Hopp til innhold
Ødelagt bilvei etter kraftig storm og vind. Trestammer og annet avfall er spredt rundt.

Informasjon i forbindelse med ekstremvær

Her finner du informasjon som kan være nyttig i forbindelse med ekstremvær og naturskader.

Hva er en naturskade? 

Naturskade er skader som direkte skyldes storm, stormflo, flom, skred, vulkanutbrudd og jordskjelv.  

Storm

Ved storm menes vind med vindstyrke sterkere enn 20,8 m/sek (liten storm). Om vinden er svakere kan skaden likevel vurderes av forsikringen din. Vi anbefaler derfor at du melder skaden. 

Flom 

En annen vanlig naturskade er flom, som skyldes ekstraordinært nedbør og/eller snøsmelting som fører til høy vannstand. Dette fører til at elver, bekker og vassdrag kan gå utover sine bredder. 

Du trenger ikke å vite om skaden er dekket før du melder skade.

Egenandel ved naturskader

Ved naturskade på bygninger, innbo og ting er egenandelen lovbestemt i Norge på 8 000 kroner. 

Kjøretøy, traktorer, maskiner og lignende omfattes ikke av naturskadeloven, men skader kan likevel dekkes av kaskoforsikringen på kjøretøyet.

Skade på bygninger eller innbo/tingene dine

Om hus, bygninger eller innbo er skadet, kan du melde skaden på nett. Det er den raskeste måten å komme i kontakt med oss på. 

Meld skade på innbo

Meld skade på hus eller hytte

Meld skade på bygning (bedriftskunde)

Det kan dessverre ta lengre tid enn normalt å håndtere skader etter ekstremvær, fordi det kan være mange som trenger håndverkere samtidig i berørte områder. 

Ekstra boutgifter etter skade 

Hvis du har innboforsikring hos oss, erstatter vi ekstra boutgifter om boligen din er skadet, eller hvis du ikke har tilgang til boligen. Erstatningen baseres på normal markedsleie og avtales direkte med skadebehandler, etter at du har meldt skaden.

Er du uten strøm?

Innboforsikringen din kan dekke matvarer i fryser eller kjøleskap, hvis strømbruddet fører til at matvarene blir ødelagt. Det er nettselskapet ditt som kan hjelpe deg med å få strømmen tilbake. 

Skade på kjøretøy og båt

Skade på kjøretøy

Du kan enkelt melde skade på nett, så hjelper vi deg med å finne et verksted i nærheten. For å få erstattet skader som skyldes naturskader må du ha kaskoforsikring på kjøretøyet. Hvis du bare har fått skader på glass, dekkes det vanligvis med delkasko.  

Meld skade på bil og andre kjøretøy

Meld skade på firmabil og andre kjøretøy

Skade på fritidsbåt

Skader på båten som skyldes ekstremvær og storm kan dekkes hvis du har forsikringene Båt Kasko eller Båt Pluss.

Meld skade på fritidsbåt

Dekker innboforsikringen skader på båt?

Innboforsikringen vår dekker opptil 60 000 kroner for skader på båten som skyldes naturskader, slik som storm eller flom, så lenge båten befinner seg på eiendommen. Dekningen inkluderer også skader på deler og tilbehør som befinner seg på eiendommen.

Borettslag og sameier 

I borettslag og sameier er alle bygninger forsikret samlet. Dialogen vår om erstatninger for bygningsskader skjer derfor med styret, eller den som er ansvarlig for forsikring.  

Om du har spørsmål angående forsikringen kan du kontakte styret og de vil formidle videre til oss. Så snart skaderapporten er klar og vi har oversikt over skaden vil styret bli kontaktet av oss.

Meld skade på borettslag og sameie

Landbruk   

Hvis du har fått skader på bygning og tingene dine, trenger du bare å melde inn én skade. Hvis du har fått skade på bil, produksjoner eller noe annet, må du melde hver skade separat. Heldigvis betaler du bare én egenandel når skaden skyldes samme hendelse, så lenge du har forsikringene dine i samme selskap.

Meld skade som landbrukskunde

Jeg har meldt skade. Hva skjer videre?

  • For skade på bygninger vil servicepartneren vår kontakte deg senest neste arbeidsdag for å avtale neste steg i skadesaken. Ved større hendelser kan det bli mangel på håndverkere i berørte områder. 
  • For skade på kjøretøy kan du velge verksted mens du melder inn skaden. Da avtaler du tid for reparasjon direkte med verkstedet du valgte i skademeldingen. 
  • For både bygninger og kjøretøy er det raskeste å melde inn skaden på nett. Da slipper du også å vente i telefonkø.
  • Trenger du veihjelp kan du bestille på nett, eller ringe oss hele døgnet på 915 03 100. 

Du kan når som helst skrive på skadesaken din og legge til mer informasjon, bilder eller dokumenter.

Privatkunde: Logg inn og skriv på skadesaken din 

Bedriftskunde: Logg inn og skriv på skadesaken din 

Landbrukskunde: Logg inn og skriv på skadesaken din 

Hva kan jeg gjøre selv? 

Det er mye du kan gjøre selv.

  • Sikre mennesker, dyr og verdier 
  • Ta oversiktsbilder og detaljerte bilder av hva som er skadet 
  • Begynne opprydning, men ikke kaste/kjøre bort ting 
  • Skriv lister med alder på innbo og ting som er skadet 
  • Få ut vann, luft godt og slipp fukt ut av bygningen 
  • Når du har fått oversikt, kan du sende bilder og informasjon til oss når du melder skade, eller laste det opp på en pågående skadesak.

Det kan være utfordringer med kapasiteten til håndverkere i berørte områder. 

Dette må du gjøre før, under og etter ekstremvær

Gode forberedelser kan redde store verdier.

Dette kan du gjøre ved overvann og flom

Slik kan du begrense skadene på eiendommen din.

Hva dekker reiseforsikringen? 

Reiseforsikringen kan dekke avbestilling av reisen hvis boligen eller forretningen din får en alvorlig skade som krever at du må være til stede.

Hvis transportmidlet du reiser med, eller har planlagt å reise med, blir forsinket med 1,5 time eller mer på grunn av ekstremvær, dekker vi nødvendige ekstrautgifter til overnatting og transport for å innhente reiseruten. Dette gjelder for offentlig transport som er forhåndsbetalt, og reisen må være påbegynt før forsinkelsen inntreffer.

Hva dekkes ikke av reiseforsikringen? 

Kansellerte fly, ferger og lignende dekkes ikke av reiseforsikringen, fordi transportøren er ansvarlig for disse kostnadene. Reiseforsikringen dekker heller ikke at du ikke har lyst til å reise.  

Ikke dekket av forsikringene våre

Skader på veier, broer, dyrket mark, utmark og lignende er ikke dekket av forsikringene våre. Skader på slike objekter må derfor meldes til Landbruksdirektoratet og Naturskadefondet.

Husk at søknadsfristen for å søke om erstatning hos Landbruksdirektoratet er 3 måneder.

Les mer om ordningen og søk om erstatning

Kontaktinformasjon

Vi forstår om du har spørsmål og svarer gjerne på alt vi kan, men vi ber om forståelse for at det vil ta lenger tid å få hjelp når det er store hendelser som ekstremvær og mange er berørt.

Ta gjerne kontakt med oss om noe er uklart. 

Telefon: 915 03 100

Privatkunde: Logg inn og skriv på skadesaken din 

Bedriftskunde: Logg inn og skriv på skadesaken din 

Landbrukskunde: Logg inn og skriv på skadesaken din