikring får dere juridisk og økonomisk hjelp hvis beboere, besøkende eller andre mener dere har forsømt pliktene deres og de krever erstatning. Det gjør det tryggere å være styremedlem, og lettere å melde seg til et styreverv.
Forsikringen dekker erstatningskrav på opptil 10 millioner kroner.
En huseier kan få et erstatningskrav mot seg hvis det skjer skader på eiendommen hens. For eksempel hvis noen sklir og skader seg på borettslagets område, eller en bil får riper etter et takras fra bygningen. I et borettslag eller et sameie, er det styret forvalter ansvaret som huseier.
Med huseieransvar får dere juridisk og økonomisk hjelp hvis besøkende eller andre utenforstående krever erstatning for skade på personer eller eiendeler. Vi dekker erstatningskrav opptil 10 millioner kroner.
Er dere byggherre i forbindelse med rehabilitering, dekker vi ansvaret hvis noen for eksempel blir skadet på byggeplassen som følge av dårlig sikring.
Ansvarsforsikring for mindre motorredskaper og forurensning er også inkludert.
Skulle det oppstå rettslige tvister, dekker vi utgiftene deres til mekling eller advokat og rettssak. Rettshjelp dekkes med opptil 400 000 kroner.
Vi dekker det økonomiske tapet hvis en ansatt eller et styremedlem begår en straffbar handling som får økonomiske konsekvenser for borettslaget eller sameiet. Eksempler kan være tyveri eller underslag.
Kriminalitet dekkes med opptil 100 000 kroner.
Få hjelp til å oppdage vannskader
Stadig flere bygning får vannskader, med alle ulemper og kostnader det medfører. Nå kan dere få hjelp til å stoppe vannet før det rekker å gjøre for stor skade.
Velger dere å installere lekkasjesikringssystemet, kan dere få rabatt på forsikringen.
Mer om forsikringen
Som første forsikringsselskap i Norge, har vi tilpasset bygningsforsikringen vår EUs taksonomikrav for bærekraftig forsikring.
Det innebærer blant annet at vi
- gir erstatning for skader som skyldes både nåværende og fremtidige klimarelaterte hendelser
- bruker historiske data og fremtidige klimamodeller i pris- og risikovurdering, slik at vi kan forsikre kundene våre også i fremtiden
- forplikter oss til å gi kundene våre dekning for de mest relevante klimarelaterte skadene både på kort og lag sikt.
Tar dere grep for å unngå skader, kan dere oppnå bedre pris på bygningsforsikringen. Både i forbindelse med brann-, vann- og tyverisikring.
Brannsikring: Vi anbefaler dere å gjennomføre en el-kontroll med termografering av det elektriske anlegget hvert femte år. Dette bidrar til å redusere risikoen for brann og gir dere mulighet til å få en sikkerhetsrabatt på forsikringen. Les mer om el-kontroll.
Vannsikring: I tillegg kan boligselskapet oppnå rabatt ved å installere lekkasjestoppere i alle boenheter. Dette gir dere muligheten til å oppdage vannlekkasjer før skaden blir for stor. Les mer om lekkasjesikring. Miljøsertifisering: Vi belønner også miljøsertifiserte bygg med sikkerhetsrabatter:
- Nye bygg med BREEAM-NOR-sertifisering (byggalliansen.no)
- Bygg med BREEAM In-Use-sertifisering (byggalliansen.no)
Er det meldt uvær eller flom, er Gjensidige i beredskap og gjør alt vi kan for å hjelpe kundene våre med å begrense skader. Vi har en egen beredskapsplan som sikrer at vi er godt rustet til å håndtere ekstra belastning både før, under og etter slike hendelser.
Døgnåpen telefon
Vi er tilgjengelige på telefon både i og utenfor arbeidstid når store hendelser pågår.
Er mange berørt av hendelsen, vil takst- og storskademiljøet vårt være tilgjengelig på plassen for å veilede og støtte de som er rammet.
Leverandørnettverk med førsteprioritet
Gjensidige har et eget leverandørnettverk som gir kundene våre førsteprioritet ved store hendelser. Leverandørene vil være på plass for å sette i gang skadebegrensende tiltak, avdekke skadeårsak og gi en foreløpig vurdering av skadeomfanget.
I forkant av store hendelser og uvær sender vi varsel på SMS til kunder i utsatte områder. Mer om uværsvarselet vårt.
SMS-varselet sendes til kunder som har forsikret bil, bygg, hus og/eller hytte hos oss. Målet er å hjelpe kundene våre med å unngå skader og forhindre praktiske problemer som kan følge uværet.Informasjonen på denne siden er forenklet og forkortet. Det er alltid de fullstendige vilkårene som gjelder.
Fullstendige vilkår
Fullstendige vilkår er tilpasset og baserer seg på informasjon dere oppgir i forkant av kjøpet.
- Hvis dere ikke er forsikret hos oss, kan du sjekke pris i nettbutikken og laste ned de fullstendige vilkårene før du gjennomfører kjøpet.
- Hvis dere allerede er forsikret hos oss, kan du logge inn og finne de fullstendige vilkårene under forsikringene deres.
Alminnelige vilkår
Alminnelige vilkår er standardisert informasjon om hva forsikringene dekker og ikke dekker. Hensikten er å hjelpe deg med å sammenligne vilkår for ulike produkter.
Se alminnelige vilkår for borettslag- og sameieforsikringen vår (PDF).
Slik bruker du forsikringen
Både styret og beboere kan melde skade på nett.
- Logg inn og velg forsikringen deres
- Svar på spørsmål om hva som har skjedd og last opp nødvendig dokumentasjon
- En av leverandørene våre tar kontakt med deg innen fire timer i ordinær arbeidstid for å avtale befaring
Full oversikt for styret
Hos oss er det enkelt å få oversikten dere trenger. Logg inn på vegne av borettslaget eller sameiet deres for å
- hente dokumenter, finne forsikringsnummer og se skadehistorikk
- se betalinger og faktura
- melde skade og følge med på skadesaker
- gjøre endringer
- administrere hvem som skal ha mulighet til å logge inn på vegne av borettslaget eller sameiet
- oppdatere navn og kontaktinformasjon, slik at fakturaer og dokumentasjon går til de rette personene
Trenger du tilgang?
For å se forsikringen deres når du logger inn, må du ha tilgang til å logge inn på vegne av borettslaget eller sameiet.
Huskeliste
Vi har samlet de viktigste vedlikeholdsoppgavene som beboerne bør gjøre på egen hånd i en kort huskeliste.
Styrets ansvar
Se hvordan dere som styre kan hindre skader og skape et trygt og godt bomiljø.
Sikkerhet og vedlikehold styreleder
Systematisk vedlikeholdsarbeid er noe av det beste dere kan gjøre for beboerne i et borettslag eller sameie.